Terug

2018_GR_00491 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Slachthuissite-Noordschippersdok-Lobroekdok, district Antwerpen - Voorlopig onteigeningsbesluit - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 25/06/2018 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; André Gantman, raadslid; Robert Voorhamme, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Axel Polis, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Yasmine Kherbache, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Mie Branders, raadslid; Galina Matushina, raadslid; Carine Leys, raadslid; Lisa Geets, raadslid; Leyla Aydemir, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Vic Van Aelst, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Dirk Rochtus, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Martijn Van Esbroeck, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Danny Feyen, raadslid; Jean Goedtkindt, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Kathy Kimpe, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Güler Turan, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Vera Drozdik, raadslid; Ingrid Seghers, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Philip Heylen, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Patrick Janssen, raadslid; Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Dirk Van Duppen, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2018_GR_00491 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Slachthuissite-Noordschippersdok-Lobroekdok, district Antwerpen - Voorlopig onteigeningsbesluit - Goedkeuring 2018_GR_00491 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Slachthuissite-Noordschippersdok-Lobroekdok, district Antwerpen - Voorlopig onteigeningsbesluit - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Volgens artikel 7 van het Onteigeningsdecreet kunnen gemeenten overgaan tot onteigening in de gevallen waarin ze oordeelt dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid inzake gemeentelijke aangelegenheden.

Volgens artikel 2, §2 van het Decreet Lokale Besturen zijn gemeenten overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.

Volgens artikel 43 §2,12° van het Gemeentedecreet is de gemeenteraad bevoegd voor het stellen van daden van
beschikking met betrekking tot onroerende goederen.

Argumentatie

De hoofddoelstelling van het ruimtelijk uitvoeringsplan Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok is het creëren van ruimte voor kwalitatieve ontwikkelingen door middel van vernieuwende stedelijke woonprojecten. Parallel hiermee wordt de noodzakelijke ruimte voor handel, horeca en voorzieningen voorzien om een gepast aanbod te voorzien op het niveau van de wijk. Deze doelstellingen passen bij het goed functioneren van de stad en komt tegemoet aan een behoefte die bijdraagt tot een verbetering van de samenleving en de leefomstandigheden van de gemeenschap.

Om deze functies met de daarbij horende en noodzakelijke infrastructuur te kunnen realiseren, is zowel ruimte voor nieuwe en verbeterde ontsluiting als ruimte voor publiek groen en recreatie noodzakelijk. In het RUP Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok werd deze noodzakelijke ruimte opgenomen en vastgelegd onder de vorm van zones voor Publiek Domein, zones voor Gemengde functies, zones voor groen zoals weergegeven op het grafisch plan.

De voorziening van (nieuwe) verkeerskundige oplossingen en het voorzien voor ruimte voor circulatie en ontsluiting op cruciale plaatsen in het plangebied vloeit voort uit het ontwerp van de bouwblokken op planniveau zoals beschreven in de projectnota. Ook de voorziene ruimte voor groen en recreatie vloeien voort uit het ontwerp op planniveau zoals beschreven in de projectnota. Veiligheid en leefbaarheid voor de inwoners staat hierbij voorop.

Overeenkomstig het onteigeningsdecreet artikel 3 is een onteigening slechts mogelijk ten algemene nutte. In de eerste plaats zullen onderstaand de onteigeningsvoorwaarden beschouwd worden voor de voorgenomen te onteigenen loten zoals aangegeven op het onteigeningsplan.

Lot 1 (afd.7, sectie G, nr. 367L4)

Lot 1 wordt volgens het RUP Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok deels opgenomen binnen de zone voor Groen (Gr4) – Kade Noord en deels binnen zone voor Gemengde Functies (Ge).

De zone voor Groen (Gr4) – Kade Noord is volgens de stedenbouwkundige voorschriften bestemd voor een groene publieke ruimte. Groenaanleg en beplanting in functie van het park zijn verplicht en dit gebied heeft ook een functie als ontmoetingsruimte.

De zone voor Gemengde Functies (Ge) is volgens de stedenbouwkundige voorschriften bestemd voor Groen en voor Recreatie. Deze 2 bestemmingen zijn nevengeschikt en dus gelijkwaardig. Deze zone is bestemd voor een groene publieke ruimte die als park wordt aangelegd en in stand gehouden.

