Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
10 juli 2018 |
14 augustus 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius |
10 juli 2018 |
13 augustus 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
10 juli 2018 |
12 juli 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
10 juli 2018 |
24 juli 2018 |
DL adresbeheer (huisnummers) |
10 juli 2018 |
12 juli 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheidDe aanvraag betreft het gedeeltelijk slopen van de gelijkvloerse achterbouw om te wijzigen naar een tuin. Het gelijkvloers wijzigt van winkelruimte met woonruimte naar uitsluitend woonruimte. Gunstig advies met betrekking tot het omvormen van een voormalige bakkerij/winkel naar een gelijkvloerse woonruimte met tuin. Het pand is niet gelegen in een afgebakend kernwinkelgebied en/of niet op een strategische locatie. Op deze locaties is het behoud van een commerciële functie niet op te leggen. Omvorming naar woonruimte wordt op deze locaties gunstig beoordeeld. In de laatst vergunde toestand (1938) waren er drie wooneenheden, twee op de verdiepingen en een gelijkvloerse woning met bakkerij en winkel vooraan. Het aantal woongelegen tegenover de laatst vergunde toestand wijzigt dus niet.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.haal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het perceel wordt ontpit door de winkelruimte deels te slopen. Een tuin met een oppervlakte van 189 m² voor de bewoners op het gelijkvloers ontstaat. Het ontpitten van een perceel en wijzigen naar tuin kan vanuit stedenbouwkundig oogpunt positief worden geadviseerd in stedelijk gebied. De vergunde dakterrassen die zich in het midden van het perceel bevinden op de eerste en tweede verdieping worden opgenomen in het woongedeelte. De terrassen worden daardoor verplaatst naar de linkerzijde met een diepte van 2,30 m. De bouwhoogte wijzigt niet. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan worden ingestemd met het volume zoals voorgesteld. De beperkte wijzigingen inzake schaal en ruimtegebruik zijn aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
Op het gelijkvloers worden de raamopeningen in de voorgevel gewijzigd. Tegenover de laatst vergunde toestand worden ook de raamopeningen op de twee bovenste verdiepingen vooraan aangepast. Het schrijnwerk wordt zowel voor- als achteraan gewijzigd naar buitenschrijnwerk in PVC in een zwart kleur. Er wordt op de plannen niet vermeld in welk materiaal de plint wordt uitgevoerd. Daarnaast wordt de ‘enseigne’ boven de ramen behouden in de nieuwe toestand. Het behouden van het ‘enseigne’ of het uithangbord is niet kwaliteitsvol voor een woonfunctie en vertoont tekenen van ouderdom door zwarte strepen. In voorwaarde wordt opgenomen om de plint in een duurzaam materiaal uit te voeren dat aansluit bij de rest van de voorgevel en de omgeving van het pand. Daarnaast dient het ‘enseigne’ of uitgangsbord verwijderd te worden en vervangen te worden door bij voorkeur hetzelfde materiaal als de plint, dit om materiaaleenheid te behouden en geen versnipperd beeld te bewerkstelligen.
De achtergevel wordt voorzien van meerdere raamopeningen en wordt uitgevoerd in een witte gevelbepleistering. Een lichte kleurstelling kan omwille van stedelijke opwarming en beeldkwaliteit gunstig beoordeeld worden. De balkons worden uitgevoerd in beton met een metalen borstwering in een zwarte kleur. Mits voldaan aan de voorwaarden voldoet de aanvraag visueel en vormelijk aan de geldende regelgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Op het gelijkvloers wordt een kwalitatief appartement voorzien met een open living, eethoek en keuken. Achteraan wordt een grote kwalitatieve tuin toegevoegd die toegankelijk is via de slaapkamers van het gelijkvloers appartement. De twee bovenliggende woongelegenheden hebben telkens een terras met gelijkgronds raam. De slaapkamers zijn telkens voorzien van voldoende lichtinval door grote ramen in de achter- en zijgevel.
Inzake veiligheid dienen insprongen die naar achter toe verbreden en grenzen aan de openbare ruimte ’s nacht afgesloten te kunnen worden. De insprong van de aanvraag verbreed naar achter toe en is niet afsluitbaar. In voorwaarde wordt opgenomen om de insprong ’s nachts afsluitbaar te maken door middel van bijvoorbeeld hekwerk, conform artikel 14 van de bouwcode. Mits voldaan aan de voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
29 juni 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
10 juli 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
8 september 2018 |
Verslag GOA |
27 augustus 2018 |
naam GOA |
Martijn Coppoolse |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018080425 |
Gegevens van de aanvrager: |
Joosen met als adres Plantin en Moretuslei 12 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Julius De Geyterstraat 206 2020 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 43 sectie A nr. 42F4 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
ombouwen van een winkel naar een appartement |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.