Artikel 57 §3,8°,c van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor daden van beschikking met betrekking tot concessies van meer dan negen jaar, behoudens het vaststellen van de contractvoorwaarden waarvoor de gemeenteraad bevoegd blijft.
Deze concessieovereenkomst is gebaseerd op het sjabloon zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 15 december 2014 (jaarnummer 978).
In augustus 2017 is men gestart met de werken aan het kinderdagverblijf. De oplevering is voorzien eind 2018.
Voor de toewijzing van het pand aan een exploitant is een oproep georganiseerd. Tutters en bellen bvba werd aangeduid als partner, zij nemen de exploitatie van het kinderdagverblijf op zich via de algemene voorwaarden vastgelegd in het concessiereglement voor kinderopvang.
Het kinderdagverblijf voor 54 kindplaatsen is gelegen op een perceel gelegen te André Delvauxpad 66, volgens titel ten kadaster gekend deel zonder nummer (openbaar domein) en thans ten kadaster gekend als afdeling 11, sectie L, nummer 3991 A P0201 met een oppervlakte van 8.200 m² zijnde 1.186/10.000ste oftewel 972,52 m².
Het kinderdagverblijf is gelegen op het gelijkvloers van een woonblok bestaande uit vijf bouwlagen, waarin meerdere appartementen zijn ondergebracht. De stad is enkel eigenaar van het aan het kinderdagverblijf in concessie gegeven gedeelte. Om die reden preciseert de concessieovereenkomst met het kinderdagverblijf hoe de kosten en lasten verbonden aan de gemeenschappelijke delen van het gebouw aan de concessionaris zullen worden aangerekend. Aangezien het nog een nieuw gebouw betreft waarin voorlopig enkel het bouwdeel van de stad werd opgeleverd en de kosten verbonden aan de gemeenschappelijke delen om die reden nog niet kunnen worden geraamd, zullen gedurende het eerste jaar nog geen provisies aan de concessionaris worden aangerekend. Na afloop van het eerste jaar wordt een afrekening overgemaakt aan de concessiehouder en vanaf het tweede jaar betaalt de concessiehouder aan de stad provisies, met een finale afrekening bij het einde van elk werkjaar.
Het kinderdagverblijf zal uit drie leefgroepen met elk 18 kindplaatsen bestaan. Elke leefgroep heeft een aparte verzorgingsruimte en een aparte rustruimte. De buitenruimtes zijn rechtstreeks toegankelijk vanuit de leefgroepen. Het kinderdagverblijf bestaat verder uit een keuken, berging, linnenruimte, omkleedruimte voor het personeel, ruimte voor kinderwagens, omkleedruimte voor de kindjes, een onthaal/kantoor, ... en heeft een bruikbare oppervlakte van 627 m²
De belangrijkste concessievoorwaarden met betrekking tot dit pand zijn:
Een verlenging van de overeenkomst is enkel mogelijk als er een ondernemingsplan en financieel plan aangeleverd wordt door de concessionaris. Indien deze plannen worden goedgekeurd door de stad kan de overeenkomst met vijf jaar verlengd worden. De voorwaarden van de verdere verlenging worden op dat ogenblik onderling besproken.
Op 29 januari 2016 (jaarnummer 796) keurde het college de nieuwe operationele werking goed met betrekking tot de beleidsvoorbereiding en –advisering voor huisvesting en huisvestingsbehoeften van alle stadsdiensten en stedelijke processen in of op stedelijk bedrijfsvastgoed.
Op 21 december 2016 (jaarnummer 752) nam het managementteam kennis van de geactualiseerde uitgangspunten voor goed beheer van de stedelijke vastgoedportefeuille.
Op 15 december 2017 (jaarnummer 11020) besliste het college om de vastgoedcompetenties en -beheer van groep stad Antwerpen zoveel mogelijk te centraliseren bij AG VESPA.
