Het gemeentedecreet bepaalt in artikel 57: "Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, inzonderheid artikel 57 §3,1° bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de daden van beheer over gemeentelijke inrichtingen en eigendommen binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels dient uit te voeren."
Het protocol bestaat uit vier delen:
Deel I: Technische en functionele afspraken
Er worden afspraken gemaakt over, onder andere:
Deel II: Onroerende goederen en openbaar domein
Voor de overdracht van gronden wordt verwezen naar de financieringsovereenkomst en het addendum bij de overeenkomst overdracht onroerende goederen Oosterweelverbinding.
Er worden verder afspraken gemaakt over de tijdelijke ter beschikking stelling van onroerende goederen als werfzones. In overleg tussen de BAM en de stad Antwerpen werd volgende lijst van ter beschikking te stellen gronden vastgesteld:
Nr. inneming | Plannummer | Kadastraal nummer | Ligging |
eigendom van |
1 | OLOA-BOANT03-7B | Zwijndrecht, Afdeling 1, sectie B 1029/B/deel | Het Zand | stad |
2 | OLOA-BOANT03-7B | Zwijndrecht, Afdeling 1, sectie B 1006/2/deel | Het Zand | stad |
3 | OLOA-BOANT03-7B | Zwijndrecht, Afdeling 1, sectie B 1006/D/deel | Het Zand | stad |
18 | OROA-BOANT03-7F | Antwerpen, Afdeling 39, sectie A 0199/B/deel | Rietschoorvelden | stad |
19 | OROA-BOANT03-7F | Antwerpen, Afdeling 39, sectie A 0200/S/deel | Lambrechtshoeken ten Noorden | stad |
29 | OROA-BOANT03-7F | Antwerpen, Afdeling 7, sectie G 0367/G/7/deel | Nieuw Lobroekdok | stad |
33 | OROA-BOANT03-7F | Antwerpen, Afdeling 39, sectie A 0197/D/deel | Lambrechtshoeken ten Noorden | stad |
34 | OROA-BOANT03-7F | Antwerpen, Afdeling 39, sectie A 0204/D/deel | Lambrechtshoeken ten Noorden | stad |
35 | OROA-BOANT03-7F | Antwerpen, Afdeling 39, sectie A 0206/E/deel | Lambrechtshoeken ten Noorden | stad |
36 | OROA-BOANT03-7F | Antwerpen, Afdeling 39, sectie A 0205/A/deel | Lambrechtshoeken ten Noorden | stad |
37 | OROA-BOANT03-7F | Antwerpen, Afdeling 39, sectie A 0215/C/deel | Lambrechtshoeken ten Noorden | stad |
38 | OROA-BOANT03-7F | Antwerpen, Afdeling 39, sectie A 0214/G/deel | Lambrechtshoeken ten Noorden | stad |
39 | OROA-BOANT03-7F | Antwerpen Afdeling 39, Merksem 1, sectie A 168/02/F/deel | Lambrechtshoeken ten Zuiden |
overdracht Plancke/stad |
40 | OROA-BOANT03-7F | Antwerpen, Afdeling 7, sectie G 1333/R/33/deel | Noordkasteel-Oost | stad |
Het perceel dat momenteel eigendom is van Plancke (nr. 39) moet deze eigenaar als last van een stedenbouwkundige vergunning kosteloos overdragen aan de stad Antwerpen, die hem daarna zal ter beschikking stellen aan BAM.
