Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018115367 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Veysi Sari met als adres Eugeen Laermansstraat 1 te 2020 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Eugeen Laermansstraat 1 en Zaanstraat 39-41 te 2020 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 9sectie I nr. 2498A14 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
wijzigen van de handelsfunctie naar horeca op de gelijkvloerse verdieping |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 01/02/2013: vergunning (3553#7700) voor het verbouwen van een handelshuis met garage tot een winkel, een appartement en een studio;
- 30/10/2015: weigering (3620#2168 voor het isoleren en bepleisteren van de voorgevel;
- 09/06/2017: vergunning (2017720) voor het regulariseren van verbouwingen aan een handelspand met twee woongelegenheden;
- 22/12/2017: vergunning (20172650) voor het aanbrengen van lichtreclames aan de voorgevels.
Laatst vergunde toestand
- hoekpand met handelsgelijkvloers en een kleine binnenkoer;
- twee bouwlagen onder een plat dak;
- op de eerste verdieping een appartement met dakterras en een studio;
- werkhuis in de kelder bij de handelszaak;
- er werd een dakterras voorzien op de achterbouw;
- de buitengevels worden volgens de vergunning (2017720) geïsoleerd en bekleed met steenstrips.
Bestaande toestand
- de gevels bestaan nog uit bruinrode baksteen en witsteen met bruin PVC of aluminium goud-geanodiseerdschrijnwerk en blauwe hardstenen dorpels;
- er werd geen balustrade voorzien voor het terras op de eerste verdieping dat volgens de vergunning (2017720) volledig in grijs gegalvaniseerd staal is op te trekken, op dezelfde plaats als ingetekend op het grondplan van de eerste verdieping en met een hoogte van 0,90m.
Inhoud van de aanvraag
- het wijzigen van de gelijkvloerse handelsfunctie naar horeca;
- het voorzien van een helling aan de toegangsdeur voor andersvaliden;
- er wordt een toilet voor andersvaliden voorzien.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
16 oktober 2018 |
14 november 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
16 oktober 2018 |
19 oktober 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
16 oktober 2018 |
29 oktober 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
- artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit:
indien reclame geplakt of gespoten wordt op een gevelopening mag ze maximaal 50 % van de opening bedekken en geen raamkaders bedekken. Aan de straatzijde van de Zaanstraat werden de ramen van de keuken volledig beplakt met reclame.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Tijdens de behandeling van de aanvraag werd vastgesteld dat de aanvraag afwijkt van artikel 33 van de bouwcode. Volgens de bouwcode mag een gevelopening maximaal 50 % van de opening bedekt zijn en mogen er geen raamkaders bedekt worden. De aanvraag voldoet hier niet aan. Het meest linkse raam aan de straatzijde van de Zaanstraat werd volledig beplakt met reclame. In voorwaarde wordt meegenomen om het raam niet meer dan 50% te beplakken.
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat een functiewijziging. De bestaande functie van handel wordt gewijzigd naar reca en is daarmee in harmonie met de kenmerkende functies in de Eugeen Laermansstraat .
De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de bedrijfseenheid ondernemen en stadmarketing/business en innovatie. Zij gaven volgend advies:
‘Het betreft louter een functiewijziging van winkel naar reca. Deze locatie heeft al geruime tijd een commerciële functie. Ook gelet op de kleinschaligheid heeft deze functiewijziging geen negatieve impact op de detailhandelsstructuur en de omgeving.’
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Visueel-vormelijke elementen
De bestaande gevelmaterialen blijven behouden. Deze materialen passen binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en zijn dus aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Tijdens de behandeling van de aanvraag werd vastgesteld dat de aanvraag niet voldoet aan de voorwaarden van de vorige vergunningsaanvraag (2017720). De voorwaarde om de balustrade van het terras op de eerste verdieping volledig in grijs gegalvaniseerd staal op te trekken, op dezelfde plaats als ingetekend op het grondplan van de eerste verdieping en met een hoogte van 0,90m, is niet uitgevoerd. Deze voorwaarde wordt opnieuw opgenomen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de zaakgebonden publiciteit mag niet meer dan 50% van de gevelopeningen bedekken, conform artikel 33 van de bouwcode;
3. de balustrade van het terras op de eerste verdieping volledig in grijs gegalvaniseerd staal op te trekken, op dezelfde plaats als ingetekend op het grondplan van de eerste verdieping van de vergunning 2017720 en met een hoogte van 0,90m.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
28 september 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
16 oktober 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
15 december 2018 |
Verslag GOA |
27 november 2018 |
naam GOA |
Martijn Coppoolse |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de zaakgebonden publiciteit mag niet meer dan 50% van de gevelopeningen bedekken, conform artikel 33 van de bouwcode;
3. de balustrade van het terras op de eerste verdieping volledig in grijs gegalvaniseerd staal op te trekken, op dezelfde plaats als ingetekend op het grondplan van de eerste verdieping van de vergunning 2017720 en met een hoogte van 0,90m.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.