Impact projectkost
Er wordt een budgetverhoging aangevraagd:
De raming van de bouwkost betreft, zoals reeds hierboven verduidelijkt, een kostpijs van € 100 000,00.
In het totaal wordt de werkingsmarge verhoogd met € 100 000,00.
De index wordt geraamd op € 5 079,07.
In onderstaande tabel staat een oplijsting van de verschillende onderdelen van de projectkost (alle bedragen incl. btw):
|
Status 7 |
Goed te keuren bedragen |
Status 8 |
Bouwkost |
€ 1 889 575,45 |
|
€ 1 889 575,45 |
Bouwkost projectvoorstel |
€ 1 904 188,03 |
|
€ 1 904 188,03 |
VH + |
|
|
|
VH - |
|
|
|
Minwerken |
- € 14 612,58 |
|
- € 14 612,58 |
Meerwerken |
|
|
|
Erelonen |
€ 143 615,98 |
|
€ 143 615,98 |
Bedrag bij gunning |
€ 141 819,05 |
|
€ 141 819,05 |
Effect op erelonen |
€ 1 796,93 |
|
€ 1 796,9 |
Werkingsmarge |
€ 168 598,65 |
|
€ 268 598,65 |
Bedrag bij gunning |
€ 187 270,09 |
|
€ 187 270,09 |
Budgetaanpassing WM |
|
+€ 100 000,00 |
€ 100 000,00 |
Effect verrekeningen WM |
- € 18 671,44 |
|
- € 18 671,44 |
Prijsherziening |
€ 51 245,91 |
+ € 5 079,07 |
€ 56 324,98 |
TOTALE Projectkost |
€ 2 253 035,99 |
+ € 105 079,07 |
€ 2 358 115,06 |
Bedrag voorzien bij laatst goedgekeurde status |
€ 2 253 035,99 |
Bedrag extra te voorzien in deze legislatuur |
€ 105 079,07 |
Agion
Het dossier betreft een Agion dossier.
Het werd ingediend op de reguliere pot 2018.
Er is reeds een principeakkoord.
Het bedrag van het principeakkoord bedraagt € 735 725,91.
Gezien het te gunnen bedrag ≥ € 250 000 excl. btw heeft de raad van bestuur de beslissingsbevoegdheid.
Op 24/03/2017 heeft de raad van bestuur het projectvoorstel van bovenvermeld project goedgekeurd voor een totale projectkost van € 1 569 628,12.
Op 14/12/2018 werd overgegaan naar fase gunning met een aangepaste projectkost van € 2 247 637,56 en volgende percelen:
Perceel 1: afbraak
Perceel 2: bouwwerken
Perceel 3: smartboards
Perceel 4: toegangscontrole
Perceel 5: sanitaire toebehoren
Perceel 6: aanpassingen nutsvoorzieningen
Perceel 7 : tijdelijk laagspanningsbord
Perceel 8 : aanpassing telefonie
Perceel 9 : aanpassingen datakast en bekabeling
Perceel 10 : apparatuur nieuwbouw
Na fase gunning bleken volgende percelen nog nodig:
Perceel 11: Afbraak en plaatsing watermeter
Volgende percelen werden reeds gegund :
Onderwerp |
Beslissingsorgaan / datum |
Bedrag |
Perceel 8 |
Manager vastgoedprojecten d.d. 29/10/2018 |
€ 6 077,37 |
Perceel 6a |
Manager vastgoedprojecten d.d. 12/11/2018 |
€ 2 347,29 |
Perceel 7 |
Manager vastgoedprojecten d.d. 13/11/2018 |
€ 8 790,05 |
Perceel 1 |
Zakelijk directeur d.d. 22/11/2018 |
€ 57 094,97 |
Perceel 6b |
Manager vastgoedprojecten d.d. 22/11/2018 |
€ 526,22 |
Perceel 6c |
Manager vastgoedprojecten d.d. 22/11/2018 |
€ 12 666,35 |
Perceel 6d |
Manager vastgoedprojecten d.d. 22/11/2018 |
€ 5 046,58 |
Perceel 2 |
Raad van Bestuur d.d. 14/12/2018 |
€ 1 698 262,11 |
Perceel 6e |
Manager vastgoedprojecten d.d. 22/11/2018 |
€ 16 311,97 |
Perceel 6f |
Manager vastgoedprojecten d.d. 18/02/2019 |
€ 5 775,63 |
Perceel 11 |
Manager vastgoedprojecten d.d. 27/03/2019 |
€ 15 449,50 |
Deze beslissing betreft de goedkeuring van de budgetverhoging binnen de werken van perceel 2.
Budgetverhoging
Bij de uitvoering van de werken hebben zich een aantal wijzigingen ten opzichte van het oorspronkelijke dossier opgedrongen. Aan de aannemer werd gevraagd om voor de wijzigingen de nodige verrekeningsvoorstellen in te dienen. Er werd reeds door de architect een raming opgemaakt van de te verwachten wijzigingen.
Bij de opmaak van het aanbestedingsdossier was de omgevingsvergunning nog niet afgeleverd. De omgevingsvergunning werd afgeleverd op 28 september 2018. Hierin staan een aantal voorwaarden vermeld waaraan moet worden voldaan en niet werden opgenomen in het aanbestedingsdossier :
Daarnaast weten we vandaag dat volgende werken nodig zullen zijn :
3) Koeling nieuw serverlokaal : raming € 5 000,00
4) Verplaatsen toezichtsputten ifv fundering vakwerk : raming € 1 800,00
Bij verder nazicht blijkt dat de manier waarop de lokalen en sanitair gerenoveerd zullen worden geen afdoend resultaat zal opleveren. Zo wordt uitgegaan van lokale herstellingswerken daar waar de ruimten ingrepen ondergaan.
Na verder onderzoek blijkt ook een regenwaterput te bestaan, waarvan het water gerecupereerd kan worden voor de spoeling van de toiletten.
Om zowel de renovatie van de lokalen als het sanitair naar een hoger niveau te renoveren waarbij de ruimten als “nieuw” zullen worden ervaren in plaats van “oppervlakkig verbouwd” zijn volgende extra budgettten nodig :
5) Upgrade renovatie lokalen : raming € 27 504,00
6) Upgrade renovatie sanitair : raming € 34 932,00
Totaal bij te vragen budget : € 87.236,00 + 10% onvoorzienen = € 95 959,60
Afgerond : € 100.000,00
De ramingen resulteren in een meerkost binnen de bouwkost van € 100 000,00.
impact planning:
De wijzigingen hebben geen invloed op de vooropgestelde timing.
n.v.t.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de scope-uitbreiding en budgetverhoging goed voor een bedrag van € 105 079,07 incl. btw en keurt de aangepaste projectkost van € 2 358 115,06 goed.
Uitvoering beslissing: Patrimonium vastgoedprojecten
De raad van bestuur beslist dat dit project in het masterplan onder projectnr. 210 wordt opgenomen en dat de boekhoudkundige referentie onderstaande code betreft:
PV SCC 00 HO 210
OD_0801