De te onteigenen zones zijn van publieke of openbare aard. Het realiseren van een veilige publieke groene ruimte en publieke ruimte voor recreatie dient ‘het algemeen nut’.

De groenzone Kade Noord (Gr4) wordt gerealiseerd in het verlengde van de groenzone Kalverwei (Gr1) waardoor het raamwerk van publieke groene ruimte wordt doorgetrokken tot aan het Lobroekdok waardoor het water beleefbaar wordt voor de wijk. De groenzone moet bijkomend gerealiseerd worden om de oversteekbaarheid van de Slachthuislaan te verhogen. De groenzone Kade Noord (Gr4) biedt de mogelijkheid om een veilige verbinding te maken met de groenzone Kalverwei (Gr1) bijvoorbeeld door de aanleg van een passerelle binnen een autovrije parkomgeving waardoor een maximale veiligheid en belevingswaarde kan gegarandeerd worden. De realisatie van de groenzone Kade Noord (Gr4) is noodzakelijk om voldoende groen op wijkniveau te voorzien, beleving van het water mogelijk te maken, en een kwalitatieve oversteekbaarheid van de Slachthuislaan te realiseren.

Gelet op de bestaande eigendomsstructuur en de vooropgestelde plandoelstelling (i.c. realisatie van groene en publieke ruimte met gebruikelijke aanhorigheden) is een onteigening van de noodzakelijke gronden de enige mogelijkheid om dit te realiseren.

De voorgenomen doortrekking van het groene raamwerk tot aan het water als een verlengde van de centrale groene ruimte in het plangebied (Kalverwei) leidt er toe dat er geen alternatief is voor de aanleg van groene ruimte op een andere locatie. Bijgevolg is de onteigening van het volledige geviseerde goed de enige mogelijkheid.

Lot 2 en 3 (afd.7, sectie G, nrs. 316E2 en 316G2)

Lot 2 en 3 worden volgens het RUP Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok  deels opgenomen binnen de zone voor Publiek Domein (Pu). Deze zones zijn volgens de stedenbouwkundige voorschriften bestemd voor de realisatie van publiek domein in de vorm van wegenis, infrastructuur voor openbaar vervoer, langzaam verkeersvoorzieningen en groene en/of verharde verblijfsruimte in open lucht. De te onteigenen zones zijn dus van publieke of openbare aard. Het realiseren van een veilige publieke ruimte met het oog op ontsluiting (verschillende vervoersmodi), verblijfsruimte, groene ruimte dient ‘het algemeen nut’.

De Slachthuislaan en Ijzerlaan worden ingezet als stroomwegen binnen de stad met een maximale snelheid van 70 kilometer per uur, wat de mogelijkheid beperkt de buurt direct te laten aansluiten op deze verkeerswegen. Gelet op deze doorstromingsfunctie van de Slachthuislaan is een gepaste (her)inrichting noodzakelijk vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid. Om een veilige en hoogwaardige ruimte voor de zwakke weggebruiker te realiseren moet er plaats gemaakt worden voor veilige, brede fietspaden. De nieuwe fietspaden komen aan beide zijden van de Slachthuislaan en zijn enkelrichting en kunnen waar mogelijk ook voorzien worden als dubbelrichting fietspaden. Aansluitend worden de voetpaden vernieuwd om toegang naar de nieuwe bouwblokken te voorzien. Ze worden overal minstens 1,50 meter breed, en breder ter hoogte van woningen en plaatsen waar meer voetgangers komen. Voetgangers en fietsers worden van het autoverkeer gescheiden door parkeerstroken en groenstroken. Het totale noodzakelijke profiel voor de heraanleg van de Slachthuislaan is in overeenstemming met het Singelprofiel welke gehanteerd wordt voor de gehele Singel en is gericht op de realisatie van een grotere stedelijke ambitie. De heraanleg is ook noodzakelijk om aan te sluiten op de toekomstige bebouwingsopzet zoals in het RUP Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok wordt vastgelegd.

