Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
9 juli 2018 |
25 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
DL adresbeheer (huisnummers) |
9 juli 2018 |
18 juli 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
9 juli 2018 |
12 juli 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Het is niet duidelijk of de minimale hoogte wordt bekomen, omdat de hoogtematen niet overeenstemt met de vloerpassen.
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van 21 van de bouwcode. Uit de plannen is niet duidelijk op te maken of de minimale hoogte van 2,6m wordt bekomen. De vloerpas zakt, maar de maatlijnen blijven behouden. De hoogte is niet duidelijk afleesbaar. Aangezien het niet duidelijk is of de minimale hoogte wordt bekomen, is de aanvraag niet voor vergunning vatbaar.
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat het omvormen van een garage tot een extra wooneenheid in een meergezinswoning met drie woongelegenheden. De woonfunctie blijft dus behouden. Het pand is in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Beukenhofstraat.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen. Woonproject met maximaal 5 wooneenheden:1 plaats per wooneenheid: 1 x 1 =1 1 autostalplaats verdwijnt: 1 + 1 = 2 |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2 . Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens art. 12, §3, 1° (Levendige plint) is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. ’ |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2 . Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2 – 0 = 2 . Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 0 parkeerplaatsen. Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2 0 = 2 . |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen. |
Fietsvoorzieningen:
De fietsparkeerbehoefte wordt berekend op het aantal slaapkamers per woning vermeerderd met 1. De fietsparkeerbehoefte bedraagt voor een één-slaapkamerappartement 2.
Er wordt een berging voorzien met plaats voor 2 fietsen. De fietsenberging is moeilijk te bereiken. Eerst moet er door de gemeenschappelijke hal gegaan worden waarna er nog is 2 deuren geopend moeten worden. Verder is deze fietsenstalling te klein om functioneel te zijn. Omwille van deze redenen is de aanvraag niet voor vergunning vatbaar.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag voorziet een uitbreiding van 2,56 meter waardoor de totale bouwdiepte op 17,56 meter komt. Deze uitbreiding is aanvaardbaar. Na de uitbreiding blijft er nog voldoende ruimte op het perceel om een kwalitatieve tuinzone te behouden. Het gebouw past zich in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen
De achtergevel wordt op het gelijkvloerse niveau bepleisterd in een witte kleur en voorzien van antracietkleurig buitenschrijnwerk. De garagepoort in de voorgevel wordt vervangen door een raamconstructie met een borstwering. De voorgevel wordt afgewerkt met natuursteen, glad betonnen dorpels en antraciet PVC buitenschrijnwerk. Deze materialen zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen:
Het gelijkvloers appartement voldoet aan de actuele eisen wat betreft gezondheid en gebruiksgenot. Echter, door het voorzien van de nieuwe wooneenheid op het gelijkvloers verdwijnen de bestaande bergingen, de autostalplaats, plaats om fietsen te stallen, afval te bergen, alsook de gemeenschappelijke stookplaats.
Er wordt een gemeenschappelijke afvalberging voorzien, echter door zijn ligging hypothekeert deze de werking van de fietsenberging, zoals reeds hierboven aangehaald.
Samenvattend wordt geoordeeld dat de functiewijziging aanvaardbaar is, mits de gemeenschappelijke voorzieningen (bergingen, fietsenstalling) worden verzekerd. Dit is mogelijk door de gemeenschappelijke entree door te zetten tot aan de achterdeur en in de zone achter de trap een fietsenstalling en drie bergingen te voorzien. De wijzigingen die hiervoor moeten worden doorgevoerd zijn te ingrijpend ten aanzien van de aanvraag om in voorwaarde te kunnen worden opgenomen. Een nieuwe aanvraag is noodzakelijk.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om de stedenbouwkundige vergunning te weigeren, voornamelijk omdat de aanwezigheid van en toegang tot gemeenschappelijke voorzieningen (autostalplaatsen, bergingen, fietsenstalling) voor de drie bestaande wooneenheden niet wordt verzekerd.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
3 juli 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
9 juli 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
7 september 2018 |
Verslag GOA |
27 augustus 2018 |
naam GOA |
Martijn Coppoolse |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Openbaar onderzoek
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
2 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018076727 |
Gegevens van de aanvrager: |
mevrouw Michelle Engelstein met als adres Antoon van Dyckstraat 70 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Beukenhofstraat 22 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 40 sectie C nr. 424V13 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
omvormen van de gelijkvloerse garage tot een appartement |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst uitgevoerde vergunning en bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij:
Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.