Terug

2018_CBS_09439 - Omgevingsvergunning - OMV_2018069219. Frans Beckersstraat 33. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/10/2018 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_09439 - Omgevingsvergunning - OMV_2018069219. Frans Beckersstraat 33. District Berchem - Goedkeuring 2018_CBS_09439 - Omgevingsvergunning - OMV_2018069219. Frans Beckersstraat 33. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

19 juni 2018

16 juli 2018

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

19 juni 2018

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

19 juli 2018

23 juli 2018


Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 9/14 De Veldekens, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 31 oktober 1989. Volgens dit bijzonder plan van aanleg ligt het goed in volgende zones: zone a voor eengezinswoningen en openbare weg.

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 9/14 De Veldekens (wijziging), goedgekeurd bij ministerieel besluit van 17 april 2007. Volgens dit bijzonder plan van aanleg ligt het goed in volgende zones: zone voor wonen en diensten en openbare wegenis.

 

Bijzondere plannen van aanleg kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

         De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgend(e) punt(en):

  • artikel 7.2.3 Onbebouwde ruimte:
    verhardingen moeten beperkt blijven tot het strikte minimum en aangelegd worden in waterdoorlatende materialen.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

Sectorale wetgeving

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van het geldende BPA “De Veldekens”. Volgens artikel 7.2.3. Onbebouwde ruimte moet de verharding beperkt blijven tot het strikte minimum en aangelegd worden in waterdoorlatende materialen. In de voorgaande vergunning (20132199) werd de oppervlakte waar de voorliggende aanvraag betrekking op heeft, vergund als grasbetonstenen. Een bouwovertreding werd opgemaakt omdat de grasbetonstenen tijdens de uitvoering van de werken gerealiseerd werden als een gepolierde betonplaat, wat strijdig is met het BPA vanwege niet waterdoorlatend. De aanvrager vraagt een regularisatie en afwijking aan. Volgens de aanvrager was de reden tot het wijzigen van de grasbetonstenen naar gepolierde beton puur technisch. De beschikbare hoogte boven de septische put was slechts 30cm. Deze hoogte was onvoldoende om fundering én grasbetontegels te voorzien. Daarom werd voorgesteld door de aannemer, opdrachtgever en architect om gepolierde beton te voorzien. De septische put dieper plaatsen was onmogelijk wegens de grote afstand tot de openbare riolering.  Vastgesteld wordt dat oppervlakte van de gepolierde beton echter groter is dan de septische put. Volgens de aanvrager zijn er twee redenen waarom de oppervlakte van de gepolierde beton groter werd gemaakt. Ten eerste beschermd de gepolierde beton ook de onderliggende laaggelegen leidingen en een toezichtput. Ten tweede werd er rekening gehouden met de uitlijning tegenover de fietsenstallen en het gebouw. Omwille van technische redenen, die hierboven kort aangehaald werden, kan een afwijking tot het voorzien van gepolierde beton in de plaats van grasbetontegels worden aanvaard. Omwille van dezelfde technische redenen heeft de dienst ontwerp en uitvoering een gunstig advies gegeven.

Visueel-vormelijke elementen

De betonplaat werd uitgelijnd op de vergunde verharding van de fietsenstalling in de binnentuin en de betonverharding van het pleintje werd uitgebreid zodat deze een geheel vormt met de verharde brandweg. Op die manier ontstaat er een functioneel en esthetisch verantwoord geheel.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Uit de aanvraag blijkt dat er op de verharde oppervlaktes geparkeerd wordt, terwijl deze ruimtes hiervoor niet bestemd zijn. De ruimte van de brandweg moet immers vrij zijn van obstakels om de (brand)veiligheid te kunnen garanderen. Het parkeren van wagens op niet daartoe bestemde plaatsen wordt uitgesloten uit de vergunning, wegens het veroorzaken van hinder voor de brandweer en hinder op het publiek plein.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

Uitsluitingen

  1. te parkeren op de brandweg en de verharde pleintjes.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 juni 2018

Volledig- en ontvankelijk

19 juni 2018

Start 1e openbaar onderzoek

26 juni 2018

Einde 1e openbaar onderzoek

25 juli 2018

Beslissing toepassing administratieve lus

8 augustus 2018

Start 2e openbaar onderzoek

27 augustus 2018

Einde 2e openbaar onderzoek

25 september 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

1 december 2018

Verslag GOA

17 oktober 2018

naam GOA

Wim Van Roosendael


Administratieve lus

Op de aanvraag wordt een administratieve toegepast, omwille van de volgende reden:

Het openbaar onderzoek is niet correct verlopen. Er werden geen affiches aangetroffen.

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

26 juni 2018

25 juli 2018

0

0

0

0

27 augustus 2018

25 september 2018

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer:

OMV_2018069219

Gegevens van de aanvrager:

Pieter Vanhout met als contactadres Herkenrodesingel 4B te 3500 Hasselt

Ligging van het project:

Frans Beckersstraat 33 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 21 sectie A nrs. 279K en 279H

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van een grotere betonverharding

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

  • 02/07/2012: vergunning (20123379) voor het realiseren van 60 service flats met zorgfaciliteiten en een dienstencentrum;
  • 07/11/2013: vergunning (20132199) voor het realiseren van 3 woongebouwen met 91 appartementen, commerciële ruimte, parkeergarage voor 119 wagens en aanleg openbaar domein met park en pleintjes.

Laatst vergunde toestand

  • 3 woongebouwen met daartussen binnentuinen en openbare pleintjes;
  • brandweg tussen linker gebouw en laterale perceelgrens uit grasbetonsteen.

Bestaande toestand

  • de brandweg links naast het linker gebouw werd tot op de laterale perceelsgrens verhard met een betonplaat van 8 m breed en een oppervlakte van 199 m²;
  • een spie van 83 m² van het naastgelegen openbaar pleintje werd eveneens verhard met een betonplaat, de vergunde verharding werd hier dus uitgebreid;
  • de overige omgevingsaanleg is conform de laatst vergunde toestand.

Inhoud van de aanvraag

  • regulariseren van de bijkomende betonverharding van de brandweg en het openbaar plein.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven;
  2. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

Uitsluitingen 

  1. te parkeren op de brandweg en de verharde pleintjes.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.