De bestaande breedte van de Slachthuislaan laat niet toe voldoende ruimte voor voet- en fietspaden te voorzien gecombineerd met de noodzakelijke ruimte voor gemotoriseerd vervoer en laat een vergroening of verhoging van de beeldwaarde eveneens niet toe. De huidige breedte laat een kwaliteitsvolle aansluiting bij de nieuwe bebouwing volgens het RUP Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok niet toe. De enige optie om de Slachthuislaan heraan te leggen en de noodzakelijke herinrichting te doen is een verbreding van het beschikbare wegtracé door te voeren. Gelet op de bestaande eigendomsstructuur en de vooropgestelde plandoelstelling (i.c. realisatie van weginfrastructuur met gebruikelijke aanhorigheden) is een onteigening van de noodzakelijke gronden de enige mogelijkheid om de heraanleg te realiseren.

Deze voorgenomen verbreding van het profiel van de Slachthuislaan kan niet plaatsvinden richting het Lobroekdok aangezien de beschikbare ruimte tussen de Slachthuislaan en het Lobroekdok dan niet meer kwalitatief kan bebouwd worden en dat de ontsluiting van de functies ter plaatse niet meer kwalitatief kunnen gewaarborgd worden. Het realiseren van wegentracé heeft onmiskenbaar de afbraak van de bestaande bebouwing tot gevolg. Bijgevolg is de onteigening van het volledige geviseerde goed de enige mogelijkheid.

Lot 4 en 5 (afd.7, sectie G, nrs. 333D3 en 333Z2)

Lot 4 en 5 worden volgens het RUP Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok volledig opgenomen binnen de zone voor Publiek Domein (Pu). Deze zones zijn volgens de stedenbouwkundige voorschriften bestemd voor de realisatie van publiek domein in de vorm van wegenis, infrastructuur voor openbaar vervoer, langzaam verkeersvoorzieningen en groene en/of verharde verblijfsruimte in open lucht. De te onteigenen zones zijn dus van publieke of openbare aard. Het realiseren van een veilige publieke ruimte met het oog op ontsluiting (verschillende vervoersmodi), verblijfsruimte, groene ruimte dient ‘het algemeen nut’.

De Slachthuislaan en Ijzerlaan worden ingezet als stroomwegen binnen de stad met een maximale snelheid van 70 kilometer per uur, wat de mogelijkheid beperkt de buurt direct te laten aansluiten op deze verkeerswegen. Gelet op deze doorstromingsfunctie van de Slachthuislaan is een gepaste (her)inrichting noodzakelijk vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid. Om een veilige en hoogwaardige ruimte voor de zwakke weggebruiker te realiseren moet er plaats gemaakt worden voor veilige, brede fietspaden. De nieuwe fietspaden komen aan beide zijden van de Slachthuislaan en zijn enkelrichting en kunnen waar mogelijk ook voorzien worden als dubbelrichting fietspaden. Aansluitend worden de voetpaden vernieuwd om toegang naar de nieuwe bouwblokken te voorzien. Ze worden overal minstens 1,50 meter breed, en breder ter hoogte van woningen en plaatsen waar meer voetgangers komen. Voetgangers en fietsers worden van het autoverkeer gescheiden door parkeerstroken en groenstroken. Het totale noodzakelijke profiel voor de heraanleg van de Slachthuislaan is in overeenstemming met het Singelprofiel welke gehanteerd wordt voor de gehele Singel en is gericht op de realisatie van een grotere stedelijke ambitie. De heraanleg is ook noodzakelijk om aan te sluiten op de toekomstige bebouwingsopzet zoals in het RUP Slachthuissite – Noordschippersdok – Lobroekdok wordt vastgelegd.

De bestaande breedte van de Slachthuislaan laat niet toe voldoende ruimte voor voet- en fietspaden te voorzien gecombineerd met de noodzakelijke ruimte voor gemotoriseerd vervoer en laat een vergroening of verhoging van de beeldwaarde eveneens niet toe. De huidige breedte laat een kwaliteitsvolle aansluiting bij de nieuwe bebouwing volgens het RUP Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok niet toe. De enige optie om de Slachthuislaan heraan te leggen en de noodzakelijke herinrichting te doen is een verbreding van het beschikbare wegtracé door te voeren. Gelet op de bestaande eigendomsstructuur en de vooropgestelde plandoelstelling (i.c. realisatie van weginfrastructuur met gebruikelijke aanhorigheden) is een onteigening van de noodzakelijke gronden de enige mogelijkheid om de heraanleg te realiseren.

