Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Regulariseren van de wegenisvergunning voor fase 2 (striga 3-4-5):
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
5 maart 2018 |
15 maart 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
5 maart 2018 |
3 april 2018 |
Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie |
5 maart 2018 |
31 maart 2018 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
5 maart 2018 |
8 maart 2018 |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
5 maart 2018 |
27 maart 2018 |
stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen |
5 maart 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit/ oosterweelverbinding |
5 maart 2018 |
30 maart 2018 |
stadsbeheer/ stadsreiniging - sorteerstraatjes |
5 maart 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Nieuw Zuid, goedgekeurd op 17 juli 2014. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in artikel 1 zone voor centrumfuncties (ce1), in artikel 4 zone voor groen (gr1) en in artikel 5 zone voor publiek domein (pu1).
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer in de woonstraten. De verordening is niet van toepassing in de woonerven.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Functionele inpasbaarheid
Op 7 oktober 2016 werd door de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar een stedenbouwkundige vergunning verleend voor omgevingswerken binnen fase 2 van het Masterplan Nieuw Zuid (striga’s 3, 4 en 5).
Voorliggende aanvraag betreft de regularisatie van een wijziging van het parkontwerp in functie van het toekomstig Singeltracé. De verlenging van de Singel tot aan de Ledeganckkaai snijdt doorheen het perceel dat oorspronkelijk als parkzone werd voorzien. De parkzone werd aangepast volgens de nieuwe perimeter van de Singel en de E34, met het oog op het behoud van de berm als akoestische en visuele buffer, de grondbalans en het maximaliseren van de gebruiks- en verblijfsruimte in het park.
Tegelijk voorziet de aanvraag in een herschikking van de geëquipeerde vakken in de woonstraten en in de aanpassing van de perimeter van enkele bouwblokken.
De stedelijke dienst Ontwerp en Uitvoering merkt op dat de wijzigingen werden besproken en formuleert geen opmerkingen op het ontwerp. Ook de stedelijke dienst Groen en begraafplaatsen geeft een gunstig advies.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de aanleg van openbaar domein waarbij geen activiteiten worden voorzien die een parkeerbehoefte genereren.
Visueel-vormelijke elementen
De wijzigingen in het parkontwerp vormen door het materiaalgebruik en de types beplanting een samenhangend geheel met de overige parkzone.
Cultuurhistorische aspecten
De stedelijke dienst Archeologie heeft geen bezwaar tegen de werken omdat deze plaatsvinden in vergraven en opgehoogde gronden.
Bodemreliëf
De aangevraagde reliëfwijzigingen zijn afgestemd op het toekomstig Singeltracé en zijn ingebed in het parkontwerp voor Nieuw Zuid.
Indien de aanleg van de Ledeganckkaai niet gelijk loopt met de uitvoering van Striga 3, 4 en 5 zullen tijdelijke aansluitingen naar de Kaaiweg voorzien worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De Lokale Politie, afdeling verkeer, adviseert de aanvraag vanuit veiligheidsoogpunt gunstig. De groendienst adviseert eveneens gunstig.
De stedelijke dienst Mobiliteit beoordeelt de werken in het kader van de Oosterweelverbinding gunstig met volgende argumentatie:
Het masterplan Nieuw Zuid interageert met het plan voor de bouw van de evacuatieschacht voor de Kennedyspoortunnel op rechteroever, en de herstructurering van de Spaghettiknoop. AWV heeft een studieopdracht lopen voor de herstructurering van de Spaghettiknoop, het aansluitings- en uitwisselingscomplex van de R1 en A12. Het concept wordt momenteel uitgewerkt tot een infrastructuurontwerp. Het doortrekken van de Singel tot aan de Kaaien parallel aan het spoor en langsheen Nieuw Zuid maakt hier deel van uit. Naast deze plannen voor de weginfrastructuur zijn er in dezelfde zone langs Nieuw Zuid op korte termijn werken gepland aan de spoorinfrastructuur, met inbegrip van de realisatie van een evacuatieschacht. Er wordt daarom voorgesteld om de plannen van de verschillende actoren in deze omgeving blijvend op elkaar af te stemmen.
De stad wenst dat het tracé van de door te trekken Singelprofiel zo dicht mogelijk tegen de R1 en spoorlijn wordt aangelegd teneinde maximale ruimte voor ontwikkeling overeenkomstig het Masterplan en RUP Nieuw Zuid te behouden en om de groene open ruimte maximaal te vrijwaren. Op die manier komt de nieuwe infrastructuur op maximale afstand van de nieuwe wijk te liggen.
Bij wijzigingen aan het landschap/ park langs Nieuw Zuid gelden het beeldkwaliteitsplan Groene Singel (BKP GS) en het landschapsontwerp Knoop Zuid als planningscontext. De zone tussen Nieuw Zuid en de snel- en spoorweginfrastructuur maakt deel uit van de primaire ecologische verbinding die langsheen de spoorweg/ Ring loopt. Deze ecologische corridor langsheen het spoor dient zoveel mogelijk gevrijwaard te worden. Ook bij het ontbossen en opnieuw aanplanten dienen beide plannen als leidraad gehanteerd te worden bij het bepalen van de soorten en de locatie van het planten/ kappen. Deze spoorwegberm maakt deel uit van de coulissen, opgaande boom- en heestergroepen tussen het infrastructuurlandschap enerzijds en Nieuw Zuid/park anderzijds. De aanduiding van deze spoorwegberm als ‘biologisch waardevol’ op de biologische waarderingskaart bevestigt dat voorzichtig omgegaan moet worden met kappen/ heraanplanten in deze zone. Hiermee moet ook rekening gehouden worden bij uitvoering van de werken en de werforganisatie.
Procedureverloop
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
30 januari 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
1 maart 2018 |
Opening openbaar onderzoek |
12 maart 2018 |
Afsluiten openbaar onderzoek |
10 april 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
25 juni 2018 |
Uiterste beslissingsdatum |
12 augustus 2018 |
Verslag GOA |
14 mei 2018 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De vergunningsaanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
12 maart 2018 |
10 april 2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018007824 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Jeff Cavens met als adres Kastanjelaan 13 te 2610 Wilrijk-Antwerpen |
Ligging van het project: |
Roland Verhavertpad 9 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 9, sectie I, nrs. 0, 2704H2, afdeling 11 sectie L nrs. 3917R, 3917S, 3917T, 3917V, 3925S4 en 3982X3 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van wijzigingen op aanvraag Nieuw Zuid fase 2 |
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de wijziging van de inrichting en de uitrusting van de nieuwe wegen in de projectontwikkeling Nieuw Zuid, fase 2 (deelzones 3, 4 en 5) onder volgende voorwaarde: