Artikel 25/3 Wet op het politieambt voorziet dat de politiediensten in het kader van hun opdrachten bewakingscamera’s die in voorkomend geval intelligent zijn, op zichtbare wijze kunnen plaatsen en gebruiken op het grondgebied van de politiezone.
Cameratoezicht is een geschikt hulpmiddel bij de objectieve waarneming van overlastproblemen. Cameratoezicht dient tevens als afschrikmiddel voor potentiële daders. Cameratoezicht werkt ondersteunend bij een gerichte en efficiënte politie-inzet. Vandaag maakt cameratoezicht actief deel uit van de set van beleidsinstrumenten binnen de veiligheidsketen van de stad Antwerpen. Het draagvlak voor camerabewaking is hoog. De vraag naar meer camera’s zowel van burgers als van stadsdiensten en politie neemt nog steeds toe. De plaatsing van een camera is echter ingrijpend, niet in het minst op vlak van privacy. De beslissing om een camera te plaatsen moet daarom steeds in overeenstemming zijn met de principes van proportionaliteit en subsidiariteit. Dit wil zeggen dat de verwerking van de persoonsgegevens met camera’s, rechtmatig, ter zake dienend en niet overmatig mag zijn. Camera’s moeten ook het meest aangewezen instrument zijn om het beoogde doel te bereiken. Concreet is er voor elke camera steeds verantwoording nodig over:
Nieuwe mogelijke cameralocaties worden daarom voorafgaandelijk aan een grondige evaluatie onderworpen. Het nut, de effectiviteit van een camera en de nood binnen een integraal en geïntegreerd stedelijk veiligheidsbeleid dient te worden aangetoond. Er werd een werkwijze ontwikkeld om de principes van proportionaliteit en subsidiariteit voor de vele aanvragen inzichtelijk te krijgen. Er vindt steeds een plaatsbezoek met politie, de stedelijke diensten en de camerafirma plaats. Een advies van stedenbouw wordt ingewonnen. Er gebeurt ten slotte een meerwaardeprognose inzake proces en beoogde effect, subjectief, proactief, preventief en/of reactief, overeenkomstig de doelstellingen.
De locaties die voorliggen scoren positief op de onderzochte parameters. Uit de geregistreerde criminaliteitscijfers en overlastmeldingen blijkt dat er op en in de directe omgeving van de geselecteerde locaties een veiligheidsprobleem bestaat of minstens een onveiligheidsgevoel aanwezig is. De veiligheidsindex (deze drukt uit in welke mate een buurt zich kenmerkt door een bepaald fenomeen waartegen een camera iets vermag) onderschrijft dat in de directe omgeving van de geselecteerde buurten bepaalde misdrijven en openbare overlastfeiten verhoudingsgewijs (percentage op het totaal aantal feiten) hoger scoren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd gunstig advies te verlenen gelet op het feit dat:
De eerste bewakingscamera's op het grondgebied van de stad Antwerpen werden geïnstalleerd in 2001 op de as Grote Markt, Meir, Centraal Station. Inmiddels zijn er circa. 350 bewakingscamera's in gebruik op het openbaar domein. Terwijl de eerste camera’s in 2001-2002 enkel werden gebruikt als hulpmiddel voor politie in het kader van criminaliteit en opsporing, worden sinds 2007 camera’s in Antwerpen ook succesvol ingezet in de strijd tegen overlast. De camera’s ondersteunen de veiligheid en de overlastbestrijding van de stad Antwerpen op een actieve wijze. De beelden van alle camera’s worden doorgestuurd naar de meldkamer van de Lokale Politie/telecommandokamer. Speciaal opgeleide politiefunctionarissen en gemeenschapswachten-vaststellers kijken camera’s uit en sturen hun mensen op het terrein aan. Andere veiligheidspartners kunnen in functie van eigen prioriteiten en specifieke problemen op aparte werkplekken gebruik maken van de camera’s. De camerabeelden worden opgenomen en 30 dagen bewaard.
In het bestuursakkoord 2013-2018 werd opgenomen om verder te investeren in het uitbouwen van cameratoezicht indien er een meerwaarde is in de strijd tegen criminaliteit en overlast en op basis van een grondige voorstudie.
De plaatsing en het gebruik van camera's door politiediensten wordt niet langer geregeld via de camerawet van 21 maart 2007. De Wet op het politieambt legt sinds 25 mei 2018 het kader vast voor de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s door de politiediensten ter ondersteuning van hun opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie. Een politiezone kan bewakingscamera’s plaatsen en gebruiken op zichtbare wijze op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt in het kader van opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie na principiële toestemming van de gemeenteraad.De korpschef vraagt de toestemming. De aanvraag preciseert het type camera, de doeleinden waarvoor de camera’s zullen worden geïnstalleerd of gebruikt en de voorziene gebruiksmodaliteiten.
Het is in die context dat de korpschef van de Politiezone (PZ) Antwerpen via onderhavig besluit aan de gemeenteraad vraagt om bewakingscamera's op zichtbare wijze te plaatsen op volgende locaties:
AFDELING NOORD (2170)
AFDELING ZUID
2020
2660
Het college keurde op 1 juni 2018 de vastlegging van kredieten goed voor investeringen in camera's via het raamcontract A000526, dat Digipolis op 4 juni 2018 in opdracht van de stad Antwerpen heeft afgesloten met Tein Technology NV, Weldoenersplein 7, 1030 Schaarbeek (jaarnummer 04997).
De gemeenteraad verleent principiële toestemming aan de PZ Antwerpen om camera’s te plaatsen, in het kader van hun opdrachten op volgende locaties:
AFDELING NOORD (2170)
AFDELING ZUID
2020
2660