Bijkomend wordt ter plaatse van lot 4 en deels voor lot 5 een nieuwe toegang tot de wijk gerealiseerd onder de vorm van de zogenoemde Oude Kalverstraat. De nieuwe toegangsweg voorziet ruimte voor een klassiek stedelijk laanprofiel met langsparkeervakken en vrij liggende fietspaden. De weg is noodzakelijk als hoofdontsluiting van de nieuwe wijk zoals voorzien binnen het RUP Slachthuissite – Noordschippersdok - Lobroekdok. Vanaf de oude Kalverstraat worden zowel de Hallen als de Kalverweibuurt ontsloten. De realisatie van deze ontsluitingsweg is noodzakelijk voor de realisatie van de bouwmogelijkheden en ontwikkelingen in de nieuwe buurt.

De bestaande perceelsstructuur en de bestaande bebouwing laten een ontsluiting van het gebied met nieuwe woonontwikkeling met groene publieke ruimte niet toe. Ook de ontsluiting en herontwikkeling van de hallen is vandaag niet mogelijk.

De huidige bebouwing laat een kwaliteitsvolle aansluiting bij de nieuwe bebouwing volgens het RUP Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok niet toe. De enige optie om de nieuwe wijk te ontsluiten is een nieuwe ontsluitingsweg (Oude Kalverstraat) te realiseren. De realisatie van het wegentracé heeft onmiskenbaar de afbraak van de bestaande bebouwing tot gevolg.

Gelet op de bestaande eigendomsstructuur en de vooropgestelde plandoelstelling (i.c. realisatie van weginfrastructuur met gebruikelijke aanhorigheden) is een volledige onteigening van de noodzakelijke gronden de enige mogelijkheid.

De voorgenomen stadsontwikkeling met herinterpretatie van de Slachthuishallen als beeldbepalend ensemble kan niet gerealiseerd worden zonder nieuwe ontsluitingsas op niveau van de wijk. Gelet op de ligging van de hallen en de voorgenomen ontwikkeling is de onteigening van het geviseerde goed de enige mogelijkheid.

Lot 6 (afd.7, sectie G, nr. 384P7)

Lot 6 wordt volgens het RUP Slachthuissite – Noordschippersdok - Lobroekdok deels opgenomen binnen de zone voor Publiek Domein (Pu), deels binnen een zone voor Wonen (Wo2). De zone voor Publiek Domein is volgens de stedenbouwkundige voorschriften bestemd voor de realisatie van publiek domein in de vorm van wegenis, infrastructuur voor openbaar vervoer, langzaam verkeersvoorzieningen en groene en/of verharde verblijfsruimte in open lucht. De te onteigenen zones zijn dus van publieke of openbare aard. Het realiseren van een veilige publieke ruimte met het oog op ontsluiting (verschillende vervoersmodi), verblijfsruimte, groene ruimte dient ‘het algemeen nut’.

In het RUP Slachthuissite – Noordschippersdok - Lobroekdok wordt de Marbaixwijk verbonden met de nieuwe wijk door middel van een verlenging van de bestaande Eendrachtstraat zodat een verbinding ontstaat met het raamwerk van publieke ruimte binnen het plan. Het voorzien van deze doorsteek is noodzakelijk om de bestaande Marbaixwijk niet te isoleren van de nieuwe stadsontwikkeling met bijhorende voorzieningen. De doorsteek is ook noodzakelijk om aan te sluiten bij de op de toekomstige bebouwingsopzet zoals in het RUP Slachthuissite – Noordschippersdok - Lobroekdok wordt vastgelegd, meer bepaald het afwerken van de Ceulemansstraat en de nieuwe straat tot een volwaardig bouwblok.

