Terug

2018_GR_00489 - Stedelijk bedrijfsvastgoed - Extern. De Keyserlei 3. Antwerp Tower. Desaffectatie en valorisatie strook ondergrond rondom torengebouw. Principebeslissing - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 25/06/2018 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; André Gantman, raadslid; Robert Voorhamme, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Axel Polis, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Yasmine Kherbache, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Mie Branders, raadslid; Galina Matushina, raadslid; Carine Leys, raadslid; Lisa Geets, raadslid; Leyla Aydemir, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Vic Van Aelst, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Dirk Rochtus, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Martijn Van Esbroeck, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Danny Feyen, raadslid; Jean Goedtkindt, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Kathy Kimpe, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Freya Piryns, raadslid; Güler Turan, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Vera Drozdik, raadslid; Ingrid Seghers, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Philip Heylen, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Patrick Janssen, raadslid; Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Dirk Van Duppen, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2018_GR_00489 - Stedelijk bedrijfsvastgoed - Extern. De Keyserlei 3. Antwerp Tower. Desaffectatie en valorisatie strook ondergrond rondom torengebouw. Principebeslissing - Goedkeuring 2018_GR_00489 - Stedelijk bedrijfsvastgoed - Extern. De Keyserlei 3. Antwerp Tower. Desaffectatie en valorisatie strook ondergrond rondom torengebouw. Principebeslissing - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Het gemeentedecreet bepaalt in artikel 43 §2, 12° dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen, behoudens voor zover de verrichting nominatief in het vastgestelde budget is opgenomen of behoudens de bepaling van artikel 57, § 3, 8°, c).

Argumentatie

In 1969 werd aan de naamloze vennootschap "Antwerp Tower" een concessie verleend voor een ondergrondse constructie voor 70 jaar.  De desbetreffende ondergrondse strook is gelegen tussen het perceel van de Antwerp Tower en de slibmuur van de pre-metro. De Antwerp Tower wordt na ongeveer 50 jaar verbouwd tot een multifunctioneel gebouw met overwegend wooneenheden. De kelderverdiepingen zullen grotendeels gebruikt worden als parkeergarage voor de bewoners.

Gezien de desbetreffende strook ondergrond in eigendom is van de stad Antwerpen (in concessie aan de vennootschap, in geel aangeduid in bijgevoegd plan), vraagt de vennootschap "Matexi" naar de mogelijkheid tot aankoop van deze grond om een eenduidige eigendomssituatie te krijgen voor de nieuwe eigenaars van de parkeerplaatsen.

De grond behoort momenteel tot het openbaar domein. Om de grond te kunnen valoriseren zal de ondergrond gedesaffecteerd moeten worden. Desondanks de desaffectatie van de ondergrond zal de bovengrond na oplevering van de bouwwerken de status van openbaar domein behouden. De buitenaanleg tot boven de waterdichting van de parkeergarage blijft openbaar domein en bevoegdheid van de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling. De ondergrondse constructie inclusief de waterdichting zal bevoegdheid worden van de eigenaar van deze constructie. Indien er een akkoord komt over de verkoopsvoorwaarden zal de lopende concessieovereenkomst worden ontbonden.

De eigenaar/ontwikkelaar van het aangrenzend perceel heeft een unieke grondpositie en is de enige die significante waarde kan halen uit de exploitatie van het perceeldeel van de stad Antwerpen, door deze toe te voegen aan de ondergrondse parkeergarage van de Antwerp Tower en op deze manier de Antwerp Tower te kunnen herontwikkelen overeenkomstig de verleende vergunning. Gezien de te verkopen grond doorloopt in de ondergrondse ruimtes van het perceel in eigendom van Matexi en de stroken ondergrond een beperkte bouwbreedte hebben (de maximum breedte is 3m70), biedt deze grond geen ontwikkelingspotentieel om aan te bieden aan een andere partij. Een onderhandse verkoop is bijgevolg de enige mogelijke optie.

Daarom wenst de stad Antwerpen rechtstreekse onderhandeling op te starten. AG VESPA zal de onderhandeling in naam en voor rekening van de stad Antwerpen voeren.

Onderhandelingsmodaliteiten
De ondergrond zal te koop worden aangeboden aan de aanvrager. Het aankoopbedrag mag niet lager liggen dan de waarde vermeld in het beëdigde schattingsverslag dat werd opgesteld op 25 mei 2018.
Er wordt voorgesteld om AG VESPA de onderhandelingen te laten voeren met de aanvrager.

Aanleiding en context

Op 18 oktober 2013 (jaarnummer 10570) keurde het college de uitgangspunten goed voor het beheer van het stedelijk patrimonium en gaf het college opdracht aan AG VESPA en de bedrijfseenheid Patrimoniumonderhoud om deze krijtlijnen verder uit te werken.

