Terug

2018_CBS_07928 - Omgevingsvergunning - OMV_2018080831. Beatrijslaan zn. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/09/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_07928 - Omgevingsvergunning - OMV_2018080831. Beatrijslaan zn. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_07928 - Omgevingsvergunning - OMV_2018080831. Beatrijslaan zn. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Natuurpunt Antwerpen Noord (Haven)

17 augustus 2018

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan

Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos

19 juli 2018

23 juli 2018

Geen bezwaar

brandweer/ risicobeheer/ preventie

19 juli 2018

10 augustus 2018

Voorwaardelijk gunstig


Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

19 juli 2018

23 juli 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

19 juli 2018

23 juli 2018

ondernemen en stadsmarketing/ visit Antwerpen

19 juli 2018

23 juli 2018

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

19 juli 2018

3 augustus 2018

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

19 juli 2018

26 juli 2018


Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een bufferzone. De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden. (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie. (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor stedelijke ontwikkeling. Dit gebied is bestemd voor industriële, ambachtelijke en agrarische activiteiten, kantoren, kleinhandel, dienstverlening, recreatie, wonen, verkeer en vervoer, openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen, en dit voor zover deze functies verenigbaar zijn met hun onmiddellijke multifunctionele stedelijke omgeving. De stedenbouwkundige aanleg van het gebied, de bijhorende voorschriften betreffende terreinbezetting, vloeroppervlakte, hoogte, aard en inplanting van de gebouwen met bijhorende voorzieningen, en de verkeersorganisatie in relatie met de omringende gebieden, worden vastgesteld in een bijzonder plan van aanleg vooraleer het gebied kan ontwikkeld worden. Ook het wijzigen van de functie van bestaande gebouwen kan pas na goedkeuring van een bijzonder plan van aanleg.

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

Het goed is gelegen binnen de grenzen van het bijzonder plan van aanleg BPA Galgenweel-Borgerweert, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 2 mei 2007.

Volgens dit bijzonder plan van aanleg ligt het goed in een zone voor park pa (bestemmingszone galgenweelpark), in een zone voor park pb (bestemmingszone park insteekdok), in een zone voor water wa (bestemmingszone insteekdok) en in een zone voor gemengde bestemming gc (bestemmingszone rand insteekdok).

Bijzondere plannen van aanleg kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan het bijzonder plan van aanleg.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)

De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.


Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid

Uit de mer-screening blijkt dat rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving geoordeeld kan worden dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. Mogelijke milieueffecten zijn omschreven, besproken met de instanties en de milderende maatregelen zijn omschreven in nota en opgenomen in ontwerp.

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er is geen aanleiding om het college te adviseren beargumenteerd af te wijken van de geldende voorschriften

Functionele inpasbaarheid:

het betreft een regularisatievraag voor een verruimde onthaal-accommodatie en terras waarvoor recent een vergunning werd verleend (20162992) .De beperkte uitbreiding van het onthaal komt het comfort en de veiligheid van de gebruikers ten goed. Verder wijzigt de functie van het gebouw of capaciteit van de kabel niet. Deze regularisatie vormt geen bezwaar voor OS/visit Antwerpen.

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte):

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte, zoals aangegeven in de bijgevoegde beschrijvende nota.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid:

De aanvraag betreft de uitbreiding van paviljoen op het water aan een wakeboardkabel. De te regulariseren werken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats

Visueel-vormelijke elementen:

Het paviljoen betreft een volledig in hout opgetrokken volume, met errond een tweede gevel uit gewafeld of gevlochten staal. Het buitenschrijnwerk wordt voorzien in aluminium, het licht hellende dak wordt uitgevoerd als groendak met hoge grassen.

Alle gevelwijzigingen worden niet als storend ervaren in de omgeving en kunnen gunstig beoordeeld worden.

