Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Relevante voorgeschiedenis
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Aanleggen van het openbaar domein aan het Kievitplein, deelgebied 2 (het noordelijk deel), gelegen tussen het Kievitplein, de Van Immerseelstraat, de Delacenseriestraat en de spoorweg:
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
De Vlaamse Waterweg nv |
23 maart 2018 |
9 april 2018 |
Geen advies |
Digit - Infrabel NV |
16 maart 2018 |
29 maart 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Digit - FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie |
16 maart 2018 |
29 maart 2018 |
Gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
16 maart 2018 |
4 april 2018 |
Gunstig |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
16 maart 2018 |
19 april 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ centrale preventie (LP/CP) |
16 maart 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie |
16 maart 2018 |
31 maart 2018 |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
16 maart 2018 |
16 april 2018 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
16 maart 2018 |
17 april 2018 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
16 maart 2018 |
5 april 2018 |
stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten |
16 maart 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Gebied voor stedelijke activiteiten Kievit fase II, goedgekeurd op 27 januari 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een gebied voor stedelijke activiteiten.
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is niet in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan. Het ontwerp wijkt af op volgend punt:
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Omgevingstoets
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag voldoet niet aan de vereiste voorziene groene ruimte van 50%. Voorliggende aanvraag komt slechts gedeeltelijk tegemoet aan de opgelegde percentages groen en doorwortelbare ruimte uit het GRUP Kievit II omwille van technische beperkingen eigen aan de plek. De aanvrager vraagt hiervoor een afwijking aan. Conform artikel 4.4.1. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kunnen, na een openbaar onderzoek, beperkte afwijkingen worden toegestaan op stedenbouwkundige voorschriften en inplanting van constructies.
De aanvrager motiveert het volgende:
“In het projectgebied Kievit II dienen een heleboel zaken verenigd te worden die geleid hebben tot het huidige ontwerp voor het openbaar domein. Het ontwerp openbaar domein heeft in de voorbije jaren een voorbereidingstraject doorlopen met alle eigenaars in het gebied, met bevoegde stadsdiensten en met de buurt.
Voor het stadsproject Kievit II werd in 2008 een stadsontwerp opgemaakt samen met grote eigenaars in het gebied en de buurt. Daarin werd de bouwenveloppe en de contour van het toekomstige openbaar domein tussen bestaande woonwijk en nieuwbouwvolumes vastgelegd.
De geest van dit stadsontwerp bepaalde de voorschriften van het huidige GRUP Kievit II in 2012. Deze vertaling naar voorschriften van de ambities mbt groen gebeurde evenwel vrij concreet in percentages.
Het project Kievit II biedt de kans om in de dichtbebouwde 19e eeuwse stadsgordel een publieke groene ruimte van formaat te creëren. Dit werd bij de ontwerpwedstrijd voor het openbaar domein die in 2012 volgde ook als een van de hoofddoelstellingen opgenomen in de ontwerpopgave “Het uitwerken van een aantrekkelijke, levendige open ruimte op maat van de buurt en de gebruikers van de stationsomgeving.”
1. De creatie van een leesbare entree tot het station, hoge verblijfswaarde op maat van behoefte bewoners, inkomende stromen van mensen en voertuigen op een leesbare manier integreren.
2. Nieuw openbaar domein diende ontworpen te worden met respect tov historische spoorwegberm. Niet alleen moesten delen van de berm in tact blijven, ook de schaal, de articulatie, de detaillering van het openbaar domein moesten aansluiting vinden bij de negentiende eeuwse stijl. Zo werd in de vele gesprekken met erfgoed ook in de Stoomstraat een afstand tussen groenkussens en de beschermde centers gevraagd.
3. Het nieuwe openbaar domein moet de schaalbreuk tussen de nieuwe bouwblokken en de bestaande huizen ondervangen. De nieuwe openbare ruimte integreert de nieuwe bebouwing en verschaalt deze ten opzichte van het aanpalende woonweefsel. Het groen heeft daarbij een voorname rol te spelen. De ontwerpers hebben de speelruimte die er nog overbleef gebruikt om op een optimale manier groenkussens te integreren waar mogelijk. Zo werd voldoende dekking gecreëerd om krentenbomen te kunnen inplannen. De voorziene meerstammige krentenbomen hebben hun bladerdek boven ooghoogte zodat dit een overzichtelijk en veilig gevoel geeft in dit gebied. De (verschillende soorten) krentenbomen in de groenkussens vormen zo een bladerdek, een overgang tussen nieuwe bebouwing en bestaande woonwijk. Ze vormen een zo groen mogelijk beeld binnen de speelruimte die technisch mogelijk is.
