De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De Van Cortbeemdelei in het district Deurne:
De stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed. In de beleidslijn staat dat er bij een positief advies parkeervakken worden aangebracht in de desbetreffende straat of straatsegment.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed. In de beleidslijn staat dat er bij een positief advies parkeervakken of verdrijvingsvlakken worden aangebracht in de desbetreffende straat of straatsegment. In dit besluit werd goedgekeurd een proefopstelling op te maken voor de positieve straten.
Straatsegment Ingenieur Stasstraat – Albert Bevernagelei / Van Duyststraat - Bisschoppenhoflaan
Na de herasfaltering van bovengenoemde straatsegmenten werden geen markeringen aangebracht. Hierover ontving Mobiliteit en Parkeren Antwerpen meldingen.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen ontving ook verschillende aanvragen van bewoners van de overige segmenten van de Van Cortbeemdelei om markeringen aan te brengen aan de inritten.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen onderzocht de straat volgens de beleidslijn 'hinderlijk parkeren aan inritten'.
Straatsegment Ingenieur Stasstraat - Albert Bevernagelei / Van Duyststraat - Bisschoppenhoflaan
Straatsegment Van Duyststraat – Van Amstelstraat
Straatsegment Van Amstelstraat – Ingenieur Stasstraat
Straatsegment Albert Bevernagelei – René Heylenstraat
Straatsegment René Heylenstraat – Meyersstraat
Straatsegment Meyersstraat - Torremansstraat
Straatsegment Torremansstraat - Merksemsesteenweg
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen stelt voor om in de volledige lengte van de Van Cortbeemdelei verdrijvingsvlakken aan te brengen, omwille van de uniformiteit van het straatbeeld en de verkeersveiligheid.
Als proefopstelling worden er verdrijvingsvlakken aangebracht langsheen de volledige lengte van de Van Cortbeemdelei.
De politie adviseert gunstig om verdrijvingsvlakken aan te brengen als proefopstelling, indien deze worden aangebracht conform het Verkeersreglement (KB 01.12.1975) en zoals goedgekeurd in het collegebesluit van 9 oktober 2015, jaarnummer 8410, rond hinderlijk parkeren aan inritten.
De inritten dienen zo aangebracht dat wagens vlot in- en uit kunnen rijden rekening houdende met de context van de straat.
De politie adviseert om in de straten die niet voldoen aan het draaiboek openbaar domein en de wettelijke afmetingen, het district of de stad te vragen een aanpassing in de toekomst te onderzoeken.
Praktisch betekent dit dat bij straten met conforme breedte volgens draaiboek er klassieke parkeervaklijnen aangebracht worden. Daar waar de bestaande straat smaller is dan de richtlijnen uit het draaiboek voor straten die heraangelegd worden, worden verdrijvingsvlakken aangeduid + een aanbeveling gegeven aan het district om te bekijken of de straat conform de draaiboeken aangepakt kan worden in de toekomst.
Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Van Cortbeemdelei voor het aanbrengen van verdrijvingsvlakken langsheen de volledige lengte van de straat.