De raad van bestuur keurt het huishoudelijk reglement goed. (bijlage 1 en 2 20190312_HHR)
Het reglement dat voorligt is een aanpassing van het huishoudelijk reglement dat werd goedgekeurd door de raad van bestuur op 31 januari 2015 (gekoppeld besluit 2015_RVBAGSO_00002). Het reglement werd inhoudelijk beperkt aangepast:
Conform de statuten en het huishoudelijk reglement wordt een ondervoorzitter aangeduid. De ondervoorzitter vervangt de voorzitter bij diens afwezigheid.
De raad van bestuur duidt een secretaris aan onder de personeelsleden van het Stedelijk Onderwijs. Het huishoudelijk reglement bepaalt dat bij afwezigheid van de secretaris, de voorzitter een vervanger aanduidt onder de personeelsleden van het AG SO.
3. Statuten: kennisneming
De raad van bestuur neemt kennis van de statuten van het autonoom gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen, die als koppeling worden toegevoegd (2014_GR_0717).
4. Deontologische code raadsleden en bureau voor integriteit: kennisneming
De raad van bestuur neemt kennis er van dat de gedragscode voor raadsleden van de stad Antwerpen ook van toepassing is op de leden van de raad van bestuur met dien verstande dat:
De raad van bestuur neemt er kennis van dat het Bureau voor Integriteit ook bevoegd is voor Stedelijk Onderwijs. De beslissing van de Raad van bestuur hierover en de code zelf zijn als bijlage 3 en 4 toegevoegd. (20130322_RvB_deontologische_code_raadsleden en 2008_Stad_gedragscode_raadsleden)
5. Charter groep Antwerpen
De raad van bestuur neemt kennis van het Groepscharter van de groep Antwerpen dat de basis vormt voor de samenwerking binnen de groep. Dit charter zal de basis vormen van de beheersovereenkomst die zal worden onderhandeld tussen de raad van bestuur en het college van burgemeester en schepenen.
Het charter wordt als koppeling toegevoegd (2014_GR_00965)
6 Beheersovereenkomst
De huidige beheersovereenkomst tussen de stad Antwerpen en AG SO loopt overeenkomstig artikel 234 van het decreet Lokaal Bestuur tot 30 juni 2019 maar kan worden verlengd. De stad Antwerpen zal deze termijn verlengen tot 31 december 2019. Dit is decretaal mogelijk. De huidige beheersovereenkomst is aan dit besluit gekoppeld (2014_GR_00965 AG Stedelijk Onderwijs Beheersovereenkomst).
De evaluatie van de beheersovereenkomst zal samen met de evaluatie van de verzelfstandiging worden voorgelegd op de raad van bestuur van april 2019. De evaluatie wordt momenteel voorbereid op basis van de richtlijnen van de ambtelijke werkgroep van de stad Antwerpen, opgericht door het College van Burgemeester en Schepenen op 22 februari 2019 (gekoppeld besluit 2019_CBS_01619_Groepsarchitectuur).
Het voorstel van nieuwe beheersovereenkomst zal in het najaar 2019 ter goedkeuring worden voorgelegd aan de raad van bestuur. De stad neemt initiatief door het opleggen van sjablonen. Die moeten nog worden uitgewerkt.
7. Presentiegeld
Volgens artikel 18 van de statuten kan aan leden van de raad van bestuur een presentiegeld worden toegekend op voorwaarde dat zij niet zetelen in een uitvoerend orgaan (college van burgemeester en schepenen van de stad of districtscollege) of personeelslid zijn van de stad of één van haar dochters.
Het presentiegeld is gelijk aan het presentiegeld dat aan gemeenteraadsleden wordt toegekend voor deelname aan een gemeenteraadscommissie.
8. Delegatie bevoegdheden
De raad van bestuur kan bevoegdheden met betrekking tot dagelijks bestuur delegeren aan het directiecomité, dat op zijn beurt kan subdelegeren aan personeelsleden. Op basis van dit principe zijn sinds de oprichting van Stedelijk Onderwijs heel wat bevoegdheden met betrekking tot dagelijks bestuur ge(sub)delegeerd. Indien het directiecomité gebruik wil maken van subdelegatie, wordt dit reeds in de ontwerpbeslissing voor delegatie opgenomen. Op die manier behoudt de raad van bestuur zicht op het niveau waarnaar beslissingen werden gedelegeerd.
De delegatie van bevoegdheden gebeurt op basis van twee parameters: de financiële impact en de inhoud van de beslissing.
Een toelichting over de bevoegdheidsverdeling is opgenomen in bijlage.
9. Auditcomité en HR-comité
Binnen de raad van bestuur werden twee comités opgericht die de beslissingen van de raad van bestuur voorbereiden. Het mandaat van beide comités loopt gelijk met het mandaat van de raad van bestuur. Er moeten nieuwe leden worden voorgedragen.
Het HR-comité adviseert de raad van bestuur over de volgende HR-processen voor zover ze betrekking hebben op de leden van het directiecomité en opdrachthouders: rekrutering en selectie, renumeratie, loopbaan en ontwikkeling, evaluatie en ontslag. Het HR-comité adviseert ook over de voordracht van leden of bestuurders in de organen van verenigingen of vennootschappen waarin het Stedelijk Onderwijs participeert (via de private stichting). Het huishoudelijk reglement van het HR-comité wordt als bijlage 5 toegevoegd (20130531_RVB_HRcomité_HHR).
Het auditcomité staat de raad van bestuur bij in het toezicht op de interne controle en de financiële informatie van het AG SO en de organen waaraan het AG SO participeert. Het auditcomité legt de prioriteiten van de auditonderzoeken vast en neemt kennis van de eindrapportering van de interne auditdienst van AG SO. Het formuleert aanbevelingen aan het bestuur en waakt erover dat de interne auditdienst van het AG SO in alle objectiviteit, vrijheid en onafhankelijkheid onderzoek kan voeren. Het huishoudelijk reglement van het Auditcomité wordt als bijlage 4 toegevoegd (Reglement auditcomité - interne audit_RVB31052013).
Het HR-comité bestaat uit evenveel leden als het aantal fracties die vertegenwoordigd zijn in de raad van bestuur. De fracties dragen leden voor die de raad van bestuur aanduidt. De raad van bestuur duidt een voorzitter aan.
Het auditcomité bestaat uit evenveel leden als het aantal fracties die vertegenwoordigd zijn in de raad van bestuur. De fracties dragen leden voor die de raad van bestuur aanduidt. De voorzitter van de raad van bestuur van AG SO is de voorzitter van het audticomité.
Het decreet Lokaal Bestuur.
De statuten van het autonoom gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen.
Bij de installatievergadering van de raad van bestuur wordt alle nodige informatie over de werking ervan verstrekt en worden praktische afspraken gemaakt.
De leden van de raad van bestuur beslissen om een mandaataanvaarding in te vullen, die als bijlage bij de notulen zal worden gevoegd.
De raad van bestuur beslist om het huishoudelijk reglement in bijlage goed te keuren.
De raad van bestuur beslist om mevrouw Carine Leys als ondervoorzitter aan te duiden.
De raad van bestuur beslist om mevrouw Carine Sneyers aan te duiden als secretaris. Als zij niet aanwezig kan zijn, duidt de voorzitter een vervanger aan uit het personeel van het AG SO.
Uitvoering beslissing:
Taak | Verantwoordelijke | Timing |
Voordragen leden HR- en Auditcomité | fracties in de Raad van Bestuur | Raad van Bestuur april |
mandaataanvaardingen opvolgen | Beleidsondersteuning |