Daarnaast worden er afspraken gemaakt over de geplande tijdelijke inname(s) van openbaar domein, in beheer van de stad Antwerpen. Hiervoor wordt verwezen naar de procedure van de vergunningsaanvraag inname openbaar domein en signalisatie, en naar de reglementen van de stad Antwerpen met betrekking tot teruggave en herstel van het openbaar domein na de werken. De inname(s) van openbaar domein zullen dus niet in dit protocol maar later via de nodige vergunningsaanvragen worden geregeld. Op de plannen in bijlage staan wel de geplande innames openbaar domein aangegeven:
Nr. inneming | Plannummer | Kadastrale gegevens | Ligging |
16 | OLOA-BOANT03-7B | Antwerpen, Afdeling 13, sectie N NGD (wegenis) | Halewijnlaan |
17 | OLOA-BOANT03-7B | Antwerpen, Afdeling 13, sectie N NGD (wegenis) | Halewijnlaan |
18 | OLOA-BOANT03-7B | Zwijndrecht, Afdeling 1, sectie B NGD (wegenis) | Dwarslaan |
20 | OROA-BOANT03-7F | Antwerpen, Afdeling 7, sectie G NGD (wegenis) | Natiestraat |
21 | OROA-BOANT03-7F | Antwerpen, Afdeling 7, sectie G NGD (wegenis) | Steenborgerweert |
23 | OROA-BOANT03-7F | Antwerpen, Afdeling 7, sectie G NGD (wegenis) | Merksemsestraat |
27 | OROA-BOANT03-7F | Antwerpen, Afdeling 25, sectie A NGD (wegenis) | Van der Delftstraat |
28 | OROA-BOANT03-7F | Antwerpen, Afdeling 25, sectie A NGD (wegenis) | Ten Eekhovelei |
31 | OROA-BOANT03-7F | Antwerpen, Afdeling 7, sectie G NGD (wegenis) | Slachthuislaan |
32 | OROA-BOANT03-7F | Antwerpen, Afdeling 5, sectie E NGD (wegenis) | Slachthuislaan |
Tot slot worden er afspraken gemaakt over:
Deel III: Deelwerken en Samengevoegde Werken
Deelwerken zijn werken die niet noodzakelijk zijn bij de exploitatie van de Oosterweelverbinding, maar die noodzakelijkerwijze opgenomen zijn in de globale aanleg van de Oosterweelverbinding en na oplevering worden overgedragen aan de stad Antwerpen. BAM is opdrachtgever van en draagt alle kosten, lasten en risico’s voor de realisatie van de deelwerken.
Voor de deelwerken worden afspraken gemaakt omtrent:
Samengevoegde werken zijn werken die in opdracht van de stad Antwerpen door BAM als occasionele gezamenlijke opdracht voor de stad Antwerpen zullen worden uitgevoerd tegelijkertijd met de Oosterweelverbinding maar niet behoren tot het project. De stad Antwerpen is mede-opdrachtgever, en in een aparte samenwerkingsovereenkomst leggen de betrokken partijen de kosten-, lasten- en risicoverdeling voor de realisatie van de samengevoegde werken vast.
Samengevoegde werken tot op heden bepaald zijn:
Deel IV: Samenwerkingsprincipes
BAM en de stad Antwerpen engageren zich om zich in te schrijven in het Toekomstverbond en hun projecten en plannen volgens het Toekomstverbond te heroriënteren. BAM en de stad Antwerpen engageren zich voor een gezamenlijk opdrachtgeverschap voor de realisatie van de Oosterweelverbinding en de geselecteerde overkappings- en leefbaarheidsprojecten binnen het projectgebied die aan de werken worden toegevoegd. BAM en de stad Antwerpen bevestigen de nieuwe manier van samenwerken op een open en transparante en actieve manier geïntroduceerd onder leiding van de intendant. BAM en de stad Antwerpen bevestigen dat mobiliteit en leefbaarheid, als evenwaardige aspecten, bepalend zullen zijn voor de verdere uitwerking en realisatie en exploitatie van de werken en de samengevoegde werken.
Dit engagement wordt vertaald in een overlegstructuur, met stuurgroep en werkoverleg, waarbij BAM en de stad Antwerpen regelmatig in overleg treden. Als laatste contractuele escalatieniveau bij geschillen wordt een overlegcomité opgericht, met twee leden van het managementcomité.
Er worden afspraken gemaakt over communicatie en gedragsgerichte milderende maatregelen. Het team Slim naar Antwerpen zal in nauwe samenwerking met BAM, in het bijzonder Impact Management, een actieplan opstellen.
