Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Beschrijving van de wegenwerken
De nieuwe hoofdstraat (noord-zuid) wordt ingericht als woonstraat met een rijwegbreedte van 4,05 meter en een parkeerstrook aan de oostzijde. Er is een voetpad aan beide zijden van de straat met een minimum breedte van 1,50 meter. De rijweg wordt uitgevoerd in asfalt, het voetpad in grijze betonstraatstenen en de parkeerstrook in donkergrijze betonstraatstenen.
In het noorden maakt de nieuwe straat verbinding met de Victor Delhezstraat in oostelijke richting. Daar wordt een deel van de bestaande verharding weggebroken en een deel vervangen. De rijweg (in asfalt) en riolering worden er doorgetrokken.
Het deel ten westen van de nieuwe straat wordt aangelegd als woonerf in grijze betonstraatstenen en een parkeerstrook in donkergrijze betonstraatstenen.
Op het voetpad aan de westzijde en ter hoogte van de parkeerstrook aan de oostzijde worden Noorse esdoorns geplant.
Het project werd met voorwaarden goedgekeurd op het coördinatieoverleg openbaar domein (voorontwerp 7 december 2015 en definitief ontwerp 15 februari 2016). Het definitief ontwerp van het nieuw openbaar domein werd goedgekeurd op 22 mei 2017 door het districtscollege (2017_DCAN_00376) en op 16 juni 2017 (2017_CBS_05576) door het college van burgemeester en schepenen.
Het project omvat de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel. Het regenwater wordt via het RWA-stelsel afgeleid en opgevangen in een buffer- en infiltratiebekken. Na buffering en infiltratie wordt het regenwater afgevoerd via het RWA-stelsel van de ontwikkeling “Regatta”. De RWA-leiding van dat systeem wordt op haar beurt gebufferd met overloop naar een wadi.
Adviezen handelend over de zaak van de wegen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Provincie Antwerpen-Dienst Waterbeleid |
14 augustus 2018 |
12 september 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Water-link |
3 juli 2018 |
3 en 31 juli 2018 |
Gunstig |
Aquafin |
3 juli 2018 |
13 augustus 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Eandis |
3 juli 2018 |
16 augustus 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Telenet |
3 juli 2018 |
13 augustus 2018 |
Gunstig |
Proximus |
3 juli 2018 |
25 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
3 juli 2018 |
23 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
3 juli 2018 |
20 augustus 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
De externe adviezen zijn als bijlage bij dit besluit gevoegd.
De verkeerspolitie vermeldt in haar advies van 20 augustus 2018 dat de ontwerpplannen voor de straat voorgelegd dienen te worden aan het coördinatieoverleg openbaar domein van de stad Antwerpen zodat deze wordt ontworpen conform draaiboek grijs. De plannen werden, zoals eerder vermeld, al goedgekeurd op het coördinatieoverleg openbaar domein.
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen |
3 juli 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
3 juli 2018 |
4 juli 2018 en 2 augustus 2018 |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
3 juli 2018 |
3 augustus 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
3 juli 2018 |
12 juli 2018 |
Het advies van stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers luidt als volgt:
Project is besproken en met voorwaarden goedgekeurd op het Coördinatieoverleg openbaar domein (COD VO 07.12.2015 – COD DO 15.02.2016)
Voor uitvoering dient er voorafgaand Hydraulisch advies opgevraagd te worden bij de rioolbheerder Stad Antwerpen.
Ook de verdere procedure openbaar domein dient gevolgd te worden (uitvoering-nazicht en agendering bestek, …)
De verhardingsmaterialen openbaar domein dienen uitgevoerd te worden naar toegepaste materialen op regatta. De parkeerzones worden uitgevoerd in donkergrijze waterdoorlatende betonstraatstenen 220x110x8
Geen private leidingen en putten op openbaar domein – huisaansluitputjes op eigen terrein te voorzien.
Er dient, volgens de bouwcode een ondergrondse sorteerstraat voorzien te worden. Hiervoor zal advies gevraagd worden aan SB-ondergrondse sorteerstraten. De te voorziene ondergrondse sorteerstraat zal niet in het project uitgevoerd worden maar een uitbreiding vormen van de reeds aanwezige ondergrondse sorteerstraat in de Aalscholverlaan. Hiervoor dient een overeenkomst afgesloten te worden tussen ontwikkelaar/aanvrager en SB-ondergronds sorteerstraten.
Bomen dienen op minimaal 3 meter van gevel geplaatst te worden.
In Aalschoverlaan t.h.v. parkinginrit:
te verplaatsen boom – nieuwe locatie staat op plannen - de boom moet minimaal 3 meter van gevel staan
Te verplaatsen fietsbeugels – nieuwe locatie staat niet op plannen
Er is nog geen samenwerkingsovereenkomst tussen ontwikkelaar en Stad, nodig vooraleer er een vergunning kan afgeleverd worden infrastructuurwerken.
Het hydraulisch advies werd eerder al gevraagd en wordt dus niet als voorwaarde opgelegd.
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Galgenweel Oost, goedgekeurd op 9 augustus 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed deels in een zone voor wonen - (Wo) en deels in een zone voor groen - (Gr).
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag wijkt wat betreft de 'zaak van de wegen' af van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
Aangezien het project (met voorwaarden) werd goedgekeurd op het coördinatieoverleg openbaar domein kan deze afwijking worden aanvaard.