Milieu-aspecten:

De stedenbouwkundige vergunning voor de installatie van de wakeboardkabel en de bijhorende onthaalaccomodatie werd verleend op 24 februari 2017. Op 27 oktober 2017 nam het college akte van de milieumelding (MV2017/512). In de vergunning van 2017 werd een onthaal-accommodatie van 180 m² met terrassen van 102 m² vergund. De werkelijk gerealiseerde onthaal-accommodatie bestaat uit een overdekt gedeelte van 193 m² met een terras van 154 m². Hiervoor wordt nu een regularisatie aangevraagd. Milieutechnisch blijft – zoals in de melding van 2017 – rubriek 32.8.2 van toepassing en wijzigt er op dit vlak niets.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen:

m.b.t toegankelijkheid dient opgemerkt dat de inrichting van het toilet niet beantwoord aan de verordening toegankelijkheid. Zo is er geen vrije ruimte van 120 cm voor de toilet.

Hier kan geen afwijking op worden toegestaan. Het toilet dient in overeenstemming te worden gebracht met de richtlijnen van de verordening toegankelijkheid.

Bovendien dient opgemerkt dat, in tegenstelling tot de andere toiletten, het toilet  voor mindervaliden enkel bereikbaar is langs buiten.

Na overleg met de aanvrager werd besproken om de deur naar dit toilet op te schuiven naar rechts, het toilet te voorzien tegenover de deur, een bijkomende deur te voorzien naar het sas en de wastafel te plaatsen tegenover deze nieuwe deur.

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen dienen strikt te worden nageleefd.
  2. Het toilet voor andersvaliden dient te worden aangepast zodat deze conform de voorschriften van de verordening toegankelijkheid is. Zo dient de deur naar rechts te worden verplaatst, het toilet voorzien te worden tegenover deze deur. Verder dient er een tweede deur voorzien te worden naar het sas en dient de wastafel voorzien te worden tegenover deze nieuwe deur.
  3. De in vorige vergunning (20162992) opgelegde voorwaarden, voor zover deze niet strijdig zijn met bovenstaande voorwaarden, blijven geldig.

 

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 juli 2018

Volledig- en ontvankelijk

19 juli 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 september 2018

Verslag GOA

29 augustus 2018

naam GOA

Karel Bauwens

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer :

OMV_2018080831

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Naomi Schouwaerts met als contactadres Van Maerlantstraat 29 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Beatrijslaan ZN te 2050 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 13 sectie N nrs. 204H2, 302B en 372N

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regularisatie van de wakeboardkabel en bijhorende onthaalaccommodatie


Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

  • 31/03/2017: vergunning (20162992) oprichten van een wakeboardkabel en bijbehorende onthaalaccommodatie;

Laatst vergunde toestand

  • een overdekte onthaal-accommodatie van 180m² met terrassen van 102m² van  het wakeboardcentrum ter hoogte van het Insteekdok - Galgenweel.

Bestaande toestand

  • een overdekte onthaal-accommodatie met een volume van 193m² , een terras van 154m² waarvan 140m² publiek toegankelijk en het wakeboardcentrum ter hoogte van het Insteekdok - Galgenweel;

Inhoud van de aanvraag

  • regularisatie van wakeboardkabel en bijhorende onthaalaccommodatie ter hoogte van Insteekdok van het Galgenweel;
  • in de vergunning van 2017 werd een overdekte onthaalaccommodatie van 180 m² met terrassen van 102 m² vergund, de gerealiseerde onthaalaccommodatie bestaat echter uit een overdekt gedeelte van 193 m² met terras van 154 m²;
  • uitbreiding van sanitair en toevoegen van keuken;
  • voorzien van 13 parkeerplaatsen aan rechterpier;
  • plaatsen van een glazen balustrade van 1,60 m rond het terras.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven;
  2. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen strikt na te leven;
  3. het toilet voor andersvaliden dient te worden aangepast zodat deze conform de voorschriften van de verordening toegankelijkheid is. Zo dient de deur naar rechts te worden verplaatst, het toilet voorzien te worden tegenover deze deur. Verder dient er een tweede deur voorzien te worden naar het sas en dient de wastafel voorzien te worden tegenover deze nieuwe deur.
  4. de in vorige vergunning (20162992) opgelegde voorwaarden, voor zover deze niet strijdig zijn met bovenstaande voorwaarden, blijven geldig.
 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.