Gelet op de bestaande eigendomsstructuur en de vooropgestelde plandoelstelling (i.c. realisatie van weginfrastructuur met gebruikelijke aanhorigheden) is een onteigening van de noodzakelijke gronden de enige mogelijkheid.

Indien de doorsteek niet gerealiseerd wordt moet de nieuwe straat langs de Hallentuin (zone Gr3) uitgewerkt worden met een pijpenkop aangezien deze straat verkeerskundig niet rechtstreeks mag aansluiten op de Slachthuislaan. De nieuwe straat moet tevens de woonontwikkeling (zone Wo2) volledig ontsluiten. Zonder de beoogde doorsteek moeten dan alle bewoners, bezoekers enz. een keerbeweging maken hetgeen zal leiden tot een verhoogde ruimte inname voor gemotoriseerd verkeer en een sterk verminderde kwaliteit van de ruimte. Gelet op de ligging van de bestaande woningen langs de Ceulemansstraat en de voorgenomen ontwikkeling is de onteigening van het geviseerde goed de enige mogelijkheid. De realisatie van de wegenis, heeft onmiskenbaar de afbraak van de volledige bestaande bebouwing tot gevolg. Om die reden wordt het volledige perceel onteigend.

Lot 7 (afd.5, sectie E, nr. 384P7)

Lot 7 wordt volgens het RUP Slachthuissite – Noordschippersdok - Lobroekdok deels opgenomen binnen de zone voor Publiek Domein (Pu), deels in een zone voor Groen (Gr2), deels in een zone voor Wonen (Wo2) en deels in een zone voor centrumfuncties (Ce3) De zone voor Publiek domein is volgens de stedenbouwkundige voorschriften bestemd voor de realisatie van publiek domein in de vorm van wegenis, infrastructuur voor openbaar vervoer, langzaam verkeersvoorzieningen en groene en/of verharde verblijfsruimte in open lucht. De zone voor Groen (Gr2) wordt het nieuwe Hallenplein en is bestemd voor publieke groene ruimte. Groenaanleg en beplanting zijn verplicht en dit gebied heeft ook een functie als ontmoetingsruimte. De te onteigenen zones zijn dus van publieke of openbare aard. Het realiseren van een veilige publieke ruimte met het oog op ontsluiting (verschillende vervoersmodi), verblijfsruimte, groene ruimte dient ‘het algemeen nut’.

Gelet op de bestaande eigendomsstructuur en de vooropgestelde plandoelstelling (i.c. realisatie van weginfrastructuur met gebruikelijke aanhorigheden) is een onteigening van de noodzakelijke gronden de enige mogelijkheid.

De nieuwe straat moet de woonontwikkeling (zone Wo2) volledig ontsluiten. De nieuwe straat is noodzakelijk om een logisch afgewerkt bouwblok met de Ceulemansstraat te realiseren waarbij de nieuwe woningen rug aan rug worden gerealiseerd. Lot 7 is gelegen op de plaats waar de nieuwe straat moet aansluiten op de bestaande Lange Lobroekstraat. Gelet op de ligging van de bestaande woningen langs de Ceulemansstraat, gelet op de cruciale ligging van lot 7 met betrekking tot de ontsluiting van de nieuwe woonzone en gelet op de voorgenomen totale ontwikkeling is de onteigening van het geviseerde goed de enige mogelijkheid. De realisatie van de wegenis en de groene ruimte, heeft onmiskenbaar de afbraak van de volledige bestaande bebouwing tot gevolg. Om die reden wordt het volledige perceel onteigend.

Lot 8 (afd. 7, sectie G, nr. 333F3)

Lot 8 wordt volgens het RUP Slachthuissite – Noordschippersdok - Lobroekdok deels opgenomen binnen de zone voor Publiek Domein (Pu) deels in een zone voor Groen (Gr2) en deels in een zone voor centrumfuncties (Ce3) . De zone voor Publiek domein is volgens de stedenbouwkundige voorschriften bestemd voor de realisatie van publiek domein in de vorm van wegenis, infrastructuur voor openbaar vervoer, langzaam verkeersvoorzieningen en groene en/of verharde verblijfsruimte in open lucht. De zone voor Groen (Gr2) wordt het nieuwe Hallenplein en is bestemd voor publieke groene ruimte. Groenaanleg en beplanting zijn verplicht en dit gebied heeft ook een functie als ontmoetingsruimte. De te onteigenen zones zijn dus van publieke of openbare aard. Het realiseren van een veilige publieke ruimte met het oog op ontsluiting (verschillende vervoersmodi), verblijfsruimte, groene ruimte dient ‘het algemeen nut’.

