Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
19 juni 2018 |
16 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
19 juni 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
19 juli 2018 |
23 juli 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 9/14 De Veldekens, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 31 oktober 1989. Volgens dit bijzonder plan van aanleg ligt het goed in volgende zones: zone a voor eengezinswoningen en openbare weg.
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 9/14 De Veldekens (wijziging), goedgekeurd bij ministerieel besluit van 17 april 2007. Volgens dit bijzonder plan van aanleg ligt het goed in volgende zones: zone voor wonen en diensten en openbare wegenis.
Bijzondere plannen van aanleg kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgend(e) punt(en):
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van het geldende BPA “De Veldekens”. Volgens artikel 7.2.3. Onbebouwde ruimte moet de verharding beperkt blijven tot het strikte minimum en aangelegd worden in waterdoorlatende materialen. In de voorgaande vergunning (20132199) werd de oppervlakte waar de voorliggende aanvraag betrekking op heeft, vergund als grasbetonstenen. Een bouwovertreding werd opgemaakt omdat de grasbetonstenen tijdens de uitvoering van de werken gerealiseerd werden als een gepolierde betonplaat, wat strijdig is met het BPA vanwege niet waterdoorlatend. De aanvrager vraagt een regularisatie en afwijking aan. Volgens de aanvrager was de reden tot het wijzigen van de grasbetonstenen naar gepolierde beton puur technisch. De beschikbare hoogte boven de septische put was slechts 30cm. Deze hoogte was onvoldoende om fundering én grasbetontegels te voorzien. Daarom werd voorgesteld door de aannemer, opdrachtgever en architect om gepolierde beton te voorzien. De septische put dieper plaatsen was onmogelijk wegens de grote afstand tot de openbare riolering. Vastgesteld wordt dat oppervlakte van de gepolierde beton echter groter is dan de septische put. Volgens de aanvrager zijn er twee redenen waarom de oppervlakte van de gepolierde beton groter werd gemaakt. Ten eerste beschermd de gepolierde beton ook de onderliggende laaggelegen leidingen en een toezichtput. Ten tweede werd er rekening gehouden met de uitlijning tegenover de fietsenstallen en het gebouw. Omwille van technische redenen, die hierboven kort aangehaald werden, kan een afwijking tot het voorzien van gepolierde beton in de plaats van grasbetontegels worden aanvaard. Omwille van dezelfde technische redenen heeft de dienst ontwerp en uitvoering een gunstig advies gegeven.
Visueel-vormelijke elementen
De betonplaat werd uitgelijnd op de vergunde verharding van de fietsenstalling in de binnentuin en de betonverharding van het pleintje werd uitgebreid zodat deze een geheel vormt met de verharde brandweg. Op die manier ontstaat er een functioneel en esthetisch verantwoord geheel.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Uit de aanvraag blijkt dat er op de verharde oppervlaktes geparkeerd wordt, terwijl deze ruimtes hiervoor niet bestemd zijn. De ruimte van de brandweg moet immers vrij zijn van obstakels om de (brand)veiligheid te kunnen garanderen. Het parkeren van wagens op niet daartoe bestemde plaatsen wordt uitgesloten uit de vergunning, wegens het veroorzaken van hinder voor de brandweer en hinder op het publiek plein.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Uitsluitingen
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
6 juni 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
19 juni 2018 |
Start 1e openbaar onderzoek |
26 juni 2018 |
Einde 1e openbaar onderzoek |
25 juli 2018 |
Beslissing toepassing administratieve lus |
8 augustus 2018 |
Start 2e openbaar onderzoek |
27 augustus 2018 |
Einde 2e openbaar onderzoek |
25 september 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
1 december 2018 |
Verslag GOA |
17 oktober 2018 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Administratieve lus
Op de aanvraag wordt een administratieve toegepast, omwille van de volgende reden:
Het openbaar onderzoek is niet correct verlopen. Er werden geen affiches aangetroffen.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
26 juni 2018 |
25 juli 2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
27 augustus 2018 |
25 september 2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018069219 |
Gegevens van de aanvrager: |
Pieter Vanhout met als contactadres Herkenrodesingel 4B te 3500 Hasselt |
Ligging van het project: |
Frans Beckersstraat 33 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 21 sectie A nrs. 279K en 279H |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van een grotere betonverharding |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Uitsluitingen
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.