Terug

2018_DREK_00057 - Financiën - Jaarrapportering financieel directeur - Kennisneming

districtsraad Ekeren
ma 26/11/2018 - 20:00 Raadzaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Koen Palinckx, voorzitter van de districtsraad; Sabine Coene, districtsschepen; Ilse De Schutter, districtsraadslid; Yolande Boudewijns, districtsraadslid ; Freddy Geens, districtsraadslid ; Kurt Van Noten, districtsraadslid ; Lieve Van der Veken, districtsraadslid ; Kristel Somers, districtsraadslid ; Ludo Van Reusel, districtsschepen; Ann Koekhoven, districtsraadslid ; Annemie Plompen, districtsraadslid ; Anny Joossens, districtsraadslid ; Tamara Heynen, districtsschepen; Hendrik Henkens, districtsraadslid; Serge Huybrechts, districtsraadslid; Petrus van Loon, districtsraadslid; Karin Nauwelaerts, districtssecretaris

Afwezig

John Verheyen, districtsraadslid

Verontschuldigd

Ronny Kruyniers, districtsraadslid; Pol Bruyninckx, districtsschepen

Secretaris

Karin Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Koen Palinckx, voorzitter van de districtsraad
2018_DREK_00057 - Financiën - Jaarrapportering financieel directeur - Kennisneming 2018_DREK_00057 - Financiën - Jaarrapportering financieel directeur - Kennisneming

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 290 van het Gemeentedecreet: de bepalingen betreffende de planning en het financieel beheer van de gemeenten zijn van toepassing op de planning en het financieel beheer van de districten met dien verstande dat:

  1. ‘de gemeenteraad’ moet gelezen worden als ‘de districtsraad’;
  2. ‘het college van burgemeester en schepenen’ moet gelezen worden als ‘het districtscollege’;
  3. ‘de gemeentesecretaris’ moet gelezen worden als ‘de districtssecretaris’, behalve voor wat betreft de taken bedoeld in artikel 86, derde lid en 163.

Argumentatie

Op basis van het Gemeentedecreet, dient de districtsraad éénmaal per jaar kennis te nemen van de stand van zaken van de begroting van het district.

Juridische grond

Art. 94.

De financieel beheerder staat in volle onafhankelijkheid in voor:
1° de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden vastgesteld in Titel IV;
2° het debiteurenbeheer, inzonderheid de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten.

Met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen kan de financieel beheerder een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen. Een dergelijk dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot. Dat exploot stuit de verjaring. Een bevel kan door het college van burgemeester en schepenen alleen worden geviseerd en uitvoerbaar verklaard als de schuld opeisbaar, vaststaand en zeker is. De schuldenaar moet bovendien vooraf aangemaand zijn met een aangetekende brief. De gemeente kan administratieve kosten aanrekenen voor deze aangetekende brief. Deze kosten vallen ten laste van de schuldenaar en kunnen eveneens ingevorderd worden via het dwangbevel. Schulden van een publieke rechtspersoon kunnen nooit via een dwangbevel worden ingevorderd. Verzet kan tegen dat exploot worden ingediend binnen één maand na de betekening ervan bij verzoekschrift of door een dagvaarding ten gronde. 

Met betrekking tot de vervulling van de opdrachten, bedoeld in dit artikel, rapporteert de financieel beheerder in volle onafhankelijkheid aan het college van burgemeester en schepenen en aan de gemeenteraad.

Art. 165.

De financieel beheerder rapporteert in volle onafhankelijkheid minstens éénmaal per jaar aan de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen. Dat rapport omvat minstens een overzicht van de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, alsook de evolutie van de budgetten. De financieel beheerder stelt tegelijkertijd een afschrift aan de gemeentesecretaris ter beschikking.

Art. 166.

De financieel beheerder rapporteert in volle onafhankelijkheid minstens éénmaal per jaar aan de gemeenteraad over de uitvoering van zijn taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen.
Hij stelt tegelijkertijd een afschrift van dat rapport ter beschikking van het college van burgemeester en schepenen en de gemeentesecretaris.

Aanleiding en context

Artikelen 165 en 166 van het Gemeentedecreet bepalen dat de financieel directeur jaarlijks een aantal rapporten moet voorleggen aan de gemeentesecretaris, het college en de gemeenteraad.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
Het district als beleidsniveau wordt versterkt en gedragen door een efficiënt en laagdrempelig bestuur
Het budgettaire en financieel beleid is realistisch en risicobewust

Besluit

De districtsraad Ekeren neemt kennis van het volgend besluit.

De districtsraad ekeren beslist:

Artikel 1

De districtsraad neemt kennis van de jaarrapportering van de financieel directeur. Deze rapportering geeft een stand van zaken van het districtsbudget op 30 september 2018 per Vlaams beleidsdomein.

Artikel 2

De districtsraad neemt kennis van de toelichting over beheerscontrole.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Budgetopvolging_Vlaanderen_SAP_Districten_20181001.pdf
  • Powerpoint_beheerscontrole-2.pdf