Terug

2018_CBS_09379 - Campagne Winter in Antwerpen 2018 - Strategisch marketing- en communicatieplan - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/10/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_09379 - Campagne Winter in Antwerpen 2018 - Strategisch marketing- en communicatieplan - Goedkeuring 2018_CBS_09379 - Campagne Winter in Antwerpen 2018 - Strategisch marketing- en communicatieplan - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Internationaal en nationaal wordt de stad Antwerpen gepositioneerd als een bijzondere citytripbestemming tijdens de winter. De stad Antwerpen biedt een totaalbeleving waarvan het evenement Winter in Antwerpen deel uitmaakt. Daarnaast zijn shoppen en gastronomie belangrijke positionerende thema’s.

In Vlaanderen wordt de stad Antwerpen uitgespeeld als dé Vlaamse stad met een uniek winters aanbod. De vele attracties zorgen voor een prikkelende beleving. In de stad Antwerpen en randgemeenten zal het nieuwe Antwerpse hoorspel een belangrijke rol spelen in de communicatiecampagne. Met het openingsfeest, het hoorspel, het traditionele vuurwerk en de afsluitende winterbarbecue weet de stad Antwerpen zich te onderscheiden van andere steden en gemeenten.

De stad Antwerpen streeft naar 1,2 miljoen bezoekers waarvan 20% buitenlandse toeristen. Internationaal ligt de focus op Nederland, Noord-Frankrijk en in beperkte mate Groot-Brittannië.

Marketingconcept
De communicatiecampagne zet in op de veelheid aan activiteiten met een winterse bucketlist. De bezoeker wordt geprikkeld om een of meerdere wintertips te komen beleven in de stad Antwerpen. In de stad Antwerpen wordt de beleving van het hoorspel uitgespeeld als een nieuwe kernboodschap in de communicatie.

De gefaseerde campagne start half oktober met bestemmingscommunicatie gericht op de internationale doelmarkten. Zoals eerder gesteld, ligt hier de focus op de totaalbeleving. Eind oktober start de communicatie rond het openingsfeest. Half november sluit de brede activerende campagne aan.

Hoorspel als ode aan de stad
Naast een warme, uitnodigende campagne wordt er ook ingezet op de beleving ter plaatse door middel van citydressing en sfeerverlichting. Dit jaar zorgt ook het hoorspel voor een extra belevingselement. Het hoorspel is een ode aan de stad Antwerpen en brengt de stad Antwerpen zelf tot leven aan de hand van een verhaal waarbij de link gelegd wordt tussen water - de Schelde - en het vaste land. Er komt op een humoristische en amoureuze manier een onderwaterwereld tot leven. Zo wordt de totaalbeleving versterkt op een onverwachte manier. De vele bezienswaardigheden in de stad Antwerpen komen doorheen het verhaal aan bod.

Bezoekers worden op verschillende plekken in de stad geprikkeld om het hoorspel te beluisteren. Centraal hierbij staat de Voetgangerstunnel. De Voetgangerstunnel legt letterlijk de link tussen water en vaste land. In de Voetgangerstunnel kan de bezoeker het hoorspel beluisteren via headsets. Ook wordt er een inkleding in de tunnel zelf voorzien. 

De bezoekers kunnen het hoorspel tevens beluisteren via de app van het Geluidshuis. Een aantal installaties doorheen de stad Antwerpen verspreiden geluiden vanuit de zogenaamde onderwaterwereld om de bezoeker nieuwsgierig te maken naar het verhaal.