Ter plaatse van lot 8 wordt een nieuwe toegang tot de wijk gerealiseerd onder de vorm van de zogenoemde Oude Kalverstraat. De nieuwe toegangsweg voorziet ruimte voor een klassiek stedelijk laanprofiel met langsparkeervakken en vrij liggende fietspaden. De weg is noodzakelijk als hoofdontsluiting van de nieuwe wijk zoals voorzien binnen het RUP Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok. Vanaf de Oude Kalverstraat worden zowel de Hallen als de Kalverweibuurt ontsloten. De realisatie van deze ontsluitingsweg is bijgevolg noodzakelijk voor de realisatie van de bouwmogelijkheden en ontwikkelingen in de nieuwe buurt.

De bestaande perceelsstructuur en de bestaande bebouwing laten een ontsluiting van het gebied met nieuwe woonontwikkeling met groene publieke ruimte niet toe. Ook de ontsluiting en herontwikkeling van de hallen is vandaag niet mogelijk.

De huidige bebouwing laat een kwaliteitsvolle aansluiting bij de nieuwe bebouwing volgens het RUP Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok niet toe. De enige optie om de nieuwe wijk te ontsluiten is een nieuwe ontsluitingsweg (Oude Kalverstraat) te realiseren.

Gelet op de bestaande eigendomsstructuur en de vooropgestelde plandoelstelling (i.c. realisatie van weginfrastructuur en groene ruimte met gebruikelijke aanhorigheden) is een onteigening van de noodzakelijke gronden de enige mogelijkheid. De realisatie van de wegenis en de groene ruimte, heeft onmiskenbaar de afbraak van de volledige bestaande bebouwing tot gevolg. Om die reden wordt het volledige perceel onteigend.

De voorgenomen stadsontwikkeling met herinterpretatie van de Slachthuishallen als beeldbepalend ensemble kan niet gerealiseerd worden zonder nieuwe ontsluitingsas op niveau van de wijk. Gelet op de ligging van de hallen en de voorgenomen ontwikkeling is de onteigening van het geviseerde goed de enige mogelijkheid.

Lot 9, 10,11 en 12 (afd. 7, sectie G, nrs. 333S2, 333H3, 333G3 en 333D2)

Lot 9, 10,11 en 12 worden volgens het RUP Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok geheel of deels opgenomen binnen de zone voor Publiek Domein (Pu). Deze zones zijn volgens de stedenbouwkundige voorschriften bestemd voor de realisatie van publiek domein in de vorm van wegenis, infrastructuur voor openbaar vervoer, langzaam verkeersvoorzieningen en groene en/of verharde verblijfsruimte in open lucht. De te onteigenen zones zijn dus van publieke of openbare aard. Het realiseren van een veilige publieke ruimte met het oog op ontsluiting (verschillende vervoersmodi), verblijfsruimte, groene ruimte dient ‘het algemeen nut’.

Ter plaatse van de geviseerde loten wordt een nieuw centrumplein voorzien (Lobroekplein) aansluitend bij de reeds bestaande bebouwing en voorzieningen. De doelstelling hierbij is het creëren van een nieuw centraal buurtplein. Het nieuwe buurtplein moet daar komen waar alle hoofdelementen uit de buurt samenkomen: Oude Kalverstraat, Lange Lobroekstraat en de Kalverwei. Het plein moet ontwikkeld worden om de bestaande functies langs de Lange Lobroekstraat maximale kansen te geven en te versterken en zodanig de aansluiting op het bestaande stadsweefsel te verzekeren. Het plein moet ruimte bieden voor de nodige verkeersruimte en is noodzakelijk voor de verbinding door het plangebied. Om van een volwaardig plein te spreken moet er naast ruimte voor verkeer ook verblijfsruimte aanwezig zijn. Het is noodzakelijk het plein voldoende breedte te geven om aan deze functies te kunnen voldoen.

