Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie |
13 juli 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
13 juli 2018 |
19 juli 2018 |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
13 juli 2018 |
23 juli 2018 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
13 juli 2018 |
20 juli 2018 |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen |
13 juli 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
De aanvraag is niet in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestplan wat betreft de bestemming dagrecreatie en met het bijzonder plan van aanleg wat betreft de bestemmingen dagrecreatie, open ruimten en tuinen en parking.
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer, behalve op de hoek van de Gasthuishoevestraat met de Burgemeester Gabriel Theunisbrug.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
De bouwcode is niet van toepassing op de aanvraag.
Sectorale wetgeving
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
De archeologienota werd bekrachtigd door het agentschap Onroerend Erfgoed op 16 februari 2018. De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag is niet in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestplan wat betreft de bestemming dagrecreatie en met het bijzonder plan van aanleg wat betreft de bestemmingen dagrecreatie, open ruimten en tuinen en parking.
Artikel 4.4.7. §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening bepaalt het volgende:
In een vergunning voor handelingen van algemeen belang die een ruimtelijk beperkte impact hebben, mag worden afgeweken van stedenbouwkundige voorschriften en verkavelingsvoorschriften. Handelingen van algemeen belang kunnen een ruimtelijk beperkte impact hebben vanwege hun aard of omvang, of omdat ze slechts een wijziging of uitbreiding van bestaande of geplande infrastructuren of voorzieningen tot gevolg hebben.
De Vlaamse Regering bepaalt welke handelingen van algemeen belang onder het toepassingsgebied van het eerste lid vallen. Ze kan ook de regels bepalen op basis waarvan kan worden beslist dat niet door haar opgesomde handelingen toch onder het toepassingsgebied van het eerste lid vallen.
Deze paragraaf verleent nimmer vrijstelling van de toepassing van de bepalingen inzake de milieueffectrapportage over projecten, opgenomen in hoofdstuk III van titel IV van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.
Besluit van 5 mei 2000 van de Vlaamse Regering tot aanwijzing van de handelingen in de zin van artikel 4.1.1, 5°, artikel 4.4.7, §2, en artikel 4.7.1, §2, tweede lid, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening:
HOOFDSTUK III DE HANDELINGEN VAN ALGEMEEN BELANG DIE EEN RUIMTELIJKE BEPERKTE IMPACT HEBBEN OF ALS DERGELIJKE HANDELINGEN BESCHOUWD KUNNEN WORDEN
ART. 3. §1. De volgende handelingen zijn handelingen van algemeen belang die een ruimtelijk beperkte impact hebben als vermeld in artikel 4.4.7, § 2, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. De handelingen hebben betrekking op:
3° de wijziging of uitbreiding van gemeentelijke verkeerswegen tot maximaal twee rijstroken. De handelingen vallen onder het toepassingsgebied van artikel 3, § 1, 3° van het voormeld besluit. De handelingen hebben immers betrekking op het heraanleggen van de Van Veerlehofstraat, dewelke op grond van voormeld besluit beschouwd worden als handelingen van algemeen belang, die een beperkte impact hebben in de zin van artikel 4.4.7. § 2. De handelingen komen voor vergunning in aanmerking, ook al strijden deze met de stedenbouwkundige voorschriften van het gewestplan Antwerpen en het bijzonder plan van aanleg, dit overeenkomstig artikel 4.4.7. § 2. Op grond van de voorliggende elementen is er geen beletsel om af te wijken van de gewestplanbestemming en de bestemmingen vestagelegd in het bijzonder plan van aanleg.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer, behalve op de hoek van de Gasthuishoevestraat met de Burgemeester Gabriel Theunisbrug. Daar versmalt het voetpad tot 1,11 meter, terwijl een breedte van minimum 1,50 meter nodig is. Omdat het om een zeer plaatselijke versmalling gaat, is deze afwijking aanvaardbaar.
Functionele inpasbaarheid
Door de heraanleg en de verbreding (met 1 meter) van de Burgemeester Gabriel Theunisbrug moet de Van Veerlehofstraat in zijn geheel opschuiven. Tevens is het wegdek in slechte staat. Met deze heraanleg wordt ook ineens de riolering vernieuwd. De functie van een tweerichtingsstraat blijft behouden. Dit is gunstig te beoordelen.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het ontwerp voorziet in een overzichtelijk verhoogd kruispunt met de Minister Delbekelaan dat de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers optimaliseert. Het ontwerp sluit aan bij het vergunde plan van de Carrettestraat.
Door het verschuiven van de brug verdwijnt het groene talud aan de oostzijde tussen de brug en de straat. Echter wordt langs de westkant een groenstrook aangelegd waar nieuwe bomen worden aangeplant. Het voorstel is bijgevolg ruimtelijk aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
Voor het aanleggen van de straat wordt gekozen voor sterke materialen die in overeenstemming zijn met het beeld van een straat. De gekozen wegmaterialen zijn bitumineuze verharding, betonstraatstenen en kasseien. De geplande werken hebben een gunstig effect op de beeldkwaliteit van de Van Veerlehofstraat.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Door het opschuiven van de brug en de as van de straat valt een deel van de verharding in de zone van de volkstuinen. In deze zone staan een aantal bomen. Hiervan kan de bestaande gewone es (Fraxinus excelsior) behouden worden in het ontwerp van de Van Veerlehofstraat.
Om de bomen voldoende groeimogelijkheden te geven, werd een groenzone van 2,50 meter voorzien. Dit zorgt voor een verbetering van de huidige situatie in de Van Veerlehofstraat. De ruime voetpaduitstulpingen aan kruispunt Gasthuishoevelaan/Theunisbrug wordt ook vergroend. Er is een positieve bomenbalans.
Bodemreliëf
Er worden geen onaanvaardbare aanpassingen gedaan aan het bodemreliëf.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst adviesvraag |
26 april 2018 |
Start openbaar onderzoek |
20 juli 2018 |
Einde openbaar onderzoek |
18 augustus 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
22 oktober 2018 |
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
20 juli 2018 |
18 augustus 2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
Projectnummer : |
OMV_2018047969 |
Gegevens van de aanvrager: |
stad Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Van Veerlehofstraat, 2060 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 40, sectie C, nrs. 0, 580B2, 580P, 580A2 en 580Z |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
heraanleggen van de riolering en van de Van Veerlehofstraat |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting, de inrichting en het tracé van de Van Veerlehofstraat.