De beschermingsprocedure voor varend erfgoed verloopt in twee stappen. De eerste is de voorlopige bescherming. Betrokkenen worden hiervan op de hoogte gebracht via aangetekend schrijven. De eigenaar en/of gebruiker kan binnen de zestig dagen bezwaren of opmerkingen formuleren bij de voorlopige bescherming. Na maximum negen maanden volgt de tweede stap, de definitieve bescherming, waarvan de eigenaar eveneens per aangetekend schrijven op de hoogte gesteld wordt.
De voorlopige bescherming van de Amical dateert van 25 april 2018. Er werden door de eigenaar/gebruiker geen bezwaren gemaakt bij de bescherming. Op 4 augustus 2018 ondertekende de bevoegde minister daarop het definitief beschermingsbesluit.
De Amical werd in 1914 in Nederland gebouwd en was specifiek ontworpen voor het slepen van vaartuigen zonder eigen aandrijving, bijvoorbeeld pontons. Vanaf 1930 voer de Amical op Belgische wateren. In 1951 werd de Amical omgebouwd tot baggerboot om ingezet te worden bij het op diepte houden van de toegangen van de Antwerpse haven. Met de opkomst van de dieselmotor verdween de stoomaandrijving. In 1965 werd de Amical uit dienst genomen en in 1986 werd het vaartuig aan de collectie van het Antwerpse scheepvaartmuseum toegevoegd, collectie die op haar beurt werd geïntegreerd in de verzamelingen van het MAS.
De sleepboot Amical werd beschermd omwille van zijn historische en industrieel-archeologische waarde. De Amical is gaaf bewaard en de enige overblijvende getuige van de stoomsleepboten die in de eerste helft van de twintigste eeuw op de Vlaamse wateren voeren. Van de grote vloot stoomaangedreven vaartuigen in Vlaanderen blijft enkel de Amical over.
De Amical vertoont de typische kenmerken van een stoomsleper van het begin van de twintigste eeuw. Hoofdkenmerken zijn de steile spitse voorsteven om de weerstand te verminderen en de geveegde achtersteven die een voldoende rendement van de schroef moest verzekeren. Het interieur van het woongedeelte, de stuurhut en de machinekamer zijn goed bewaard en geven een beeld van het leven aan boord. Het vaartuig heeft een zeldzame, intacte Luikse Piedboeuf stoomketel uit 1943 en een originele, zeldzame triple-expansie stoommachine uit 1914. In 1951 werd de Amical omgebouwd tot baggerboot. Het vaartuig trok een ploeg die het slib op de bodem omwoelde. Enkele materiële elementen aan boord getuigen nog van deze baggertechniek.
Decreet van 29 maart 2002 tot bescherming van varend erfgoed.
Op 4 augustus 2018 ondertekende de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed de definitieve bescherming als varend erfgoed van de stoomsleepboot Amical. De Amical maakt deel uit van de collectie van het Museum aan de Stroom (MAS).
Het college neemt kennis van de definitieve bescherming van de stoomsleepboot Amical als varend erfgoed.