De kosten voor de uitvoering van de riolerings-, bestratings- en groenwerken, alsmede de aanleg van de openbare verlichting en de nutsleidingen, worden volledig gedragen door de ontwikkelaar. Na de definitieve oplevering van de infrastructuurwerken worden de gronden en de bijbehorende infrastructuur kosteloos overgedragen aan de stad Antwerpen en ingelijfd in het openbaar domein.
Op 20 februari 2006 (jaarnummer 217) keurde de gemeenteraad een intentieverklaring tussen de stad Antwerpen, AG VESPA, Waterwegen en Zeekanaal NV (hierna W&Z) en Participatie Maatschappij Vlaanderen NV (hierna PMV) goed met het oog op de herontwikkeling en herbestemming van de verlaten en verontreinigde terreinen van de voormalige site Investeringszone Petroleum Zuid (IPZ).
Op 21 december 2007 werd de projectvennootschap GO IPZ NV opgericht als operationeel uitvoeringsinstrument voor de voorbereiding van de sanering en herontwikkeling van Investeringszone Petroleum Zuid.
De toetreding van AG VESPA tot GO IPZ NV werd goedgekeurd door de raad van bestuur van AG VESPA op 18 april 2008 en ter kennisneming voorgelegd aan de gemeenteraad op 26 mei 2008 (jaarnummer 1027).
Op 29 juni 2009 (jaarnummer 1049) keurde de gemeenteraad de brownfieldconvenant in kader van de herontwikkeling van de Investeringszone Petroleum Zuid Goed. Daarnaast keurde de gemeenteraad een politiek akkoord tussen de stad Antwerpen en Vlaanderen goed met betrekking tot de herontwikkeling van Petroleum Zuid. Daarin wordt een mandaat gegeven aan GO IPZ NV voor de realisatie van het bedrijventerrein en het watergebonden distributiecentrum binnen de krijtlijnen van het business plan van juni 2008. Het akkoord gaat uit van een overkoepelend programma vanuit een geïntegreerde economische en duurzame visie, met één stedenbouwkundig masterplan, één masterplan mobiliteit en één saneringsplan voor de gehele site van Petroleum Zuid, inclusief de petroleumcluster.
Op 27 oktober 2017 (jaarnummer 8710) besliste het college om de vastgelegde principes van de waarborgstelling verder uit te werken en ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Op 27 april 2011 wijzigde de naam van de projectvennootschap naar Blue Gate Antwerp NV.
Op 24 mei 2011 keurde de raad van bestuur van Blue Gate Antwerp NV het voorstel van structuur voor de ontwikkeling van het projectgebied goed waarbij Blue Gate Antwerp NV optreedt als overkoepelende grondenbank die instaat voor de grondexploitatie en met de vastgoedontwikkeling vanuit onderliggende special purpose vehicles (SPV’s) die elk instaan voor een specifieke deelontwikkeling.
Op 10 juni 2011 keurde het college het Strategisch Masterplan Blue Gate Antwerp goed (jaarnummer 11048).
Op 10 mei 2012 keurde de raad van bestuur van Blue Gate Antwerp NV de principes voor de opmaak van een oproep voor het aantrekken van een private partner (consortium) goed en gaf opdracht aan AG VESPA en PMV om, in samenwerking met een juridisch adviseur, deze principes uit te werken ter voorbereiding van de opmaak van een selectiedossier.
Op 5 juni 2012 nam de raad van bestuur van Blue Gate Antwerp NV onder andere volgende beslissingen met betrekking tot de publiek-private samenwerking (PPS) principes:
Op 12 december 2014 keurde het college het beeldkwaliteitsplan fase 2 voor Blue Gate Antwerp goed (jaarnummer 12569).
De raad van bestuur van Blue Gate Antwerp NV besliste op 17 februari 2016 over de toewijzing aan de private partner, namelijk het consortium Blue O'pen, bestaande uit drie hoofdcontractanten (twee vennootschappen uit de DEME-groep en vastgoedconsultant Bopro).
