Het Havenbedrijf Antwerpen vraagt formeel een mandaat aan stad Antwerpen om het stedelijk havengebied als deelopdracht op te laten nemen in beide concessies. Vanuit de dienst stadshaven is bevestigd dat deze dienstverlening weliswaar zelden gebruikt wordt, maar noodzakelijk blijft. Met de collegiale brief wordt formeel het mandaat gegeven aan het Havenbedrijf Antwerpen.
Het politiereglement voor de stadshaven werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2015 (jaarnummer 598) en trad in werking op 1 januari 2016. Dit met het oog op de handhaving van de openbare veiligheid, rust en gezondheid in dit gebied en analoog aan de reglementering in een zeehavengebied. De Gemeenteraad keurde een aanpassing van het politiereglement goed op 25 juni 2018 (jaarnummer 494).
De gemeenteraad keurde op 27 juni 2016 (jaarnummer 449) de samenwerkingsovereenkomst tussen het Havenbedrijf Antwerpen en de stad Antwerpen goed. Op basis van die dienstverlening kunnen stad Antwerpen en Havenbedrijf samenwerken voor het organiseren van nautische dienstverlening. Wanneer dit niet door het Havenbedrijf zelf georganiseerd wordt, maar mits een aanbesteding, kan bekeken worden welke formule in aanbesteding mogelijk is om indien noodzakelijk ook de stad Antwerpen gebruik te laten maken van deze opdracht, weliswaar niet op kosten van het Havenbedrijf.
Voor zowel de beloodsing als de begeleiding van meren en ontmeren van zeeschepen maakt het Havenbedrijf gebruik van een externe contractant. Deze opdrachten wordt door middel van concessies toegewezen aan een dienstverlener. Binnen de raad van bestuur van het Havenbedrijf werd gevraagd om de mogelijkheid op te nemen dat de stadshaven als deelgebied opgenomen zou worden bij het op de markt plaatsen van beide concessies.
Binnen het stedelijk havengebied zijn zeeschepen slechts per uitzondering toegelaten, dus is de dienstverlening slechts zeer beperkt van toepassing. In 2017 werd twee maal gebruik gemaakt van de dienstverlening omtrent meren en ontmeren, en negen maal van de dienstverlening omtrent beloodsing. De kosten worden steeds doorgerekend naar de eindgebruiker, namelijk de eigenaar van het vaartuig.
Het college keurt de collegiale brief goed aan het Havenbedrijf Antwerpen met betrekking tot beloodsing en meren en ontmeren.