4. Er wordt geambieerd om een nieuw publiek domein te realiseren waarbij groen beeldbepalend aanwezig is. Nieuw groen betekent een belangrijke troef voor de huidige en nieuwe bewoners in deze dens bebouwde omgeving. Het ontwerpteam heeft in het wedstrijdontwerp erg veel technische en praktische randvoorwaarden meegekregen die uiteindelijk doorvertaald zijn in het definitief ontwerp openbaar domein dat het groen zo beeldbepalend mogelijk was. Dit ontwerp is verder op alle nodige adviserende commissie voorbesproken.
De voorwaarde om 50% van de publieke ruimte groen in te richten en 1,5 meter doorwortelbare ruimte (GRUP) te voorzien is bij de doorvertaling van het stadsontwerp naar een effectief ontwerp voor de aanleg van publieke ruimte, rekening houdend met voorgaande punten, niet haalbaar gebleken.
1. Het aandeel groen (vloeroppervlakte) is zo maximaal mogelijk ingevuld en zal tussen de 20% en 30 % liggen.
2. Waar mogelijk zijn hoogstambomen in de verharding voorzien. Deze tellen niet door in het percentage maar dragen wel in aanzienlijke mate bij tot het groen karakter, zowel ecologisch als in de beeldvorming.”
Het openbaar onderzoek leverde één bezwaarschrift, maar was niet van stedenbouwkundige aard. De motivatie kan bijgetreden worden en de afwijking toegestaan worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag de aanleg van openbaar domein omvat.
Visueel-vormelijke elementen
Met de geplande aanleg verbetert de beeldkwaliteit van het openbaar domein in belangrijke mate. Er wordt meer ruimte gecreëerd voor groen en verblijfsruimte (terrassen, fonteintjes, groenkussens, speelplek, zitgelegenheid, …). Er worden grootschalige solitaire bomen voorzien om een prominent groenbeeld te krijgen voor de omwonenden. De langse groenstructuur draagt bij tot meer eenheid en leesbaarheid van het projectgebied als geheel en tegelijk als passage naar het station. Het meubilair wordt uitgevoerd in een rode accentkleur ten voordele van een sterke visuele identiteit.
Cultuurhistorische aspecten
Het projectgebied van de voorliggende bouwaanvraag paalt aan een beschermd monument, meer bepaald de spoorwegberm tussen het Centraal Station en de Zurenborgstraat, beschermd bij ministerieel besluit van 16 september 1994. Voor de aanpalende zone gelden er bijzondere eisen van welstand.
De dienst monumentenzorg adviseert het volgende:
“De aanleg van het openbaar domein, vervat in deze bouwaanvraag, voorziet in de uitvoering van een volgende fase van een ruimer opgezet plan, waarvan al een eerste fase gerealiseerd werd. De geplande aanleg respecteert het waardevolle karakter van het beschermde monument en heeft er geen negatieve impact op.”
Het geplande bouwproject valt binnen de drempelwaarden voor de verplichte opmaak van een archeologienota volgens art. 5.4.1. van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013: de perceelsoppervlakte bedraagt meer dan 3000m² en de ingreep in de bodem meer dan 1000m².
De archeologienota (nr.6378) werd op 30 januari 2018 ingediend door het archeologisch bedrijf ABO en door het agentschap Onroerend Erfgoed bekrachtigd.