Media-aanpak
De communicatiecampagne start dus op 15 oktober met de bestemmingscommunicatie. Daarna wordt de communicatiecampagne stelselmatig uitgerold over de verschillende communicatiedragers:

  • de stad Antwerpen onderhandelt een mediadeal zowel met het Mediahuis als de Persgroep. De samenwerking met het Mediahuis richt zich op het hoorspel, terwijl het mediaplan met de Persgroep zich vertaalt in een algemene campagne over de veelheid aan attracties. Het Mediahuis zal enerzijds redactionele aandacht besteden aan het hoorspel en anderzijds CD's met het hoorspel verspreiden onder zijn abonnees van de Gazet van Antwerpen. Met de Persgroep wordt er een staycation gids uitgewerkt, evenals interactieve kaarten online op maat van de bezoeker. De radiocampagne verloopt via JoeFM en Q-Music en wordt regionaal aangevuld;
  • internationaal wordt in Zuid-Nederland ingezet op radiospots. In Nederland, Frankrijk en Duitsland wordt er gecommuniceerd via online bannering. Voor de Britse doelmarkt wordt er zeer gericht gecommuniceerd (onder andere magazine in Eurostar).
  • het eigen outdoornetwerk wordt ingezet vanaf 20 november;
  • vanaf eind oktober wordt de pers geïnformeerd op verschillende momenten, onder andere over het openingsfeest en -weekend, het hoorspel en de winterbarbecue;
  • de verschillende attracties worden gepromoot via sociale media. En via influencers wil de stad inzetten op word-of-mouth.

Aanleiding en context

Om in te spelen op de gezelligheid van de eindejaarsfeesten sluit de stad Antwerpen het jaar steeds af met een sterke winterprogrammatie. De Winter in Antwerpen start op 7 december en loopt tot 6 januari 2019. De Winter in Antwerpen belooft opnieuw een gezellig stadsfestival te worden dat een bezoek meer dan waard is. De stad Antwerpen zet in op de bestaande troeven van het evenement en voegt dit jaar een nieuw, onderscheidend element toe. De winterse bucketlist wordt aangevuld met een Antwerps verhaal in de vorm van een hoorspel.

De stad Antwerpen rolt een gelaagde en gefaseerde positionerings- en activeringscampagne uit die Antwerpenaars en (inter)nationale bezoekers toeleidt naar dit evenement.

De campagne rond Winter in Antwerpen 2018 is opgenomen in de marketing- en communicatieplanning 2018, dat het college goedkeurde in de zitting van 15 december 2017 (jaarnummer 10670).

Algemene financiële opmerkingen

De campagne Winter in Antwerpen 2018 is een releaseproject voor de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing/Publiek Domein en Vergunningen/Evenementen. De totale campagne (creatie, media, productie en acties) wordt begroot op 750.000,00 EUR inclusief btw. Hiervan komt 300.000,00 EUR van het releasebudget (functiegebied 1SSB050102A00000 en budgetplaats 5317500000) en 450.000,00 EUR is afkomstig van het budget voor externe marketing (functiegebied 1SSB060204A00000 en budgetplaats 5317500000) van de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing.

De aankoop van het mediaplan gebeurt via het raamcontract met Mediabrands Belgium nv, goedgekeurd in collegezitting van 26 januari 2018 (jaarnummer 00696).

Er worden offertes opgevraagd voor bijkomende communicatieafgeleiden die tijdens het campagneproces wenselijk zijn. Diverse offertes voor de productie van de verschillende campagneonderdelen werden inmiddels goedgekeurd.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1SSB05 - Bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten zijn goed geïnformeerd en voelen zich betrokken zodat zij naar eigen vermogen actief kunnen deelnemen aan de stadsgemeenschap
1SSB0501 - Alle communicatie is relevant, effectief, duidelijk en toegankelijk
1SSB050102 - Alle communicatie-initiatieven van de groep stad Antwerpen zijn op elkaar afgestemd (releaseplan)
7 - Sterk bestuurde stad
1SSB06 - Antwerpen staat nationaal en internationaal op de kaart en is aantrekkelijk voor alle potentiële bewoners, bezoekers, bedrijven en brains
1SSB0602 - Geïntegreerde producten, diensten en initiatieven versterken de nationale en internationale positie
1SSB060204 - Alle marketingactiviteiten binnen de groep stad Antwerpen dragen bij tot de nationale en internationale positie

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de principes voor de campagne Winter in Antwerpen 2018 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.