Op 5 december 2014 (jaarnummer 12408) keurde het college de basisafspraken tussen AG VESPA en de bedrijfseenheid Stadsbeheer, met betrekking tot het beheer van het stedelijk patrimonium en de daaraan gekoppelde financiële consequenties, goed. Hierin werd de verticale opdeling van de eigendommen in financieel en niet-financieel patrimonium vastgelegd. Het college nam kennis van de lijsten financieel patrimonium en stedelijk bedrijfsvastgoed.

De gemeenteraad nam op 2 maart 2015 (jaarnummer 127) kennis van de basisafspraken tussen AG VESPA en de bedrijfseenheid Stadsbeheer, met betrekking tot het beheer van het stedelijk patrimonium en de daaraan gekoppelde financiële consequenties.

Op 8 mei 2015 (jaarnummer 3952) keurde het college de samenwerkingsovereenkomst met Matexi voor de procesbegeleiding van het project Antwerp Tower goed. 

Op 8 juli 2016 (jaarnummer 6171) keurde het college het voorstel goed van de schepen voor ruimtelijke ordening, stadsontwikkeling en onroerend erfgoed in uitvoering van artikel 2, paragraaf 2, van de stedenbouwkundige verordening van 28 april 2014 om conform bovenstaande behoefteanalyse kinderopvang als programma van stedenbouwkundige lasten aan het project 'Antwerp Tower' op te leggen.

Op 9 september 2016 (jaarnummer 7598) sloot het college zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar en besliste de stedenbouwkundige vergunning goed te keuren en af te leveren aan de aanvrager.

Op 23 september 2016 (jaarnummer 8146) besliste het college de milieuvergunning klasse 2, zoals geformuleerd in de argumentatie, goed te keuren aan Matexi Projects nv, Franklin Rooseveltaan 180, 8790 Waregem, voor de exploitatie van een gebouwencomplex "Antwerp Tower" (na renovatie), gelegen te 2018 Antwerpen, De Keyserlei 3.

Op 29 januari 2016 (jaarnummer 796) keurde het college de nieuwe operationele werking goed met betrekking tot de beleidsvoorbereiding en –advisering voor huisvesting en huisvestingsbehoeften van alle stadsdiensten en stedelijke processen in of op stedelijk bedrijfsvastgoed.

Op 21 december 2016 (jaarnummer 752) nam het managementteam kennis van de geactualiseerde uitgangspunten voor goed beheer van de stedelijke vastgoedportefeuille.  

Op 15 december 2017 (jaarnummer 11020) besliste het college om de vastgoedcompetenties en -beheer van groep stad Antwerpen zoveel mogelijk te centraliseren bij AG VESPA. 

Op 30 mei 2018 (jaarnummer 2018_MT_00235) adviseerde het managementteam gunstig om het principe ter goedkeuring voor te leggen aan het college en de gemeenteraad om een strook ondergrondse grond rondom de "Antwerp Tower" met een oppervlakte van 315,11 m² te desaffecteren en AG VESPA te mandateren om onderhandelingen op te starten met de vennootschap Matexi met het oog op verkoop tegen een marktconforme vergoeding.

Algemene financiële opmerkingen

Dit besluit handelt enkel over de principiële beslissing [tot verkoop]. De formele beslissing (inclusief de financiële gevolgen) volgt wanneer het dossier helemaal is uitgewerkt.

Conform het collegebesluit 2013_CBS_10570 'Beheer stedelijk patrimonium - Uitgangspunten - Goedkeuring' zijn de opbrengsten uit verkoop van niet-financieel patrimonium bestemd voor de 'algemene middelen'. 

Bij het verlijden van de akte zijn de werkelijke verkoopprijs evenals de kosten die gepaard gaan met de transactie gekend.

Adviezen

Stadsontwikkeling Gunstig advies

Aangezien de bovengrond niet wordt verkocht en deze in het openbaar domein blijft behouden is er geen probleem met de desaffectatie van de ondergrond.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling stelt wel eisen in verband met de verantwoordelijkheden ten opzichte van de ondergrondse constructie. De stad kan geen verantwoordelijkheid nemen ten opzichte van de draagkracht noch waterdichtheid. Deze voorwaarden moeten in de notariële akte worden behandeld. 

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB12 - Het logistiek beheer bereikt het best mogelijk resultaat zowel intern als voor de burger
1TSB1204 - De vastgoedportefeuille van groep stad Antwerpen speelt doelgericht en flexibel in op de huidige en toekomstige maatschappelijke behoeften

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het principe goed om een strook ondergrondse grond rondom de "Antwerp Tower" met een oppervlakte van 315,11 m² (zoals aangeduid op bijgevoegd plan) te desaffecteren. De gemeenteraad mandateert AG VESPA om, in naam en voor rekening van de stad, onderhandelingen op te starten met de vennootschap Matexi met het oog op verkoop tegen een marktconforme vergoeding van minimaal de schattingswaarde, vermeld in het beëdigd schattingsverslag van 25 mei 2018 (exclusief notaris- en registratiekosten).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.