Terug

2018_DRBO_00068 - District Borgerhout. Helmstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Borgerhout
ma 24/09/2018 - 20:00 Moorkensplein 1
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Aotman El Gazuani, voorzitter districtsraad; Luc Moerkerke, districtsschepen; Marc De Meyer, districtsraadslid; Marij Preneel, districtsschepen; Kristine Matheussen, districtsraadslid; Maria Balemans, districtsraadslid; Zohra Othman, districtsschepen; Alain Herremans, districtsraadslid; Nahima Lanjri, districtsraadslid; Omar Al Jattari, districtsschepen; Stephanie Van Houtven, voorzitter districtscollege; Thomas Heiremans, districtsraadslid; Patrick Van den Abbeele, districtsraadslid; Els Roes, districtsraadslid; Hans Gooris, districtsraadslid; Mieke De Backer, districtsraadslid; Christophe De Wachter, districtsraadslid; Jan Van Hout, districtsraadslid; Kurt Van Daele, districtsraadslid; Stefan Lauwers, districtsraadslid; Koen Van Roey; Stefan Nieuwinckel, districtssecretaris; Katleen Vanderstappen

Afwezig

Patrick Paredaens, districtsraadslid; Nadia Bachgada, districtsraadslid; Tom Claessens, districtsraadslid; Inge Jooris, districtsraadslid

Secretaris

Katleen Vanderstappen

Voorzitter

Aotman El Gazuani, voorzitter districtsraad
2018_DRBO_00068 - District Borgerhout. Helmstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2018_DRBO_00068 - District Borgerhout. Helmstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

De Helmstraat in het district Borgerhout:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 25 mei 2018 (jaarnummer 4774);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Borgerhout intra-muros zuid";
  • geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel;
  • maakt deel uit van een proefopstelling, goedgekeurd in het college van 24 februari 2017 (jaarnummer 1862), waarbij er parkeervakken worden aangebracht langs de lengte van het straatsegment in de Helmstraat tussen het kruispunt met de Groenstraat en het kruispunt met de Generaal Eisenhouwerlei.

In het bestuursakkoord 2013-2018, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 29 januari 2013 (jaarnummer 35), wordt bepaald dat het fietspadennet fijnmaziger gemaakt moet worden door prioriteit te geven aan verbindingen tussen alle wijken en hun districtscentra. Het beleid zet onder meer in op aan drukke wegen parallel gelegen fietsstraten.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • het gedeelte van de Helmstraat, tussen de Van Der Keilenstraat en de Lammekensstraat, wordt ingericht als fietsstraat.
    Dit is een onderdeel van een bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF). Fietsers mogen de ganse breedte van de rijbaan gebruiken. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur. Een gevolg hiervan is dat de fietsstraat ook een voorrangsweg wordt.

Parkeerbalans: het omvormen van de straat tot fietsstraat heeft geen invloed op het aantal parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 18 juni 2018 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SBO05 - Bij de heraanleg van het publieke domein, wordt er een aangename plek gecreëerd om te vertoeven voor zowel de inwoners als de bezoekers van ons district
1SBO0501 - Het district wil waar mogelijk open ruimte bij creëren en bijzonder veel aandacht schenken aan het kwaliteitsvol invullen van de bestaande pleinen, parken en straten.
1SBO050102 - Structurele ruimtelijke ingrepen zullen in overleg met de bewoners uitgevoerd worden, om de betrokkenheid met de buurt te versterken

Besluit

De districtsraad Borgerhout keurt eenparig het volgende besluit goed.

De districtsraad borgerhout beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Helmstraat in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 25 mei 2018 (jaarnummer 4774).

Artikel 2

Het districtscollege vraagt uitdrukkelijk aan het stadsbestuur volgende punten uit te voeren, die het districtscollege noodzakelijk acht voor het fietsveilig functioneren van de paralllelle fietsas:

  • een verhoogd toezicht op laden en lossen en op snelheid, zowel bij het invoeren van de fietsstraat als op latere momenten
  • een vergunningsbeleid dat enkel toelaat dat laden en lossen inpandig gebeurt
  • maatregelen om het staduitwaarts sluipverkeer via de Kattenberg onmogelijk te maken, zoals het omdraaien van de rijrichting (gekoppeld aan het mogelijk maken van de linksaf staduitwaartse beweging vanuit de Drink naar de Turnhoutsebaan. 
  • maatregelen om de kruispunten maximaal fietsveilig te maken

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen