Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
21 juni 2018 |
19 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn |
21 juni 2018 |
13 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
21 juni 2018 |
26 juni 2018 |
Geen bezwaar |
INFRABEL |
21 juni 2018 |
10 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
21 juni 2018 |
21 juni 2018 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
21 juni 2018 |
12 juli 2018 |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
21 juni 2018 |
3 juli 2018 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
21 juni 2018 |
29 juni 2018 |
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De Stanleystraat wordt heraangelegd met als belangrijkste doel de realisatie van een veilige vlotte en comfortabele fietsverbinding (onderdeel van de fietsostrade Antwerpen-Mechelen) langsheen de spoorwegberm. Er wordt ingezet om knelpunten in de verkeersafwikkeling aan te pakken, de leesbaarheid van het openbaar domein te verbeteren en in te zetten op een betere doorstroming. De werken zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De verblijfskwaliteit van de straat wordt verhoogd door bijkomend groen, bredere fiets- en voetpaden en een betere leesbaarheid van de verkeerssituatie. De aangevraagde inrichting verhoogt de veiligheid, het gebruik, en de zichtbaarheid van gebruikers.
De adviezen van de verkeerspolitie en de stedelijke dienst Groen zijn gunstig. Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig: als voorwaarde in de vergunning wordt opgelegd te voldoen aan het advies van de brandweer.
In het advies van De Lijn wordt bezorgdheid geuit over de verkeersveiligheid van een dubbelrichtingsfietspad. Gebaseerd op het gunstig advies van de verkeerspolitie kan redelijk gesteld worden dat het ontwerp hier voldoende rekening mee houdt. Spoorwegbeheerder Infrabel voegt voorwaarden toe voor werken naast de spoorwegen.
Visueel-vormelijke elementen
Het voorgestelde materiaalgebruik voor de voet- en fietspaden, parkeerstroken en rijweg is niet afwijkend van wat voorkomt in de omgeving en is bijgevolg aanvaardbaar.
Cultuurhistorische aspecten:
Gezien er in het straatbeeld meerdere panden opgenomen zijn in de inventaris van het bouwkundig erfgoed wordt het openbaar domein beschouwd als beeldondersteunend. Vanuit de dienst monumentenzorg is er geen bezwaar bij het ontwerp.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Bij het ontwerp van de straat werd voldoende rekening gehouden met mobiliteitsaspecten op verschillende niveaus.
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de heraanleg van een straat.
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
4 juni 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
21 juni 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
20 augustus 2018 |
Verslag GOA |
2 augustus 2018 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018065525 |
Gegevens van de aanvrager: |
stad Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Stanleystraat ZN te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 6 sectie F nrs. 0 en afdeling 21 sectie A nrs. 0 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
heraanleggen van de Stanleystraat |
Stedenbouwkundige handelingen
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.