Algemene bouwverordening
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag werd getoetst aan de verordening inzake wegen en voetgangersverkeer. Het ontwerp voldoet hieraan.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
8 juni 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
3 juli 2018 |
Start openbaar onderzoek |
10 juli 2018 |
Einde openbaar onderzoek |
9 augustus 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
22 oktober 2018 |
Uiterste beslissingsdatum |
14 december 2018 |
Verslag GOA |
28 september 2018 |
naam GOA |
Karel Bauwens |
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
10/07/2018 |
09/08/2018 |
4 |
2 |
0 |
6 |
Bespreking van de bezwaren handelend over de 'zaak van de wegen'
Doodlopende straat: De bezwaarindiener vreest met de aansluiting op de Victor Delhezstraat voor extra verkeer naar de Blancefloerlaan, tegen het advies van de Gecoro in 2012 in waarin gesteld werd dat de Regattawijk wat betreft autoverkeer niet mag aangesloten worden op de Edmond de Coussemakerstraat. De Edmond De Coussemakerstraat is momenteel een doodlopende straat, er bevindt zich een afsluiting ter hoogte van de parking op het einde van de straat. De huidige infrastructuur van de straat is totaal niet voorzien op meer verkeersdrukte, o.a. door de door uw diensten geïnstalleerde sorteerstraatjes (ter hoogte van Nr. 18, aan de Blancefloerlaan ter hoogte van Aldi).
Beoordeling:
De connectie die hier wordt gemaakt is eigen aan het goedgekeurde RUP, de verkavelingsaanvraag moet dan ook conform worden aangevraagd.
De problematiek van de verkeersdoorstroming staat los van deze aanvraag, en is de verantwoordelijkheid van de betrokken stedelijke diensten. De inrichting van een permanente ‘knip’ tussen de wijk Regatta en de Edmond de Coussemakerstraat wordt voorzien westelijk van de huidige knip. Dit zal met een aparte aanvraag /heraanleg van het openbaar domein gepaard gaan door de verantwoordelijke stedelijke diensten.
Het bezwaar is ongegrond.
Parking: De bezwaarindiener vreest dat door het verbinden van de straat met de Regattawijk de parkeerplekken in de Edmond de Coussemakerstraat zullen ingenomen worden door bewoners van de Regattawijk.
Beoordeling: De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst mobiliteit, deze gaf een gunstig advies. Het bezwaar betreft niet aantoonbare, subjectieve elementen die niet van stedenbouwkundige aard zijn en die bijgevolg niet mee in afweging kunnen genomen worden bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project. Er is niet noodzakelijk een causaal verband tussen voorliggend project en de veronderstelde overlast zoals omschreven in het bezwaarschrift. Bovendien voorziet de Regatta-ontwikkeling volledig in zijn eigen parkeerbehoefte cfr de vastgelegde normen.
Het bezwaar is ongegrond.
Parkeerdruk en -plaatsen: De bezwaarindiener heeft bezwaar tegen de verhoogde parkeerdruk. Deze meldt dat de wijk nu reeds gebukt gaat onder een hoge parkeerdruk ten gevolge een groot aantal bezoekers voor het Galgenweelpark, de speeltuinen, de beachclub, …
Beoordeling: De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst mobiliteit, deze gaf een gunstig advies. De verkaveling voorziet volledig in zijn eigen parkeerbehoefte cfr de vastgelegde normen, en zal dus geen invloed hebben op eventueel bestaande overlast.
Het bezwaar is ongegrond.
Extra advies: Bezwaarindiener wenst een adviserende mobiliteitsstudie door een verkeersdeskundige, verkeerspolitie en brandweer.
Beoordeling: De voorliggende aanvraag volgt de voorgeschreven procedures, en werd ter advies voorgelegd aan brandweer/ risicobeheer/ preventie, lokale politie/verkeerspolitie en de stedelijke dienst mobiliteit.
Het bezwaar is ongegrond.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018062900 |
Gegevens van de aanvrager: |
Thomas Collin, Gaston Fabrélaan 46, 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Eigenaars |
AGROS nv, Hammestraat 6, 9220 Hamme |
Ligging van het project: |
Aalscholverlaan ZN, Victor Delhezstraat ZN, 2050 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 13 sectie N 324 X, 324 W, 833 X9 en 833 Y9 |
Vergunningsplichten: |
verkavelen van gronden |
Voorwerp van de aanvraag: |
verdelen van een terrein in 30 loten voor eengezinswoningen en 2 loten voor meergezinswoningen en het aanleggen van nieuw openbaar domein |
Omschrijving van de aanvraag
Bestaande toestand
Het te verkavelen terrein ligt op linkeroever, omgeven door het projectgebied Regatta, het Galgenweel, de Beatrijslaan en de Blancefloerlaan. Het gaat om een bebost terrein, driehoekig van vorm en met een oppervlakte van bijna 10.000 m².
In het noorden grenst het terrein aan een mogelijk later te ontwikkelen perceel, in het oosten hoofdzakelijk aan de tuinen van de woningen in de Edmond de Coussemakerstraat, in het zuiden aan de Aalscholverlaan en in het westen aan een groenzone met daar achter een KMO-zone.
Het terrein waarop onderhavige aanvraag betrekking heeft is momenteel onbebouwd. Er zijn geen markante reliëfverschillen. In het zuidelijk deel van het terrein staat een aangeplant loofbos.
De inhoud van de aanvraag
Het opdelen van een terrein met een oppervlakte van bijna 10.000 m² in:
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.
De gemeenteraad beslist de bezwaren over de 'zaak van de wegen' te verwerpen.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het nieuwe wegtracé, de uitrusting en de inrichting van de nieuwe straat in de verkaveling onder volgende voorwaarden: