Terug

2018_DCDE_00309 - District Deurne. Van Cortbeemdelei - Proefopstelling. Maatregelen aan garages - Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Deurne
ma 06/08/2018 - 09:00 Districtshuis Deurne
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tjerk Sekeris, districtsvoorzitter; Freddy Lorent, districtsschepen; Ariane Van Dooren, districtsschepen; Elke Brydenbach, districtsschepen; Karen Maes, districtsschepen; Erwin Eestermans, districtssecretaris

Verontschuldigd

Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris

Secretaris

Erwin Eestermans, districtssecretaris

Voorzitter

Tjerk Sekeris, districtsvoorzitter
2018_DCDE_00309 - District Deurne. Van Cortbeemdelei - Proefopstelling. Maatregelen aan garages - Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2018_DCDE_00309 - District Deurne. Van Cortbeemdelei - Proefopstelling. Maatregelen aan garages - Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Aanleiding en context

De Van Cortbeemdelei in het district Deurne:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 14 februari 2014 (jaarnummer 1635);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als nummer 18 "Kronenburg";
  • bevat een zone 30 schoolomgeving;
  • geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd "Zone Sport" met het oog op het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart;
  • bevat een proefopstelling met verdrijvingsvlakken aan alle inritten in het straatsegment tussen het kruispunt met de Ingenieur Stasstraat en het kruispunt met de de Albert Bevernagelei die goedgekeurd werd door het college op 8 augustus 2016 (jaarnummer 6162);
  • bevat een proefopstelling met verdrijvingsvlakken aan alle inritten in het straatsegment tussen het kruispunt met de Van Duyststraat en het kruispunt met de Bisschoppenhoflaan die goedgekeurd werd door het college op 18 november 2016 (jaarnummer 10058).

De stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.

Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed. In de beleidslijn staat dat er bij een positief advies parkeervakken worden aangebracht in de desbetreffende straat of straatsegment.

Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed. In de beleidslijn staat dat er bij een positief advies parkeervakken of verdrijvingsvlakken worden aangebracht in de desbetreffende straat of straatsegment. In dit besluit werd goedgekeurd een proefopstelling op te maken voor de positieve straten.

Straatsegment Ingenieur Stasstraat – Albert Bevernagelei / Van Duyststraat - Bisschoppenhoflaan

Na de herasfaltering van bovengenoemde straatsegmenten werden geen markeringen aangebracht. Hierover ontving Mobiliteit en Parkeren Antwerpen meldingen.

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen ontving ook verschillende aanvragen van bewoners van de overige segmenten van de Van Cortbeemdelei om markeringen aan te brengen aan de inritten.

Argumentatie

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen onderzocht de straat volgens de beleidslijn 'hinderlijk parkeren aan inritten'.

Straatsegment Ingenieur Stasstraat - Albert Bevernagelei / Van Duyststraat - Bisschoppenhoflaan

  • de straatsegmenten hebben een manoeuvreerbreedte van 3,90 meter, waardoor een minimale inritbreedte van 3,31 meter nodig is om goed in en uit te kunnen rijden;
  • na opmeting van de inritten in de straatsegmenten komt de meerderheid van de inritten in aanmerking voor markeringen aangezien zij minder dan 3,31 meter breed zijn;
  • verdrijvingsvlakken werden aangebracht in 2016, in het kader van 'hinderlijk parkeren aan inritten', deze werden na de herasfaltering van de straat niet opnieuw aangebracht.

Straatsegment Van Duyststraat – Van Amstelstraat

  • het straatsegment heeft een manoeuvreerbreedte van 4,00 meter, waardoor een minimale inritbreedte van 3,08 meter nodig is om goed in en uit te kunnen rijden;
  • na opmeting van de inritten in de straatsegmenten komt de meerderheid van de inritten in aanmerking voor markeringen aangezien zij minder dan 3,08 meter breed zijn;
  • aangezien er in het segment enkelrichtingsverkeer geldt en de manoeuvreerruimte 4,00 meter bedraagt, is het in principe wenselijk om parkeervakken aan te brengen.

Straatsegment Van Amstelstraat – Ingenieur Stasstraat

  • het straatsegment heeft een manoeuvreerbreedte van 3,70 meter, waardoor een minimale inritbreedte van 3,31 meter nodig is om goed in en uit te kunnen rijden;
  • na opmeting van de inritten in de straatsegmenten komt de meerderheid van de inritten in aanmerking voor markeringen aangezien zij minder dan 3,31 meter breed zijn;
  • aangezien er in het segment enkelrichtingsverkeer geldt en de manoeuvreerruimte 3,70 meter bedraagt, is het wenselijk om verdrijvingsvlakken aan te brengen.

Straatsegment Albert Bevernagelei – René Heylenstraat

  • het straatsegment heeft een manoeuvreerbreedte van 4,10 meter, waardoor een minimale inritbreedte van 3,08 meter nodig is om goed in en uit te kunnen rijden;
  • na opmeting van de inritten in de straatsegmenten komt de meerderheid van de inritten in aanmerking voor markeringen aangezien zij minder dan 3,08 meter breed zijn;
  • aangezien er in het segment enkelrichtingsverkeer geldt en de manoeuvreerruimte 4,10 meter bedraagt, is het in principe wenselijk om parkeervakken aan te brengen.

Straatsegment René Heylenstraat – Meyersstraat

  • het straatsegment heeft een manoeuvreerbreedte van 4,40 meter, waardoor een minimale inritbreedte van 3,08 meter nodig is om goed in en uit te kunnen rijden;
  • na opmeting van de inritten in de straatsegmenten komt de meerderheid van de inritten in aanmerking voor markeringen aangezien zij minder dan 3,08 meter breed zijn;
  • aangezien er in het segment enkelrichtingsverkeer geldt en de manoeuvreerruimte 4,40 meter bedraagt, is het in principe wenselijk om parkeervakken aan te brengen.

Straatsegment Meyersstraat - Torremansstraat

  • het straatsegment heeft een manoeuvreerbreedte van 4,00 meter, waardoor een minimale inritbreedte van 3,08 meter nodig is om goed in en uit te kunnen rijden;
  • na opmeting van de inritten in de straatsegmenten komt de meerderheid van de inritten in aanmerking voor markeringen aangezien zij minder dan 3,08 meter breed zijn;
  • aangezien er in het segment enkelrichtingsverkeer geldt en de manoeuvreerruimte 4,00 meter bedraagt, is het in principe wenselijk om parkeervakken aan te brengen.

Straatsegment Torremansstraat - Merksemsesteenweg

  • het straatsegment heeft een manoeuvreerbreedte van 5,10 meter, waardoor een minimale inritbreedte van 2,80 meter nodig is om goed in en uit te kunnen rijden;
  • na opmeting van de inritten in de straatsegmenten komen alle inritten in aanmerking voor markeringen aangezien zij minder dan 2,80 meter breed zijn;
  • aangezien er in het segment tweerichtingsverkeer geldt en de manoeuvreerruimte 5,10 meter bedraagt, is het wenselijk om parkeervakken aan te brengen.

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen stelt voor om in de volledige lengte van de Van Cortbeemdelei verdrijvingsvlakken aan te brengen, omwille van de uniformiteit van het straatbeeld en de verkeersveiligheid.

Als proefopstelling worden er verdrijvingsvlakken aangebracht langsheen de volledige lengte van de Van Cortbeemdelei.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 17 maart 2016 Gunstig onder voorwaarden

De politie adviseert gunstig om verdrijvingsvlakken aan te brengen als proefopstelling, indien deze worden aangebracht conform het Verkeersreglement (KB 01.12.1975) en zoals goedgekeurd in het collegebesluit van 9 oktober 2015, jaarnummer 8410, rond hinderlijk parkeren aan inritten.

De inritten dienen zo aangebracht dat wagens vlot in- en uit kunnen rijden rekening houdende met de context van de straat. 

De politie adviseert om in de straten die niet voldoen aan het draaiboek openbaar domein en de wettelijke afmetingen, het district of de stad te vragen een aanpassing in de toekomst te onderzoeken.

Praktisch betekent dit dat bij straten met conforme breedte volgens draaiboek er klassieke parkeervaklijnen aangebracht worden. Daar waar de bestaande straat smaller is dan de richtlijnen uit het draaiboek voor straten die heraangelegd worden, worden verdrijvingsvlakken aangeduid + een aanbeveling gegeven aan het district om te bekijken of de straat conform de draaiboeken aangepakt kan worden in de toekomst.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SDE03 - In het kader van optimale mobiliteit wordt elk vervoersmiddel op zijn sterke punten uitgespeeld
1SDE0301 - In samenwerking met de stad Antwerpen wordt een vlotte multimodale duurzame verkeersstructuur ontwikkeld
1SDE030101 - Het comodaal vervoersnetwerk wordt vervolledigd, vlotter en veiliger

Besluit

Het districtscollege deurne beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Van Cortbeemdelei voor het aanbrengen van verdrijvingsvlakken langsheen de volledige lengte van de straat.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • RoMa_VanCortbeemdelei1.pdf
  • RoMa_VanCortbeemdelei2.pdf
  • RoMa_VanCortbeemdelei3.pdf
  • RoMa_VanCortbeemdelei4.pdf
  • RoMa_VanCortbeemdelei5.pdf