Met gemeenteraadsbesluit van 15 december 2014 (jaarnummer 978) keurde de gemeenteraad goed om de huidige en toekomstige locaties binnen het stedelijk bedrijfsvastgoed in functie van private kinderopvang aan marktconforme voorwaarden te verhuren in de vorm van een concessie.
Met hetzelfde gemeenteraadsbesluit keurde de gemeenteraad tevens de bijzondere voorwaarden goed voor de huidige en toekomstige locaties binnen het stedelijk bedrijfsvastgoed in functie van private kinderopvang. In bijlage werd een sjabloon gevoegd van een concessieovereenkomst waarin is opgenomen dat de duurtijd van de concessie 10 jaar bedraagt. Hiervoor dient dus niet meer afzonderlijk op de gemeenteraad geagendeerd te worden.
Op 15 september 2017 (jaarnummer 7978) keurde het college de oproep voor kandidaat-exploitanten voor de uitbating van een kinderopvang op Nieuw Zuid, meer bepaald het André Delvauxpad 66 te 2000 Antwerpen, goed.
Op 2 maart 2018 (jaarnummer 1827) keurde het college de toewijzing voor de uitbating van de kinderopvang aan Tutters en Bellen goed.
Op 28 mei 2018 (jaarnummer 356) keurde de gemeenteraad de aankoop van het pand gelegen aan het André Delvauxpad 66 te 2000 Antwerpen goed voor de uitbating van een kinderdagverblijf.
Het college keurt de concessieovereenkomst met Tutters en Bellen bvba goed, met als belangrijkste concessievoorwaarden met betrekking tot dit pand zijn:
Een verlenging van de overeenkomst is enkel mogelijk als er een ondernemingsplan en financieel plan aangeleverd wordt door de concessionaris. Indien deze plannen worden goedgekeurd door de stad kan de overeenkomst met vijf jaar verlengd worden. De voorwaarden van de verdere verlenging worden op dat ogenblik onderling besproken.
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsnummer | Bestelbon |
Aanrekening van een jaarlijkse concessievergoeding aan bvba Tutters en Bellen, Familiestraat 37, 2060 Antwerpen - BE0684.504.551 |
66,00 EUR / voltijds equivalent ingeschreven kind / maand periode van 17 oktober 2018 tot en met 31 december 2018 |
budgetplaats: 5321000000 budgetpositie: 702 functiegebied: 1TSB120401A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 1SA070119 budgetperiode: 1800 |
zie opmerking onder rubriek financiële opmerkingen |
Aanrekening van een jaarlijkse concessievergoeding aan bvba Tutters en Bellen, Familiestraat 37, 2060 Antwerpen - BE0684.504.551 |
66,00 EUR / voltijds equivalent ingeschreven kind / maand (voor de periode van 01/01/2019 tot 16/09/2019) 8.905,12 EUR periode van 17 september 2019 tot en met 31 december 2019 |
budgetplaats: 5321000000 budgetpositie: 702 functiegebied: 1TSB120401A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 1SA070119 budgetperiode: 1900 |
zie opmerking onder rubriek financiële opmerkingen |
Aanrekening van een jaarlijkse concessievergoeding aan bvba Tutters en Bellen, Familiestraat 37, 2060 Antwerpen - BE0684.504.551 |
42.768,00 EUR per jaar | maandelijks te verrekening zijnde 3.564,00 EUR, jaarlijks indexeerbaar periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2027 |
budgetplaats: 5321000000 budgetpositie: 702 functiegebied: 1TSB120401A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 1SA070119 budgetperiode: 2000 - 2700 |
zie opmerking onder rubriek financiële opmerkingen |
Aanrekening van een jaarlijkse concessievergoeding aan bvba Tutters en Bellen, Familiestraat 37, 2060 Antwerpen - BE0684.504.551 |
30.381,64 EUR periode van 1 januari 2028 tot en met 16 september 2028 |
budgetplaats: 5321000000 budgetpositie: 702 functiegebied: 1TSB120401A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 1SA070119 budgetperiode: 2800 |
zie opmerking onder rubriek financiële opmerkingen |