De bestaande breedte van de Lange Lobroekstraat laat niet toe voldoende ruimte voor een plein te voorzien. De huidige breedte laat een kwaliteitsvolle aansluiting bij de nieuwe bebouwing volgens het RUP Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok niet toe. De enige optie om het beoogde nieuwe Lobroekplein aan te leggen en de noodzakelijke herinrichting te doen is een verbreding van het beschikbare wegtracé door te voeren. Gelet op de bestaande eigendomsstructuur en de vooropgestelde plandoelstelling (i.c. realisatie van een buurtplein met weginfrastructuur en gebruikelijke aanhorigheden) is een onteigening van de noodzakelijke gronden de enige mogelijkheid.

Het nieuwe plein moet de woonontwikkeling (zone Wo1) deels ontsluiten. Het nieuwe plein moet de bestaande functies (café, restaurant, kerk, …) ontsluiten en versterken en eveneens het aangrenzende Hallenplein en het Slachthuis op de kop van het Lobroekplein zichtbaar maken en betrekken bij de buurt. Gelet op de ligging van de bestaande voorzieningen en functies langs de Lange Lobroekstraat, gelet op de cruciale ligging van lot 9, ,10,11 en 12 met betrekking tot de ontwikkeling van het nieuwe plein en gelet op de voorgenomen totale ontwikkeling is de onteigening van het geviseerde goed de enige mogelijkheid. De realisatie van de wegenis heeft onmiskenbaar de afbraak van de volledige bestaande bebouwing tot gevolg. Om die reden wordt het volledige perceel onteigend.

Juridische grond

Volgens artikel 43 § 2, 12° van het Gemeentedecreet is de gemeenteraad bevoegd voor het stellen van daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen. Op grond van artikel 2.4.3. § 1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) kan elke verwerving van onroerende goederen, vereist voor de verwezenlijking van de ruimtelijke  uitvoeringsplannen, door onteigening ten algemenen nutte tot stand worden gebracht.

Sinds 1 januari 2018 moet het decreet van 24 februari 2017 betreffende de onteigening voor het algemeen nut (hierna "Onteigeningsdecreet", BS 25 april 2017) en het besluit van 27 oktober 2017 tot uitvoering van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 (hierna: "Uitvoeringsbesluit") worden toegepast voor onteigeningen van algemeen nut in het Vlaams Gewest.

Op grond van de algemene habilitatiegrond van artikel 7 van het Onteigeningsdecreet kan de stad Antwerpen tot onteigening overgaan in de gevallen waarin ze oordeelt dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid inzake gemeentelijke aangelegenheden, zoals hier de uitvoering van het RUP Slachthuissite – Noordschippersdok - Lobroekdok. De betrokken percelen hebben voornamelijk betrekking op delen van het plan die als openbare wegenis bestemd zijn en als ontsluiting van het plangebied voorzien zijn.

Aanleiding en context

Datum

Jaarnummer

Onderwerp

21 november 2014

11956

Het college beslist het projectgebied Slachthuissite – Noordschippersdok te herontwikkelen en te herbestemmen op basis van een masterplan en vervolgens een ruimtelijk uitvoeringsplan.

6 februari 2015

1048

Het college keurt de projectdefinitie voor de opmaak van het masterplan Slachthuissite / Noordschippersdok / Lobroekdok goed.

27 maart 2015

A033

De raad van bestuur van AG VESPA keurt de projectdefinitie voor de opmaak van het masterplan Slachthuissite / Noordschippersdok / Lobroekdok goed, alsook de wedstrijdopdracht voor de minicompetitie via de procedure van de pool masterplannen van de stadsbouwmeester.

13 juli 2015

20150713/A

Het directiecomité van AG VESPA beslist, op advies van de beoordelingscommissie, het ontwerpteam Palmbout Urban Landscapes / Feddes Olthof landschapsarchitecten / De Smet Vermeulen architecten / Tiem aan te stellen voor de opmaak van het masterplan Slachthuissite / Noordschippersdok / Lobroekdok.

