Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
23 juli 2018 |
1 augustus 2018 |
DL adresbeheer (huisnummers) |
23 juli 2018 |
23 juli 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in agrarisch gebied. De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen. (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt in de verkaveling BD/2014/V/0010, goedgekeurd op 25 juni 2015, meer bepaald in lot(en) 4.
De achterzijde van het perceel is gelegen in zowel agrarisch gebied als parkgebied, het te bouwen volume uit de aanvraag is aan de straat gelegen en dus uitsluitend gelegen in woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. Bijgevolg is de aanvraag in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan en de verkavelingsvergunning.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verblijfsruimte moet een minimale hoogte van 2,60 meter hebben. De hoogte wordt op plan aangeduid als +/- 2,60 meter. Bij meting op plan leiden we af dat de hoogte 2,55 meter bedraagt.
De inhoud van de septische put is niet vermeld op het plan. Deze moet minimaal 2.000 liter zijn.
Sectorale wetgeving
geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van de bouwcode artikel 21 ‘minimale hoogte van ruimten’. De maten na het afwerken van de ruwbouw worden aangeduid als ‘ongeveer’ 2.60 meter. Omdat het geen bestaande maar wel een nieuwe constructie is, is een afwijking niet wenselijk. Als voorwaarde wordt opgelegd dat de vrije hoogte minstens 2.60 meter moet bedragen.
De aanvraag wijkt af van de bouwcode artikel 43 ‘septische putten’. De aanvraag vermeldt geen septische put. Echter is een put van minstens 2000 liter verplicht. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dergelijke put te voorzien.
Functionele inpasbaarheid
Deze nieuwbouw eengezinswoning is inpasbaar in deze omgeving met gelijkaardige woningen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen. Voor een woonproject met maximaal 5 wooneenheden bedraagt de werkelijke parkeerbehoefte 1 parkeerplaats/woning. Dit betekent 1 wooneenheid x 1 parkeerplaats = parkeerbehoefte van 1. |
De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1. Dit aantal is toereikend. |
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De verkaveling legt een maximale kroonlijsthoogte van 3.50 meter en een nokhoogte van 6.50 meter op. De woning wordt voorzien van een kroonlijsthoogte van 2.95 en een nokhoogte van 6.50 meter, met één bouwlaag en een lichthellend zadeldak. Vanwege de verplichte kroonlijst- en nokhoogte wordt geopteerd voor een dakhelling onder een hoek van 32.5°, met twee uitbouwen aan de voorzijde met een elk een dakhelling van 45°. De gelijkvloerse leefruimtes die georiënteerd zijn op de tuin, en de inkom met toegang tot de praktijkruimte en de garage, zijn aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgestelde materialen zijn aanvaardbaar volgens de verkaveling, en komen tevens voor in de omgeving. Er wordt geopteerd voor een rood-roze gevelsteen, donkere pannen, schrijnwerk in aluminium, en detailleringen in zink.
Cultuurhistorische aspecten
De aanvraag werd getoetst aan het gunstig advies Monumentenzorg, het advies wordt gevolgd:
De aanvraag heeft betrekking op het bebouwen van een perceel gelegen in een gebied met culturele, historische en/of esthetische (CHE) waarde. Artikel 5§1 van de bouwcode onderwerpt de bestaande toestand in dit gebied aan de wenselijkheid van behoud. Het terrein waar de kavel deel van uitmaakt is gelegen binnen een bouwblok dat omsloten wordt door de Schouwvegersstraat, Antwerpsebaan, Reigersbosdreef en de Berendrechtdijk. Het huidige weiland zorgt voor een open karakter met zicht op agrarisch- en parkgebied. Dit landschap ondersteunt mee de erfgoedwaarde van het CHE-gebied.
Hoewel wij vanuit oogpunt monumentenzorg de percelen liever zouden bestendigen als open ruimte kunnen we stellen dat de voorgestelde bebouwingstypologie en de inplanting van het pand de verkavelingsvoorschriften respecteert.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits voldaan aan de voorwaarden voldoet de aanvraag aan de goede ruimtelijke ordening.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
4 juli 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
23 juli 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
21 september 2018 |
Verslag GOA |
3 september 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
{
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018083321 |
Gegevens van de aanvrager: |
mevrouw Bruna Berckmans met als adres Bergenhoeve 24 te 2040 Antwerpen en de heer Dieter Peeters met als adres Bergenhoeve 24 te 2040 Berendrecht (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Schouwvegerstraat ZN te 2040 Berendrecht (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 19 sectie B nr. 626E2 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
bouwen van een vrijstaande eengezinswoning op lot 4 |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.