De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
4 mei 2018 |
2 juni 2018 |
2 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
De ingediende bezwaren kunnen als volgt worden samengevat en beoordeeld:
PROCEDURE
Niet correct verlopen van het openbaar onderzoek: Het openbaar onderzoek werd niet op dezelfde plaatsen aangekondigd als de oorspronkelijke aanvraag (AN5/B/P/GR/20162668).
Beoordeling: De voorliggende aanvraag betreft een wijziging van de oorspronkelijke vergunning. Het openbaar onderzoek heeft enkel betrekking op de wijzigingen en moet enkel bekendgemaakt worden op de onderdelen waarop de wijziging betrekking heeft. De gele affiches werden om die reden enkel aangeplakt op de plaatsen die betrekking hadden op de wijziging. Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond.
Kan geen inhoudelijk beroep worden ingesteld: De beroepsprocedure laat niet toe om inhoudelijk een beroep aan te tekenen. Dit is een vorm van discriminatie en maakt elke vorm van verweer onmogelijk.
Beoordeling: Het instellen van een administratief beroep heeft een devolutief karakter. Dit houdt in dat de volledige beoordeling van het dossier opnieuw wordt voorgelegd aan de deputatie. Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond.
MOBILITEIT
Onvoldoende parkeerplaatsen voor eigenaars: De extra parkeerplaatsen die voorzien worden zijn ten gunste van de nieuwe sociale woonblokken. Er moet opnieuw gekeken worden naar de parkeerbehoefte van de woonblokken. Er zijn voor de woonblokken te weinig parkeerplaatsen voorzien. Op basis van dit onderzoek dienen de plannen voor de Glasgowstraat aangepast worden.
Beoordeling: De vergunning voor de nieuwe sociale woonblokken werd afgeleverd op een moment dat de verplichting op het voorzien van voldoende parkeerplaatsen op eigen terrein nog niet van kracht was. Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond.
Discriminatie van eigenaars ten opzichte van bezoekers: Bezoekers worden bevoordeeld door de aanleg van grote (al dan niet betalende) parkings, terwijl parkeerplaatsen voor eigenaars worden verminderd. De parkeerplaatsen in de omgeving van deze parkings zullen gebruikt worden als sluipparking.
Beoordeling: Met deze aanvraag wordt de parkeerbalans terug in evenwicht gebracht. De voorliggende aanvraag heeft tot doel om een extra parkeerstrook aan te leggen. Deze parkeerstrook is bedoeld voor de buurtbewoners. Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond.
Onjuiste afbakening parkeerplaatsen: Er zijn in de Argentiniëlaan parkeerplaatsen voorzien voor de in- en uitritten van de garages. Een correcte afbakening is noodzakelijk om de ingang tot de garages optimaal te vrijwaren en problemen te vermijden.
Beoordeling: Bij de uitvoering van de werken houdt de aannemer verder steeds rekening met de feitelijke situatie op het terrein. Het is nooit de bedoeling om eigenaars en/of gebruikers de toegang te ontzeggen tot in- en uitritten. Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond.
HINDER
Werken veroorzaken verzakkingen: Door het wegpompen van water kunnen er mogelijks verzakkingen in de voetpaden ontstaan.
Beoordeling: Het geformuleerde bezwaar gaat uit van bepaalde veronderstellingen. De correcte uitvoering van de werken is de verantwoordelijkheid van de aanvrager. De opmerking is niet van stedenbouwkundige aard. Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond.
Mogelijke problemen met waterdichting: Door het wegpompen van water kunnen er mogelijks problemen ontstaan met de waterdichting van de kelders van de oudere eigenaarswoningen.
Beoordeling: Het geformuleerde bezwaar gaat uit van bepaalde veronderstellingen. De correcte uitvoering van de werken is de verantwoordelijkheid van de aanvrager. De opmerking is niet van stedenbouwkundige aard. Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond.
Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018037921 |
Gegevens van de aanvrager: |
AQUAFIN NV met als adres Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar |
Ligging van het project: |
Argentiniëlaan ZN te 2030 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 7 sectie G nr. 0 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
wijzigen afgeleverde stedenbouwkundige vergunning (20162668) / wijzigen autoparkeerplaatsen en aanpassen van de fiets-o-strade Antwerpen noord |
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Wijzigen van een reeds afgeleverde stedenbouwkundige vergunning (20162668) voor het plaatsen van nieuwe riolering en bestrating in de Argentiniëlaan en Glasgowstraat:
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Digit - Infrabel NV |
26 april 2018 |
29 mei 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
26 april 2018 |
25 mei 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
26 april 2018 |
9 mei 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
26 april 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
26 april 2018 |
7 mei 2018 |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
26 april 2018 |
4 juni 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
26 april 2018 |
17 mei 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op deze aanvraag. Er wijzigt niets aan de voetpaden.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte bijkomende verharde oppervlakte en ligt in een mogelijk overstromingsgevoelig gebied. Gezien de beperkte bijkomende verharde oppervlakte, kan in alle redelijkheid dient geoordeeld worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
De archeologienota werd bekrachtigd door het agentschap Onroerend Erfgoed op 30 maart 2018. De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
Omgevingstoets
Functionele inpasbaarheid en Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Voorliggende aanvraag betreft een beperkte wijziging van de vergunning die op 16 oktober 2017 werd verleend voor het aanleggen van nieuwe riolering en bestrating in de Argentiniëlaan en Glasgowstraat. Wijzigingen ten opzichte van deze vergunning met referentie 20162668 zijn:
De aanleg van het fietspad past in het netwerk van de fiets-o-strade tussen Antwerpen en Essen. De functionele inpasbaarheid blijft gegarandeerd.