De contract close van de PPS vond plaats in maart 2016. Naar aanleiding daarvan werd op 11 maart 2016 een grondexploitatievennootschap (GEV) opgericht die zal instaan voor de herontwikkeling van het projectgebied Blue Gate Antwerp. De GEV werd opgericht onder de naam Blue Gate Antwerp Development nv. Blue Gate Antwerp NV (de publieke partners) neemt in deze vennootschap een aandeel van 49% in. De private partner participeert voor 51%.
Op 5 december 2016 wijzigde de naam van Blue Gate Antwerp NV naar Blue Gate Antwerp Public Holding NV.
Op 3 februari 2017 (jaarnummer 464) keurde het college het voorontwerp openbaar domein Blue Gate Antwerp goed.
Op 30 juni 2017 (jaarnummer 5931) keurde het college het definitief ontwerp openbaar domein Blue Gate Antwerp goed.
De vergunning voor de aanleg van het openbaar domein werd door Ruimte Vlaanderen (dossiernummer DBA_2017024613 8.00/11002/100742.DIG) afgeleverd op 17 april 2018. Het bodemsaneringsproject voor de site werd conform verklaard door de OVAM op 20 juni 2017.
De site Blue Gate Antwerp zal gefaseerd worden herontwikkeld. Een volgende fase zal pas aangevat worden nadat voldoende middelen uit vermarkting van de reeds ontwikkelde gronden zijn bekomen om de sanering en aanleg van infrastructuur voor de volgende fase aan te vatten.
De eerste fase is van start gegaan (saneringswerken) en wordt afgerond in 2019. De tweede fase wordt vermoedelijk in 2021 aangevat, de derde in 2030 (einde 2036).
De vergunningsaanvraag betreft de aanleg van de infrastructuur voor de volledige site (3 fasen).
Het openbaar domein zal na aanleg kostenloos worden overgedragen aan de stad. In dat kader wordt standaard voorzien dat de ontwikkelaar (in deze Blue Gate Antwerp Development, kortweg ‘BGAD’) een waarborg ten gunste van de stad stelt i.f.v. de aanleg van het openbaar domein.
Gezien het via de brownfieldconvenant aangegane partnership tussen partijen, wordt aangepaste overeenkomst voor het uitvoeren van de infrastructuurwerken voorgesteld, waarbij een aangepaste borgstelling wordt voorzien.
Deze afwijking van de standaard borgstelling wordt ingegeven vanuit de eerder tussen partijen gemaakte afspraken omtrent de ontwikkeling van Blue Gate Antwerp:
Bij realisatie van 20% van de subsidiabele werken, kan een voorschot van de subsidiegelden opgevraagd worden ten bedrage van 60% op het subsidiebedrag. Het saldo wordt betaald naar aanleiding van de voorlopige oplevering van de werken.
Principes van de borgstelling:
Alle bepalingen van de modelovereenkomst zijn van toepassing met uitzondering van het bedrag van de borg:
De bevoegdheid voor de goedkeuring van een afwijking van de modelovereenkomst behoort de gemeenteraad toe.
De modelovereenkomst voor het uitvoeren van infrastructuurwerken in een verkaveling of een projectontwikkeling zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2015 bepaalt dat een ontwikkelaar, tot zekerheid van het nakomen van de hem opgelegde financiële verplichtingen en alvorens het bevel tot aanvang van de werken mag gegeven worden, een bankwaarborg ten voordele van de stad bezorgt, af te leveren door een Belgische erkende bankinstelling. Het bedrag van deze bankwaarborg wordt vastgesteld door het biedingsbedag voor de infrastructuurwerken te verhogen met twintig procent (20%) ter dekking van eventuele prijsherzieningen, meerwerken en van de bijkomende kosten.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt de onderstaande overeenkomst met betrekking tot borgstelling van infrastructuurwerken Blue Gate Antwerp goed.