Terug

2018_CBS_11134 - Bestek GAC_2018_00240 - Raamovereenkomst voor het leveren van divers kantoormeubilair (inclusief wisselstukken) - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/12/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_11134 - Bestek GAC_2018_00240 - Raamovereenkomst voor het leveren van divers kantoormeubilair (inclusief wisselstukken) - Bestek en procedure - Goedkeuring 2018_CBS_11134 - Bestek GAC_2018_00240 - Raamovereenkomst voor het leveren van divers kantoormeubilair (inclusief wisselstukken) - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 57 § 3, 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.

Met de gemeenteraadsbeslissing van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst en het bedrag van 67.000,00 EUR (exclusief btw) overschrijden.

Argumentatie

De aanbestedende overheid behoudt zich het recht voor de financiële situatie van de inschrijver te beoordelen aan de hand van de jaarrekeningen (die de overheid zelf zal opvragen). In voorkomend geval zal de aanbestedende overheid de currentratio, acid ratio, brutomarge, nettorendabiliteit van het totaal activa voor belastingen en solvabiliteit berekenen.

De inschrijver dient over een voldoende financiële en economische draagkracht te beschikken om deze opdracht te kunnen uitvoeren. De financiële ratio’s moeten overwegend positief zijn, tenzij kan aangetoond worden dat deze negatief zijn o.a. ten gevolge van bepaalde investeringen, een overname, fusie, interne structureringen, … .

De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende draagkracht heeft om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van

  • voor percelen 1 tot en met 4: minimum 2 referenties per perceel , van opdrachten uitgevoerd in de laatste 3 jaar, met een minimumbedrag vastgelegd per perceel;
  • voor perceel 5: minimum 5 referenties van levering van meubilair na adviesverlening, uitgevoerd in de laatste 3 jaar, met een minimumbedrag van 15.000,00 euro exclusief btw per opdracht en minimaal 100.000,00 euro exclusief btw voor de 5 referenties samen.

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:

Voor percelen 1 tot en met 4

  1. prijs op een totaal van 30 punten;
  2. technische kwaliteit op een totaal van 25 punten;
  3. estethische kwaliteit op een totaal van 20 punten;
  4. maatschappelijk verantwoord ondernemen op een totaal van 15 punten;
  5. kwaliteit van de dienstverlening op een totaal van 10 punten.

Voor perceel 5

  1. kwaliteit van de dienstverlening op een totaal van 35 punten;
  2. maatschappelijk verantwoord ondernemen op een totaal van 25 punten;
  3. uitgebreidheid van de Catalogus op een totaal van 20 punten;
  4. praktische uitwerking fictieve bestelling op een totaal van 10 punten;
  5. prijs fictieve bestelling op een totaal van 10 punten.

Juridische grond

In toepassing van artikel 35, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden geplaatst bij openbare procedure.

In toepassing van artikelen 66 en 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, gaat de aanbestedende overheid over tot selectie van de kandidaten of inschrijvers in de mate dat de noodzakelijke inlichtingen en documenten aantonen dat ze cumulatief voldoen aan:

  • de bepalingen betreffende het toegangsrecht tot de opdracht zoals omschreven in de artikelen 67 tot en met 70 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en in de artikelen 61 tot en met 64 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017;
  • de kwalitatieve selectiecriteria van geschiktheid om de beroepsactiviteit uit te oefenen en/of financiële en economische draagkracht en/of technische en beroepsbekwaamheid die de aanbestedende overheid heeft vastgesteld op grond van de artikelen 66 tot en met 68 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Aanleiding en context

De stedelijke bedrijfseenheid Stadsbeheer vraagt om voor het leveren van kantoormeubilair te kunnen beschikken over een raamovereenkomst.  De huidige raamovereenkomst eindigt op 22 december 2018.  Meerdere entiteiten wensen gebruik te maken van de raamovereenkomst.

De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om voor deze aankopen openbare procedure met Europese bekendmaking GAC_2018_00240 uit te schrijven.

Algemene financiƫle opmerkingen

Deze raamovereenkomst voorziet in de aankoop van kantoormeubilair gedurende een periode van 4 jaar. Deze kosten worden afgerekend op de investeringskredieten.

Naast de aankoop van het meubilair wordt ook in een voorwaardelijk deel voorzien voor het leveren van wisselstukken gedurende 10 jaar vanaf de laatste levering (dit is de gemiddelde economische levensduur van dergelijk meubilair). Aangezien de periode van 10 jaar begint te lopen na de laatste bestelling, dienen budgetten voorzien te worden tot het budgetjaar 3300. Deze uitgaven worden verrekend op exploitatiekredieten.

Aangezien er meerdere bedrijfseenheden wensen af te nemen van de raamovereenkomst, zijn de financiële dimensies divers.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB12 - Het logistiek beheer bereikt het best mogelijk resultaat zowel intern als voor de burger
1TSB1203 - We werken samen met private partners op basis van solide afspraken met het oog op optimale prijs-kwaliteit, effectiviteit en efficiƫntie, kostenbewustzijn en duurzaamheid
1TSB120301 - De aankopen van de groep stad Antwerpen gebeuren aan een optimale prijs / kwaliteitsverhouding met extra aandacht voor kostenbewustzijn en duurzaamheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2018_00240 voor "Raamovereenkomst voor het leveren van divers kantoormeubilair (inclusief wisselstukken)" goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een openbare procedure met Europese bekendmaking wordt uitgeschreven;
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de groep Antwerpen.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Raamovereenkomst voor het leveren van divers kantoormeubilair  

budgetplaats: Diverse
budgetpositie: 240
functiegebied: Diverse
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: Diverse
budgetperiode: 1900

met orderbons
 

budgetplaats: Diverse
budgetpositie: 240
functiegebied: Diverse
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: Diverse
budgetperiode: 2000, 2100, 2200, 2300 mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid

met orderbons
Raamovereenkomst voor het leveren van divers kantoormeubilair - voorwaardelijk deel wisselstukken  

budgetplaats: Diverse
budgetpositie: 6141
functiegebied: Diverse
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: Diverse
budgetperiode: 1900

met orderbons
 

budgetplaats: Diverse
budgetpositie: 6141
functiegebied: Diverse
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: Diverse
budgetperiode: 2000, 2100, 2200, 2300, 2400, 2500, 2600, 2700, 2800, 2900, 3000, 3100, 3200, 3300  mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid

met orderbons

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
GAC dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen >67.000,00 EUR (exclusief btw)

Bijlagen

  • 00240_Inventaris_Perceel1_Zitmeubilair.xlsx
  • 00240_Inventaris_Perceel2_Tafelmeubilair.xlsx
  • 00240_Inventaris_Perceel3_Kasten.xlsx
  • 00240_Inventaris_Perceel4_Ander_Meubilair_SB.xlsx
  • 00240_20181128_bestek.pdf