Deze bouwaanvraag genereert geen parkeerbehoefte.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Voorliggende wijziging van het ontwerp voorziet in een overzichtelijk fietspad en bijkomende parkeerplaatsen op een parkeerstrook tussen de Glasgowstraat en Philadelphiastraat. Tussen het fietspad en de parkeerstrook worden bomen aangeplant. De aanvraag is ruimtelijk aanvaardbaar.
De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt onderstaande opmerking:
Er dient bekeken te worden of er voldoende verlichting wordt aangebracht nu het fietspad wordt omgeleid, zodat de sociale veiligheid gewaarborgd blijft.
In de beschrijvende nota is vermeld dat de plannen een eerste aanzet voor een mogelijke inplanting van de nieuwe verlichting bevatten. De verlichting zal in een uitgebreide studie door Eandis verder worden uitgewerkt.
Als voorwaarde wordt aan de vergunning gekoppeld dat bij het uitwerken van de verlichting rekening gehouden moet worden met de sociale veiligheid.
De stedelijke dienst Ontwerp en Uitvoering en de stedelijke groendienst hebben geen opmerkingen op de aanvraag.
Er werd advies gevraagd aan NV Infrabel. Zij geven een voorwaardelijk gunstig advies:
‘· Ter hoogte van de Philadelphiastraat is tussen het fietspad en het spoor een draadafsluiting met mazen (minimum hoogte 1,50m) te plaatsen. Deze afsluiting is te onderhouden door de beheerder van het fietspad. Dit onderhoud houdt ook de onkruidbeheersing aan de onderzijde en 25cm aan weerszijden de afsluiting in. Hiervoor kan het nuttig zijn om de afsluiting te laten eindigen op +/- 20cm boven het maaiveld.
· Het fietspad is deels gelegen op Infrabel-terrein. De aanvrager dient een bezettingsplan op te maken met aanduiding van de Infrabel-grens. Dit teneinde het afsluiten van een bezettingscontract met Infrabel. Contactpersoon: Katrien Dhollander, 03/204 27 83 – katrien.dhollander@infrabel.be of 51no.bureauderderar@infrabel.be.
· De algemene voorwaarden m.b.t. bouwaanvragen en de voorwaarden voor het aanleggen van fietspaden dienen strikt te worden nageleefd (zie bijlage).’
Aan de vergunning van 16 oktober 2017 werd een voorwaarde over het plateau aan de Dublinstraat opgenomen en één over de aanleg van het kleine plein ter hoogte van de kruising Dublinstraat – Argentieniëlaan. Voorliggende aanvraag komt aan deze voorwaarde tegemoet door het plateau in te korten en op het plein groenaanleg te voorzien.
In een andere voorwaarde van de vergunning werd opgelegd om tijdens de bemaling regelmatig analyses uit te voeren en indien nodig bij te sturen om een grondwaterkwaliteit te garanderen. In de beschrijvende nota van voorliggende aanvraag is opgenomen dat bemaling niet noodzakelijk is voor het uitvoeren van de werken.
De beschrijvende nota bevat een passage over het materiaalgebruik en de opbouw van de wegenis. Deze wijzigen niet ten opzichte van de afgeleverde vergunning. De voorwaarde om de parkeerplaatsen te voorzien in waterdoorlatende materialen wordt daarom herhaald in deze vergunning.
De vergunning van 16 oktober 2017 bevat enkele voorwaarden aangehaald in het advies van de dienst Mobiliteit van de provincie Antwerpen met betrekking tot het fietscomfort. Zo werd opgenomen dat de goot ter hoogte van de aansluiting van de fiets-o-strade op de bestaande rijweg onderbroken dient te worden en er geen overrijdbare boordsteen te voorzien, dat bij de toekomstige realisatie van het zuidelijk deel van de fiets-o-strade de paaltjes verwijderd dienen te worden en dat bij de realisatie van de fiets-o-strade ter hoogte van station Noorderdokken de afstand verruimd dient te worden tot minimaal 0,75 meter. Verder wordt ook opgelegd het type boom af te stemmen op de beperkte breedte van de groenstrook (ca. 1,00 meter – 1,65 meter) tussen de rijbaan en de fiets-o-strade in functie van wortelopdruk. Deze voorwaarden worden ook aan voorliggende vergunning gekoppeld.
Het advies van de Lijn om tijdens de werken in de Glasgowstraat steeds doorgang in beide richtingen te verlenen voor autobussen wordt opnieuw opgenomen.
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
30 maart 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
26 april 2018 |
Opening openbaar onderzoek |
4 mei 2018 |
Afsluiten openbaar onderzoek |
2 juni 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
25 juni 2018 |
Uiterste beslissingsdatum |
8 oktober 2018 |
Verslag GOA |
7 juni 2018 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.
De gemeenteraad beslist de bezwaren over de 'zaak van de wegen' te verwerpen.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het aangepast tracé van de fietsostrade en aan de bijkomende parkeerstroken in de Argentiniëlaan onder volgende voorwaarden: