Terug

2018_CBS_08156 - Omgevingsvergunning - OMV_2018084864. Pretoriastraat 16. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/09/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Caroline Bastiaens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_08156 - Omgevingsvergunning - OMV_2018084864. Pretoriastraat 16. District Berchem - Goedkeuring 2018_CBS_08156 - Omgevingsvergunning - OMV_2018084864. Pretoriastraat 16. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Onroerend Erfgoed

1 augustus 2018

7 september 2018

Voorwaardelijk gunstig

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

1 augustus 2018

7 augustus 2018


Toetsing voorschriften 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.        

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Cultuurhistorische aspecten

Het voorliggend pand is gelegen in een gebied dat bij KB dd 10/1/1980 werd beschermd als stads- en dorpsgezicht wijk Zurenborg. In functie hiervan werd advies gevraagd aan Agentschap Onroerend erfgoed.

Dit advies luidt als volgt: ‘De aangevraagde handelingen worden onder voorwaarden gunstig geadviseerd omdat zij anders afbreuk doen aan de bescherming en

- in strijd zijn met het actief behoudsbeginsel (art. 6.4.1), en/of;

- in strijd zijn met het passief behoudsbeginsel (art. 6.4.3) en/of;

- in strijd zijn met de bepalingen uit het individuele beschermingsbesluit en/of;

- in strijd zijn met de bepalingen uit het Onroerenderfgoedbesluit.

Na een eerder advies werd het dossier ter plaatse besproken. Op onze vraag werden de voorstellen, zoals geformuleerd in het beheersplan (herwaarderingsplan) Zurenborg, bestudeerd. Een uitgangspunt is immers steeds het behoud en herstel en de herwaardering van het oorspronkelijk gevelmateriaal en de authentieke gevelornamentiek. In het beheersplan wordt al aangegeven dat de samenhang met nummer 14 belangrijk is wat betreft het herstel van het originele beeld van deze neoclassicistische huizenrij.

Op onze vragen werd grotendeels ingegaan. De balustrade van het terras eerste verdieping wordt gereconstrueerd naar model van het buurgebouw 14 (spiegelbeeld). De nog bestaande aftekening van het fronton wordt hernomen in het herstel van de gevelpleister door middel van een subtiel niveauverschil, zodat het eventueel later ook kan hernomen worden, maar tijdelijk een herstelde staat ontstaat die toch een beeld geeft van de originele toestand. Voorwaarde is dat de geschilderde lijstgevel uitgevoerd wordt met een gladde gevelpleister (zonder korrel), met gebruik van aangepaste historische materialen, afwerking en kleur. Indien men er alsnog voor kiest om tijdens de werken deze originele afwerking opnieuw te reconstrueren, zou dit zeker een meerwaarde zijn, het feit dat er nu stellingen aan het gebouw gezet worden, maken dat het nu ook logisch zou zijn om de oorspronkelijke opbouw van kroonlijst met goot en het fronton en de bovenste gevelornamentiek te hernemen. Hiervoor kan desgewenst trouwens een premie verkregen worden (standaardpremie).

Het aanpakken van het huidige schrijnwerk werd met ons besproken en getoetst aan het afwegingskader  ‘historisch schrijnwerk’. Voor ons is de voorgestelde vervanging aanvaardbaar mits ze identiek uitgevoerd  wordt aan het bestaande in het gebouw aanwezige schrijnwerk. Detailtekeningen dienen daartoe ter  goedkeuring voorgelegd te worden (vergelijking originele en nieuwe ramen) vooraleer de werken uit te voeren.

De voorwaarden waar aan voldaan moet worden om ervoor te zorgen dat de aanvraag niet meer in strijd is met de bovengenoemde bepalingen uit de onroerenderfgoedregelgeving, die door de vergunningverlener opgenomen moeten worden in de vergunning zijn:

• De bestaande pleisterafwerking moet maximaal behouden blijven. De bestaande lijst net boven het raam eerste verdieping (dewelke op de geveltekening niet opgetekend werd en die zich in principe ongeveer ter hoogte van de woorden ‘bepleistering – wit’ op de geveltekening bevindt en doorloopt over de gehele gevelbreedte), dient zeker ook bewaard te blijven. De aan te brengen pleisterlaag moet glad afgewerkt zijn, met gebruik van aangepaste historische materialen, afwerking en kleur (schilderwerk), cfr. de bestaande pleisterlaag. Het fronton mag door middel van een niveauverschil aangegeven worden, de afwerking mag een latere reconstructie van het fronton en de kroonlijst echter niet verhinderen. Een echte reconstructie zou absoluut een meerwaarde zijn.

• De detailtekeningen van het schrijnwerk dienen ter goedkeuring aan het agentschap Onroerend Erfgoed voorgelegd te worden alvorens de werken aan te vatten.’

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken beperken zich louter aan de voorgevel, wijzigen het bestaande volume niet en beogen geen aanpassing van het aantal woongelegenheden.

Wel wordt opgemerkt dat er aan de achterzijde een dakkapel werd aangebracht.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op werken die geen aanleiding geven tot de vermeerdering van het aantal woongelegenheden.

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de voorwaarden in het bijgevoegd advies van Agentschap Onroerend Erfgoed strikt na te leven;
  2. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Uitsluitingen

Alle werken, handelingen en wijzigingen buiten de werken, handelingen en wijzigingen aan de voorgevel.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 juli 2018

Volledig- en ontvankelijk

1 augustus 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

30 september 2018

Verslag GOA

10 september 2018

naam GOA

Wim Van Roosendael

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Openbaar onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.                                                             

Projectnummer :

OMV_2018084864

Gegevens van de aanvrager:

Ralf en Emma Block - Lauwers met als adres Pretoriastraat 16 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Pretoriastraat 16 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 22 sectie D nr. 1287S

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

renoveren van de voorgevel


Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-        09/04/1897: vergunning (1897#440) voor vier huizen.

Laatst vergunde toestand

-        de woning maakt deel uit van vier burgerhuizen bestaande uit twee traveeën en twee bouwlagen onder een zadeldak.

Bestaande toestand

-        de twee middelste woningen (14-16) steken met hun kroonlijst iets boven de andere huizen uit;

-        deze twee huizen springen in het oog door de accentuering van de verdieping met een balkon en fronton boven het deurvenster, een element dat bij nummer 16 werd verwijderd;

-        aan de achterzijde van het voorliggende pand werd een dakuitbouw aangebracht.

Inhoud van de aanvraag

-        herstellen en renoveren van de voorgevel;

-        vervangen van het houten buitenschrijnwerk naar historisch model;

-        zandstralen van de hardstenen plint en herstellen van de witte bepleistering;

-        herstellen van het fronton en balkon op de eerste verdieping naar het origineel plan en in analogie met het aanpalende pand nr. 14.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven;
  2. de voorwaarden in het bijgevoegd advies van Agentschap Onroerend Erfgoed strikt na te leven;
  3. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Uitsluitingen

Alle werken, handelingen en wijzigingen buiten de werken, handelingen en wijzigingen aan de voorgevel.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.