De bouwheer voegde bij de aanvraag tot omgevingsvergunning de bekrachtigde archeologienota toe. Uit het Programma van maatregelen blijkt dat vanwege de aanwezige verstoring geen verder onderzoek is vereist.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag heeft betrekking op openbaar domein en is gelegen in een publiek toegankelijk binnengebied. Omwille hiervan werd advies gevraagd aan stadsontwikkeling/ontwerp en uitvoering/ontwerpers (SW/O&U/ONT). In het advies van stadsontwikkeling/ontwerp en uitvoering/ontwerpers worden nog enkele opmerkingen meegegeven. Deze opmerkingen worden als voorwaarden meegenomen bij deze vergunning:
“Dit ontwerp werd voorgelegd op het Coördinatieoverleg van 30/10/2017. Van de opmerkingen die hier gemaakt werden, dienen volgende zaken nog aangepast/gespecifieerd te worden:
- fundering onder de granietbetegeling dient te worden uitgevoerd in schraalbeton dikte 15cm (i.p.v. steenslagfundering zoals aangeduid op de snedes).
- formaten graniettegels (strokenverband met verschillende breedtes): de grootste formaten (strookbreedtes van 60cm) mogen niet gebruikt worden omwille van een verhoogd risico op breuk.”
Omwille van het rooien van enkele bomen en de aanleg van een groenstructuur is er eveneens advies gevraagd aan de groendienst. Zij beoordelen het volgende:
“- realisatie van technische paden om maaibeheer hagen en haagmassieven te kunnen uitvoeren ( max afstand scheerbeweging is 250 cm)
- realisatie van "verborgen" hekwerken om doorloop in massieven te verhinderen”
Een deel van de werken gebeurt tegen of aan de spoorwegberm. Het plaatsen van de tunnelmond zou hier effect op kunnen hebben. Er werd advies gevraagd aan NV Infrabel. Zij geven een voorwaardelijk gunstig advies:
“· De afwatering van de spoorinfrastructuur moet steeds verzekerd zijn. De technische uitwerking van de voorzetwand tunnelmond moet hier rekening mee houden.
· De zone achter de voorzetwand tunnelmond moet toegankelijk zijn voor inspectie/onderhoud van de spoorinfrastructuur en haar installaties.
· De uitvoeringsmethode voor het bouwen van de voorzetwand tunnelmond is ter goedkeuring voor te leggen aan Infrabel, en dient rekening te houden met de veiligheidsrichtlijnen van Infrabel.
· De algemene voorwaarden m.b.t. bouwaanvragen dienen strikt te worden nageleefd (zie bijlage). Voor het opstellen van een torenkraan is een afzonderlijke toelating vereist.”
De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats mits de voorwaarden opgevolgd worden.
Procedureverloop
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
7 februari 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
9 maart 2018 |
Opening openbaar onderzoek |
23 maart 2018 |
Afsluiten openbaar onderzoek |
21 april 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
25 juni 2018 |
Uiterste beslissingsdatum |
20 augustus 2018 |
Verslag GOA |
1 juni 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
23 maart 2018 |
21 april 2018 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Bespreking van de bezwaren
Er werd één bezwaarschrift laattijdig ingediend dat omwille van behoorlijk bestuur wel behandeld wordt en dat voornamelijk handelt over:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018013907 |
Gegevens van de aanvrager: |
AG Vespa met als adres Generaal Lemanstraat 55 bus 4 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Van Immerseelstraat, Van Spangenstraat, Stoomstraat en Delacenseriestraat ZN te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 8 sectie H nrs. 1129H3, 1129P3, 1129X3, 1129C4, 1129S, 1129Z2, 1129V2, 1129/6 , 1129/8 , 1129H4, 1129B4, 1129K4, 1129L4, 1129V3, 1130W5, 1130C7, 1130T4, 1130H3, 1130N7, 1130G7, 1130W6, 1130X7, 1130B8, 1130R7, 1130G5, 1130N5, 1130M5, 1130S6, 1130G6, 1130P7, 1130F7, 1130H7, 1130C8, 1130E8, 1130Y7, 1130R4, 1130K4, 1130V7, 1130W7, 1130T3 en 1130Z7 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
herinrichten van het publiek domein Kievit II |
De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Vlaams Belang, CD&V en Open VLD.
Stemden nee: sp.a, PVDA+ en Groen.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.
De gemeenteraad beslist de bezwaren over de 'zaak van de wegen' te verwerpen.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting en de inrichting van de Van Immerseelstraat, de Van Spangenstraat, de Stoomstraat en de Delacenseriestraat onder volgende voorwaarden: