Terug

2018_CBS_07812 - Stedelijk bedrijfsvastgoed - Tutters en Bellen bvba. André Delvauxpad 66, 2000 Antwerpen. Nieuw Zuid. Concessieovereenkomst kinderopvang. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/09/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Caroline Bastiaens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_07812 - Stedelijk bedrijfsvastgoed - Tutters en Bellen bvba. André Delvauxpad 66, 2000 Antwerpen. Nieuw Zuid. Concessieovereenkomst kinderopvang. Ondertekening - Goedkeuring 2018_CBS_07812 - Stedelijk bedrijfsvastgoed - Tutters en Bellen bvba. André Delvauxpad 66, 2000 Antwerpen. Nieuw Zuid. Concessieovereenkomst kinderopvang. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 57 §3,8°,c van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor daden van beschikking met betrekking tot concessies van meer dan negen jaar, behoudens het vaststellen van de contractvoorwaarden waarvoor de gemeenteraad bevoegd blijft.

Argumentatie

Deze concessieovereenkomst is gebaseerd op het sjabloon zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 15 december 2014 (jaarnummer 978).

In augustus 2017 is men gestart met de werken aan het kinderdagverblijf. De oplevering is voorzien eind 2018.

Voor de toewijzing van het pand aan een exploitant is een oproep georganiseerd. Tutters en bellen bvba werd aangeduid als partner, zij nemen de exploitatie van het kinderdagverblijf op zich via de algemene voorwaarden vastgelegd in het concessiereglement voor kinderopvang.

Het kinderdagverblijf voor 54 kindplaatsen is gelegen op een perceel gelegen te André Delvauxpad 66, volgens titel ten kadaster gekend deel zonder nummer (openbaar domein) en thans ten kadaster gekend als afdeling 11, sectie L, nummer 3991 A P0201 met een oppervlakte van 8.200 m² zijnde 1.186/10.000ste oftewel 972,52 m².

Het kinderdagverblijf is gelegen op het gelijkvloers van een woonblok bestaande uit vijf bouwlagen, waarin meerdere appartementen zijn ondergebracht. De stad is enkel eigenaar van het aan het kinderdagverblijf in concessie gegeven gedeelte. Om die reden preciseert de concessieovereenkomst met het kinderdagverblijf hoe de kosten en lasten verbonden aan de gemeenschappelijke delen van het gebouw aan de concessionaris zullen worden aangerekend. Aangezien het nog een nieuw gebouw betreft waarin voorlopig enkel het bouwdeel van de stad werd opgeleverd en de kosten verbonden aan de gemeenschappelijke delen om die reden nog niet kunnen worden geraamd, zullen gedurende het eerste jaar nog geen provisies aan de concessionaris worden aangerekend. Na afloop van het eerste jaar wordt een afrekening overgemaakt aan de concessiehouder en vanaf het tweede jaar betaalt de concessiehouder aan de stad provisies, met een finale afrekening bij het einde van elk werkjaar.

Het kinderdagverblijf zal uit drie leefgroepen met elk 18 kindplaatsen bestaan. Elke leefgroep heeft een aparte verzorgingsruimte en een aparte rustruimte. De buitenruimtes zijn rechtstreeks toegankelijk vanuit de leefgroepen. Het kinderdagverblijf bestaat verder uit een keuken, berging, linnenruimte, omkleedruimte voor het personeel, ruimte voor kinderwagens, omkleedruimte voor de kindjes, een onthaal/kantoor, ... en heeft een bruikbare oppervlakte van 627 m²

De belangrijkste concessievoorwaarden met betrekking tot dit pand zijn:

  • gehuurde goed: André Delvauxpad 66 te 2000 Antwerpen, gelijkvloers met een van 627 m²;
  • ingangsdatum: 17 september 2018;
  • periode: 10 jaar;
  • aantal voorziene kindplaatsen: 54
  • concessievergoeding: 3.564,00 EUR/maand zoals opgenomen als een van de voorwaarden in de oproep, omgerekend bedraagt dit 42.768,00 EUR/jaar. Jaarlijks indexeerbaar;
  • deze concessievergoeding wordt echter als volgt kwijtgescholden, respectievelijk afgetopt gedurende het eerste jaar van de overeenkomst:
    - vanaf aanvang overeenkomst tot eerste dag van maand na opstart, is geen concessievergoeding verschuldigd;
    - vanaf eerste dag van maand volgend na opstart tot eerste verjaardag overeenkomst, 66,00 EUR /voltijds equivalent ingeschreven kind / maand;
  • vanaf de eerste verjaardag van de overeenkomst wordt de concessievergoeding van 3.564,00 EUR/maand aangerekend;
  • de concessionaris zal na afloop van het eerste jaar een afrekening ontvangen en vanaf het tweede jaar van de overeenkomst maandelijks een provisie betalen voor de kosten en lasten verbonden aan de gemeenschappelijke delen. Na afloop van ieder werkingsjaar wordt de afrekening gemaakt en zal de concessionaris een saldo betalen of het teveel betaalde terugkrijgen.

Een verlenging van de overeenkomst is enkel mogelijk als er een ondernemingsplan en financieel plan aangeleverd wordt door de concessionaris. Indien deze plannen worden goedgekeurd door de stad kan de overeenkomst met vijf jaar verlengd worden. De voorwaarden van de verdere verlenging worden op dat ogenblik onderling besproken.

Aanleiding en context

Op 29 januari 2016 (jaarnummer 796) keurde het college de nieuwe operationele werking goed met betrekking tot de beleidsvoorbereiding en –advisering voor huisvesting en huisvestingsbehoeften van alle stadsdiensten en stedelijke processen in of op stedelijk bedrijfsvastgoed.

Op 21 december 2016 (jaarnummer 752) nam het managementteam kennis van de geactualiseerde uitgangspunten voor goed beheer van de stedelijke vastgoedportefeuille.  

Op 15 december 2017 (jaarnummer 11020) besliste het college om de vastgoedcompetenties en -beheer van groep stad Antwerpen zoveel mogelijk te centraliseren bij AG VESPA. 

Met gemeenteraadsbesluit van 15 december 2014 (jaarnummer 978) keurde de gemeenteraad goed om de huidige en toekomstige locaties binnen het stedelijk bedrijfsvastgoed in functie van private kinderopvang aan marktconforme voorwaarden te verhuren in de vorm van een concessie.

Met hetzelfde gemeenteraadsbesluit keurde de gemeenteraad tevens de bijzondere voorwaarden goed voor de huidige en toekomstige locaties binnen het stedelijk bedrijfsvastgoed in functie van private kinderopvang. In bijlage werd een sjabloon gevoegd van een concessieovereenkomst waarin is opgenomen dat de duurtijd van de concessie 10 jaar bedraagt. Hiervoor dient dus niet meer afzonderlijk op de gemeenteraad geagendeerd te worden.

Op 15 september 2017 (jaarnummer 7978) keurde het college de oproep voor kandidaat-exploitanten voor de uitbating van een kinderopvang op Nieuw Zuid, meer bepaald het André Delvauxpad 66 te 2000 Antwerpen, goed.

Op 2 maart 2018 (jaarnummer 1827) keurde het college de toewijzing voor de uitbating van de kinderopvang aan Tutters en Bellen goed.

Op 28 mei 2018 (jaarnummer 356) keurde de gemeenteraad de aankoop van het pand gelegen aan het André Delvauxpad 66 te 2000 Antwerpen goed voor de uitbating van een kinderdagverblijf.

Algemene financiële opmerkingen

De facturen van Vastgoed met betrekking tot huurgelden en dergelijke, worden sinds een januari 2016 automatisch vanuit Planon gegenereerd naar SAP.
Aanrekenen aan bvba Tutters en Bellen, Familiestraat 37 te 2060 Antwerpen. BE0684.504.551.
De provisies en de afrekening inzake de kosten van de gemeenschappelijke delen zullen later, zodra gekend, voorgelegd worden aan het managementteam en college.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB12 - Het logistiek beheer bereikt het best mogelijk resultaat zowel intern als voor de burger
1TSB1204 - De vastgoedportefeuille van groep stad Antwerpen speelt doelgericht en flexibel in op de huidige en toekomstige maatschappelijke behoeften
4 - Lerende en werkende stad
1SLW01 - Elke Antwerpenaar heeft toegang tot kwaliteitsvolle kinderopvang
1SLW0101 - De Europese norm voor het aantal plaatsen kinderopvang per 100 kinderen van 0 tot 3 jaar is zoveel mogelijk behaald

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de concessieovereenkomst met Tutters en Bellen bvba goed, met als belangrijkste concessievoorwaarden met betrekking tot dit pand zijn:

  • gehuurde goed: André Delvauxpad 66 te 2000 Antwerpen, gelijkvloers met een bruikbare oppervlakte van 627 m²;
  • ingangsdatum: 17 september 2018;
  • periode: 10 jaar;
  • aantal voorziene kindplaatsen: 54;
  • concessievergoeding: 3.564,00 EUR/maand zoals opgenomen als een van de voorwaarden in de oproep, omgerekend bedraagt dit 42.768,00 EUR/jaar. Jaarlijks indexeerbaar;
  • deze concessievergoeding wordt echter als volgt kwijtgescholden, respectievelijk afgetopt gedurende het eerste jaar van de overeenkomst:
    - vanaf aanvang overeenkomst tot eerste dag van maand na opstart, is geen concessievergoeding verschuldigd;
    - vanaf eerste dag van maand volgend na opstart tot eerste verjaardag overeenkomst, 66,00 EUR /voltijds equivalent ingeschreven kind / maand;
  • vanaf de eerste verjaardag van de overeenkomst wordt de concessievergoeding van 3.564,00 EUR/maand aangerekend;
  • de concessionaris zal na afloop van het eerste jaar een afrekening ontvangen en vanaf het tweede jaar van de overeenkomst maandelijks een provisie betalen voor de kosten en lasten verbonden aan de gemeenschappelijke delen. Na afloop van ieder werkingsjaar wordt de afrekening gemaakt en zal de concessionaris een saldo betalen of het teveel betaalde terugkrijgen.

Een verlenging van de overeenkomst is enkel mogelijk als er een ondernemingsplan en financieel plan aangeleverd wordt door de concessionaris. Indien deze plannen worden goedgekeurd door de stad kan de overeenkomst met vijf jaar verlengd worden. De voorwaarden van de verdere verlenging worden op dat ogenblik onderling besproken.

Artikel 2

De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsnummer Bestelbon

Aanrekening van een jaarlijkse concessievergoeding aan bvba Tutters en Bellen, Familiestraat 37, 2060 Antwerpen - BE0684.504.551

66,00 EUR / voltijds equivalent ingeschreven kind / maand

periode van 17 oktober 2018 tot en met 31 december 2018

budgetplaats: 5321000000
budgetpositie: 702
functiegebied: 1TSB120401A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070119
budgetperiode: 1800
zie opmerking onder rubriek financiële opmerkingen

Aanrekening van een jaarlijkse concessievergoeding aan bvba Tutters en Bellen, Familiestraat 37, 2060 Antwerpen - BE0684.504.551

66,00 EUR / voltijds equivalent ingeschreven kind / maand (voor de periode van 01/01/2019 tot 16/09/2019)

8.905,12 EUR

periode van 17 september 2019 tot en met 31 december 2019

budgetplaats: 5321000000
budgetpositie: 702
functiegebied: 1TSB120401A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070119
budgetperiode: 1900
zie opmerking onder rubriek financiële opmerkingen

Aanrekening van een jaarlijkse concessievergoeding aan bvba Tutters en Bellen, Familiestraat 37, 2060 Antwerpen - BE0684.504.551

42.768,00 EUR per jaar | maandelijks te verrekening zijnde 3.564,00 EUR, jaarlijks indexeerbaar 

periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2027

budgetplaats: 5321000000
budgetpositie: 702
functiegebied: 1TSB120401A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070119
budgetperiode: 2000 - 2700
zie opmerking onder rubriek financiële opmerkingen

Aanrekening van een jaarlijkse concessievergoeding aan bvba Tutters en Bellen, Familiestraat 37, 2060 Antwerpen - BE0684.504.551

30.381,64 EUR

periode van 1 januari 2028 tot en met 16 september 2028

budgetplaats: 5321000000
budgetpositie: 702
functiegebied: 1TSB120401A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070119
budgetperiode: 2800
zie opmerking onder rubriek financiële opmerkingen