Daarnaast worden enkele praktische en concrete afspraken gemaakt in functie van een goede samenwerking tussen BAM en de stad Antwerpen.
Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) & Oosterweelverbinding
BAM staat in voor de financiering, de realisatie, het beheer en de exploitatie van verkeersinfrastructuur in de Antwerpse regio met het oog op het bevorderen van de mobiliteit in en rond Antwerpen, en meer in het bijzonder van de Oosterweelverbinding.
Op 30 januari 2015 keurde de Vlaamse Regering het GRUP “Oosterweelverbinding-wijziging” principieel goed. Het GRUP werd definitief vastgesteld bij besluit van de Vlaamse Regering van 20 maart 2015.
De stedenbouwkundige vergunning voor de Infrastructuurwerken Linkeroever werd verkregen door BAM op 15 december 2017. De gunningsbeslissing voor de Infrastructuurwerken Linkeroever werd genomen door BAM in oktober 2017. De contractsluiting gebeurde op 8 januari 2018 en de werken voor die opdracht werden inmiddels aangevat.
Overkappingsintendant & Toekomstverbond
Eind 2015 keurde het Vlaamse Gewest de aanstelling goed van een intendant voor leefbaarheidsprojecten in de stedelijke zones rond de R1 – Ring om Antwerpen. De intendant en zijn team zijn in januari 2016 van start gegaan met als opdracht in twee jaar tijd samen met verschillende organisaties en burgers een traject te doorlopen om te komen tot concrete en realiseerbare overkappingen en leefbaarheidsprojecten voor de Antwerpse ring met als ambitie een overkapping van de volledige ring.
In maart 2017 is het “Toekomstverbond voor de bereikbaarheid en leefbaarheid – Een ring rond de stad en een ring voor de stad” tussen het Vlaamse Gewest, de stad Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland voor een bereikbare en leefbare Antwerpse regio tot stand gekomen. In het kader van de eerste grote fase in de leefbaarheidsmaatregelen voorzien de Vlaamse regering, de stad Antwerpen en het Havenbedrijf Antwerpen NV een bedrag van 1,250 miljard euro dat ingezet wordt op basis van de uitkomst van het selectiedossier van de intendant.
Financieringsovereenkomst
Op 22 november 2016 (jaarnummer 749) besliste de gemeenteraad de overeenkomst met betrekking tot de afspraken inzake investeringen in flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten naar aanleiding van het project Oosterweelverbinding goed te keuren. In deze overeenkomst worden afspraken tussen stad Antwerpen, BAM, het Vlaamse gewest en het Havenbedrijf Antwerpen NV gemaakt over een heroriëntering van de Oosterweelmiddelen voor een bedrag van 350,3 miljoen euro naar flankerende maatregelen (100 miljoen euro) en stedelijke leefbaarheidsprojecten (250,3 miljoen euro).
Opmaak protocol
Voor de realisatie van de Oosterweelverbinding maken BAM en de stad Antwerpen een protocol op. Dit protocol beoogt bindende afspraken te maken met betrekking tot het project gelet op de beheers- en adviesbevoegdheden van de stad Antwerpen, op het grondgebied van de stad Antwerpen, haar eigendom of andere zakelijke rechten of haar andere belangen die enigerwijze door het project beïnvloed kunnen worden of, omgekeerd, die het project kunnen beïnvloeden.
Sinds 2016 voeren BAM en de stedelijke diensten overleg over de opmaak van dit protocol. Dit protocol is tot stand gekomen in overleg met de stedelijke diensten van de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, de bedrijfseenheid Stadsbeheer en AG Vespa.
De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, CD&V en Open VLD.
Hebben zich onthouden: sp.a, Vlaams Belang, PVDA+ en Groen.
De gemeenteraad keurt het protocol tussen BAM en de stad Antwerpen in het kader van de realisatie van de Oosterweelverbinding goed.