Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
8 augustus 2018 |
6 september 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
8 augustus 2018 |
21 augustus 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
8 augustus 2018 |
13 augustus 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: artikel 2: zone voor wonen - (wo2) en overdruk - detailhandel (dh).
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan voor het verkavelen van gronden op volgende punten:
de kleur van gevelmaterialen en materiaal en kleur van schrijnwerken wijken af van het referentiebeeld, zowel volgens de typologie van het gebouw als van zijn omgeving. Verschillende woningen in de Sint-Katelijnestraat werden opgebouwd in de Louis-Philippestijl. Deze worden gekenmerkt door lichte/witte gevelbepleistering en houten ramen;
het materiaal en kleur van het schrijnwerk en gevelbepleistering zijn niet kenmerkend voor de Louis-Philippestijl, de stijl waarin het huis werd opgebouwd. De gevelbepleistering werd rood geschilderd, terwijl een witte of lichte bepleistering eerder kenmerkend zou zijn. Het buitenschrijnwerk is voorzien in geel aluminium. Dit is zowel qua materiaal als kleur niet kenmerkend voor de stijl waarin deze woning werd opgebouwd.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
de kleur van gevelmaterialen en materiaal en kleur van schrijnwerken wijken af van het referentiebeeld, zowel volgens de typologie van het gebouw als van zijn omgeving. Verschillende woningen in de Sint-Katelijnestraat werden opgebouwd in de Louis-Philippestijl. Deze worden gekenmerkt door lichte/witte gevelbepleistering en houten ramen;
het materiaal en kleur van het schrijnwerk en gevelbepleistering zijn niet kenmerkend voor de Louis-Philippestijl, de stijl waarin het huis werd opgebouwd. De gevelbepleistering werd rood geschilderd, terwijl een witte of lichte bepleistering eerder kenmerkend zou zijn. Het buitenschrijnwerk is voorzien in geel aluminium. Dit is zowel qua materiaal als kleur niet kenmerkend voor de stijl waarin deze woning werd opgebouwd.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De eengezinswoning blijft zijn functie als eengezinswoning behouden. Enkel toegang naar de verdiepingen wordt eveneens apart voorzien. Er blijft wel een verbinding bestaan tussen het naaiatelier en de woning.
De woning blijft dus functioneren als een eengezinswoning met een functie handel complementair aan wonen.
Vanuit de stad streven we ernaar om maximaal een kwalitatief woningaanbod te behouden. Het behouden van een eengezinswoning valt hier onder. Door het behoud van de eengezinswoning is opsplitsing of aparte verkoop niet mogelijk. Het gebruik van de handelsruimte en bewoning van de wooneenheid kan wel gebeuren door verschillende gebruikers.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De werken zijn gesitueerd in een zone die volgens het gewestplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. In CHE-gebied en voor panden opgenomen in de inventaris wordt de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
De dienst monumentenzorg adviseert het volgende:
“Smalle, verkeersdrukke straat met licht gebogen tracé, aan de westzijde gemarkeerd door de barokke toren van de Sint-Carolus Borromeuskerk. Overwegend homogene second-empire- en Louis-Philippe-bebouwing van omstreeks 1860, met verbouwde winkelpuien. Nummer 49 met getoogde vensters en centraal balkon, nummer 53 eerder neoclassicistisch met doorlopende lekdrempels en leuningen, nummer 57 met rechthoekige vensters met afgeronde bovenhoeken op doorlopende lekdrempels.
Het pand betreft een 19e eeuwse burgerwoning met een bepleisterde gevel en nog aanwezig lijstwerk rond en boven vensteropeningen, uitstekende dorpels en een houten kroonlijst ondersteund door sierlijk uitgewerkte consoles. De gevel is geschilderd in taupe, de gevelornamenten zijn wit geschilderd en het schrijnwerk bestaat uit lichtgeel aluminium. De winkelpui werd reeds herhaaldelijk verbouwd.
Het pand is kenmerkend voor deze straat, de bovengevel is nog gaaf bewaard, het pand is beeldondersteunend en maakt deel uit van de homogene bebouwing die kenmerkend is voor deze straat.
Men wenst de voorgevel te regulariseren, de luifel wordt afgebroken. De gelijkvloerse pui wordt voorzien van nieuw buitenschrijnwerk. Achteraan op de eerste en tweede verdieping wordt het volume beperkt uitgebreid.
Typisch voor dit type van panden is een lichte kleurstelling voor zowel de vlakke geveldelen als de ornamenten en de kroonlijst. Om de gevel opnieuw zijn juiste uitstraling te geven, zal als voorwaarde opgelegd worden deze volledig in een witte tint te schilderen.
Het buitenschrijnwerk op de eerste en tweede verdieping is voorzien in aluminium, bijkomend wordt opgemerkt dat de historisch correcte indeling (t-raam) niet wordt voorzien. Als voorwaarde zal opgelegd worden houten buitenschrijnwerk te voorzien met een T-verdeling. Een typedetail is beschikbaar bij de dienst monumentenzorg. De detaillering van het schrijnwerk dient voorgelegd te worden aan de dienst monumentenzorg voor plaatsing.
Afbraak van de luifel en voorzien van nieuw buitenschrijnwerk in de pui doen geen afbreuk aan de erfgoedwaarde van het pand, ze versterken opnieuw de beeldondersteunende functie. Kenmerkend is wel dat deze panden een plint hebben in blauwe hardsteen en geen pleisterwerk tot aan het voetpad. Als voorwaarde zal dan ook opgelegd worden om een plint in blauwe steen te voorzien ter hoogte van de penanten die tot op het voetpad doorlopen.”
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan er akkoord gegaan worden met de voorwaarden van monumentenzorg. Het juiste schrijnwerk kan een grote meerwaarde betekenen voor de beeldkwaliteit van het pand. Het gelijkvloers wordt positief aangepakt. Het is jammer dat de bovengevel niet met diezelfde kwalitatieve uitstraling wordt voorzien. Ook een plint zorgt voor een goede afwerking. Niet enkel in het kader van het visuele aspect maar ook naar duurzaamheid toe. Bepleistering tot tegen het maaiveld zorgt vaak voor beschadigingen en vervuiling van de gevel, die moeilijker te onderhouden is.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De woning wordt intern verbouwd zodat de verblijfsruimten meer kwaliteit krijgen. De woning voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
22 juli 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
8 augustus 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
7 oktober 2018 |
Verslag GOA |
18 september 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Openbaar onderzoek
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018075864 |
Gegevens van de aanvrager: |
Meral Özturk met als adres Cogelsplein 24 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Sint-Katelijnevest 33 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 2 sectie B nr. 2265A |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van voorgevelwijzigingen en verbouwen van een eengezinswoning met handelsgelijkvloers |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 16/04/1942: vergunning (18#14995) voor gevel- en binnenveranderingen;
- 21/10/1974: vergunning (18#56942) voor beplanking;
- 01/01/1987: vergunning (86#87114) voor het verbouwen van een café tot winkel;
- 03/11/2016: bouwmisdrijf (11002_2016_2499) voor het vermeerderen van het aantal woonentiteiten, van eengezinswoning naar 4 entiteiten.
Laatst vergunde toestand
- eengezinswoning met handelsgelijkvloers (+ mezzannine);
- witgeschilderde gevelpleistering met schrijnwerk in gemoffeld aluminium in rood of groen;
- beglaasde luifel in een voor de constructie niet-gedefinieerd materiaal;
- het gelijkvloers is volledig bebouwd, op de verdiepingen is er een open ruimte in de linkse hoek achteraan het perceel. Deze is 4m² groot.
Bestaande toestand
- eengezinswoning met handelsgelijkvloers;
- roodgeschilderde gevelbepleistering;
- de luifel en schrijnwerk in de voorgevel werden uitgevoerd in geel aluminium.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de voorgevel:
- compartimenteren van de trappenhal op het gelijkvloers, 1ste en 2de verdieping;
- op de 1ste en 2de verdieping wordt het volume uitgebreid door de open ruimte mee op te nemen in de woning.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.