14 december 2015

A005

Het directiecomité van AG VESPA keurt de gunning aan Antea Group van de opdracht van de plan-MER studie voor het projectgebied Slachthuissite / Noordschippersdok / Lobroekdoek goed.

29 januari 2016

682

Het college keurt de essentiekaart- en tekst van het concept masterplan Slachthuissite / Noordschippersdok / Lobroekdok goed, onder voorbehoud van verder onderzoek en verwerking van de adviezen, en neemt kennis van het volledige concept masterplan.

23 september 2016

8170

Het college keurt de uitgangspunten en principes over de wijze van inzet van de publieke gronden in een globale en perceelsoverschrijdende aanpak van de ontwikkeling goed als basis voor de samenwerkingsovereenkomst realisatiefase met Land Invest Group voor het projectgebied Slachthuissite / Noordschippersdok / Lobroekdok.

23 september 2016

8171

Het college keurt het voorontwerp masterplan Slachthuissite / Noordschippersdok / Lobroekdok goed.

10 oktober 2016

A002

Het directiecomité van AG VESPA beslist de gunning van de opdracht voor de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan voor het projectgebied Slachthuissite / Noordschippersdok / Lobroekdok aan Sweco Belgium nv goed te keuren.

10 maart 2017

2251

Het college keurt de kennisgevingsnota van het plan-MER RUP 'Slachthuissite-Noordschippersdok-Lobroekdok' goed.

1 september 2017

7639

Het college keurt op basis van het opgestelde hoogbouwrapport, de locatiegeschiktheid voor hoogbouw van het projectgebied Slachthuissite / Noordschippersdok / Lobroekdok goed, onder voorwaarde van verder onderzoek van de elementen uit het advies die specifiek handelen over de in het masterplan voorgestelde bouwvolumes.

17 november 2017

9862

Het college keurt het definitief masterplan Slachthuissite/Noordschippersdok/Lobroekdok goed.

17 november 2017

9979

Het college keurt het voorontwerp van het RUP Slachthuissite, district Antwerpen, goed.

8 juni 2018

5386

Het college keurt de voorlopige vaststelling van het RUP Slachthuissite, district Antwerpen, goed.

Door de definitieve sluiting van het stedelijk slachthuis in de Damwijk is de huidige bestemming van de Slachthuissite achterhaald. Vandaag ligt het gebied er grotendeels ongebruikt bij. Een herontwikkeling van deze site zou een enorme impuls zijn voor de gehele wijk. De herontwikkeling van de Slachthuissite vraagt ook een toekomstvisie voor de zone Noordschippersdok en de toekomstige invulling van de kade Lobroekdok.

De stad Antwerpen heeft al geruime tijd de ambitie om dit gehele projectgebied Slachthuissite / Noordschippersdok / Lobroekdok te gaan herontwikkelen tot een gemengd, kwalitatief en ontsluitbaar project met bestemming wonen, diensten, recreatie en bedrijvigheid.

Op 23 september 2016 keurde het college het voorontwerp masterplan Slachthuissite / Noordschippersdok / Lobroekdok goed. Na een adviesronde wordt een definitief masterplan opgesteld. Parallel wordt gestart met de opmaak van een plan-MER en een ruimtelijk uitvoeringsplan.

Op 17 november 2017 keurde het college zowel het definitieve masterplan goed, als het voorontwerp RUP, dat de juridische vertaling vormt van dit masterplan. 

Op 8 juni 2018 keurde het college de voorlopige vaststelling van het RUP goed.

Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Vlaams Belang, CD&V en Open VLD.
Stemden nee: sp.a, PVDA+ en Groen.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om het voorlopig onteigeningsbesluit dat is opgemaakt om de realisatie van het ruimtelijke uitvoeringsplan Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok te waarborgen, goed te keuren.

Artikel 2

De gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan de inhoud van de bijlagen bij het voorlopige onteigeningsbesluit, met name het onteigeningsplan en de projectnota.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 12350024__projectnotaontwerponteigening_20180606_a.pdf
  • RUP_SLACHTHUISSITE_ONT_VV.pdf