Terug

2018_CBS_08277 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Flying Pig. 21 september 2018. Theaterplein Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/09/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Caroline Bastiaens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_08277 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Flying Pig. 21 september 2018. Theaterplein Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_08277 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Flying Pig. 21 september 2018. Theaterplein Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich voornamelijk tot alle Antwerpenaren. Het is een evenement waar een divers doelpubliek samenkomt.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 6 (winstgevend).

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het evenementenkader goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 00188) keurde de gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 16 december 2013 (jaarnummer 760) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor het ter beschikking stellen van logistiek materiaal voor evenementen.

Op 27 juni 2016 (jaarnummer 370) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het retributiereglement voor logistiek materiaal 2016-2019 goed.

Het evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden in het collegebesluit van 18 december 2009 (jaarnummer 18606) wordt voldaan. Dit collegebesluit behandelt de reiniging en het verwijderen van afvalstoffen bij manifestaties of feestelijkheden. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf verantwoordelijk zijn voor de (dagelijkse) reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen, tijdens en/of na de manifestatie of het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarden worden de kosten voor de opkuis aan de organisator aangerekend.

Aanleiding en context

Op 18 december 2017, diende Flying Pig vzw, Paleisstraat 90/1, 2018 Antwerpen, vertegenwoordigd door Gertjan Van Looveren, een aanvraag in voor de organisatie van het festival "Flying Pig" op 21 september 2018 aan het Theaterplein in Antwerpen.

Flying Pig wordt jaarlijks georganiseerd in Antwerpen.

De organisatie verwacht bij elke editie ongeveer 3.000 bezoekers. De edities starten om 17.00 uur en eindigen om 23.59 uur. De opbouw start telkens om 10.00 uur op de dag van het evenement. De afbraak van het evenement eindigt telkens om 02.30 uur de volgende dag.
Flying Pig is een gezellig afterwork-festival waar je kan genieten van een hapje en drankje met optredens van plaatselijke, hippe muziekbands.
De focus van het festival ligt volledig op ontspanning.
De organisatie vraagt aan de stad Antwerpen logistieke ondersteuning op vlak van elektriciteit en afvalcontainers. Dit wordt toegestaan mits betaling.

Algemene financiƫle opmerkingen

Voor inname van het openbaar domein wordt er een retributiebedrag van 1.225,00 EUR aangerekend aan de organisatoren.
Voor het gebruik van elektriciteit zal er 374,00 EUR (inclusief btw) aangerekend worden.
Voor het gebruik van afvalcontainers zal er 248,00 EUR (inclusief btw) aangerekend worden.

Adviezen

Ondernemen en stadsmarketing/ Ambulante handel Gunstig onder voorwaarden

Mogelijke standplaats ambulante handel (momenteel niet ingenomen): uitbating moet mogelijk blijven

Ondernemen en stadsmarketing/ Markten en foren Gunstig onder voorwaarden

Zorg er wel voor dat u het terrein netjes achterlaat. Op deze locatie gaat namelijk de wekelijkse zaterdagmarkt door.

Lokale politie/openbare orde/evenementen Gunstig advies
District Antwerpen Gunstig advies
Brandweer/risicobeheer/preventie Gunstig advies

Gunstig met standaardvoorwaarden

Milieuvergunningen Gunstig advies

Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:
Het maximale geluidsniveau mag 90 dB LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 97 dB LAmax,slow niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan;
Het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen anderhalve en drie meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;
Op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq,15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II. Dit houdt in dat:
1° de meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter);
2° de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon;
3° de meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld;
4° de meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.
Het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.
De meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid. De meet- en registratieapparatuur kan ten allen tijde gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.
Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.
Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:
Het maximale geluidsniveau dat wordt waargenomen aan de rand van de eventzone mag niet hoger zijn dan 75 dB(A) en 85 dB(C); Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB.
De organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthoudende ambtenaren van handhaving en toezicht/milieu of politie, steeds telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (melding.milieutoezicht@stad.antwerpen.be) en aan de lokale politie leefmilieu (leefmilieu@politie.antwerpen.be);
De organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van overlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen;
Het is raadzaam om bij voorbaat, door middel van een kort bericht in de brievenbussen, de omwonenden op de hoogte te stellen van de geplande activiteiten, met vermelding van datum, tijdsduur en eventuele hinder (bereikbaarheid van garages, geluidsoverlast) evenals de vermelding van de naam en het telefoonnummer van de verantwoordelijke inrichter(s).

Ondernemen en stadsmarketing/Evenementen Gunstig advies
Stadsbeheer/logistiek/bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig advies

Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enzovoort)

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad Antwerpen, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad Antwerpen bedraagt 7,00 EUR per container van 240 liter en 27,00 EUR per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad Antwerpen een bijkomend bedrag van 7,00 EUR of 27,00 EUR aan per geledigde container.

Volksgezondheid Gunstig advies

Gunstig zonder risicoanalyse van FOD Volksgezondheid. 

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070202 - Er is een effectieve en klantvriendelijke logistieke ondersteuning voor, tijdens en na het evenement of de filmproductie (feestmateriaal)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie door Flying Pig vzw van de editie van Flying Pig op 21 september 2018 op het Theaterplein in Antwerpen goed. Flying Pig vzw dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld, na te leven.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan: 

Dienst

Taak

SB/BOF

om de logistieke ondersteuning te voorzien volgens bonnummer B803681.

LP/OO/EV

om volgende straten parkeervrij en verkeersvrij te maken:
Theaterplein van 21 september 2018 van 11.00u tot 23.59u 

Artikel 3

De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Verkooporder
retributie inname openbaar
domein voor evenementen en
manifestaties
Flying Pig vzw
Paleisstraat 90/1
2018 Antwerpen
ondernemingsnummer: 0535 547 688
rekeningnummer: BE60 7350 3338 5970
1.225,00 EUR budgetplaats: 5318000000
budgetpositie: 7006010
functiegebied: 1SBR070201A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 1SA050719
budgetperiode: 1800
 1003660123
leveren van de afvalcontainers
tegen betaling volgens
orderbevestiging Dossier B803681 
248,00 EUR 

budgetplaats: 5324500000
budgetpositie:7006005
functiegebied:1SBR070202A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma:1SA050719
budgetperiode: 1800

verkooporder zal
worden
opgemaakt nadat
het evenement
heeft
plaatsgevonden
op basis van de
aangevraagde
materialen en
eventuele
interventies

leveren van de
elektriciteitsmaterialen tegen
betaling volgens

orderbevestiging Dossier B803681

374,00 EUR   

budgetplaats: 5324500000
budgetpositie:705
functiegebied:1SBR070202A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma:1SA050719
budgetperiode: 1800

verkooporder zal
worden
opgemaakt nadat
het evenement
heeft
plaatsgevonden
op basis van de
aangevraagde
materialen en
eventuele
interventies