In eerste aanleg werd de aanvraag onderworpen aan een openbaar onderzoek. Er werden 12 bezwaarschriften ingediend. De aanpassing van de plannen heeft geen invloed op de beoordeling van de bezwaren.
Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Historiek
Op 27 juli 2017 diende stad Antwerpen een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen in bij de deputatie met als onderwerp het heraanleggen van de Fruithoflaan in Berchem (Antwerpen). De zaak van de wegen werd op 27 november 2017 goedgekeurd door de gemeenteraad (jaarnummer 687). Nadien werden de plannen aangepast onder andere op vraag van de brandweer. Op 1 februari 2018 werd door de deputatie een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen afgeleverd voor het heraanleggen van de Fruithoflaan in Berchem (Antwerpen). Tegen de beslissing van de deputatie werd een administratief beroep aangetekend dat door het Departement Omgeving volledig en ontvankelijk werd verklaard op 17 april 2018.
Omdat de plannen in eerste aanleg werden aangepast, na de beslissing van de gemeenteraad op 27 november 2017, wordt het dossier opnieuw aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.
Feiten en context
Projectnummer : |
OMV_2017005203 |
Gegevens van de aanvrager: |
Stad Antwerpen, Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Fruithoflaan |
Kadastrale gegevens: |
--- |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
bestrating Fruithoflaan |
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
De aanpassing van de plannen heeft geen invloed op de functionele inpasbaarheid en op de visueel-vormelijke elementen. De aanpassing zorgt ervoor dat de veiligheid verhoogt: door de brandweer voldoende rijbaanbreedte te geven moet deze niet uitwijken over het fietspad zoals voorzien in het oorspronkelijk ontwerp.
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag de aanleg van een fietspad en weginfrastructuur betreft.
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan gedeeltelijk in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan gedeeltelijk in een bufferzone. De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestplan.
Algemene bouwverordening
Voetgangersverkeer: Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De aanvraag werd getoetst aan de verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. Het ontwerp voldoet hieraan.
Omzendbrief
Voetgangersverkeer: De omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014, goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014 en van kracht sinds 25 oktober 2014.
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van de bouwcode. Het ontwerp voldoet hieraan.
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, en haar uitvoeringsbesluiten.
De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Vlaams Belang, CD&V en Open VLD.
Stemden nee: sp.a, PVDA+ en Groen.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het aangepast ontwerp van de Fruithoflaan voor wat betreft het grondgebied Antwerpen.