De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld.
De proefopstelling die liep van 17 november 2017 tot 21 september 2018 werd geëvalueerd. Er werd vastgesteld dat geparkeerde wagens niet langer beschadigd worden en dat de doorstroming verbeterd is. In samenspraak met het district Antwerpen wordt voorgesteld om in de Jan Palfijnstraat beperkt eenrichtingsverkeer toe te laten in het deel gelegen tussen de Handelstraat en de Zetternamstraat, met toegelaten rijrichting naar de Zetternamstraat. Het resterend deel van de Jan Palfijnstraat blijft dubbelrichting voor gemotoriseerd verkeer omwille van de bereikbaarheid van de Zetternamstraat en het beperken van de omrijfactor.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De Jan Palfijnstraat in het district Antwerpen:
Op 17 november 2017 (jaarnummer 9973) keurde het college de proefopstelling voor de Zetternamstraat en de Jan Palfijnstraat goed.
Bewoners van de Zetternamstraat en de Jan Palfijnstraat klaagden over aangereden spiegels van geparkeerde auto's. De straat is te smal om auto’s makkelijk te laten kruisen. De resterende rijbaanbreedte bij parkeren aan beide zijden is slechts 4,00 meter. Deze maat wordt gehanteerd voor straten met beperkt eenrichtingsverkeer. Het draaiboek schrijft in deze omstandigheden (30 km/u, 2-zijdig parkeren, fiets-auto-auto) 6,20 meter voor.
De proefopstelling wordt nu bestendigd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisgeving wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.