Financieel overzicht
In onderstaande tabel staat een oplijsting van de verschillende onderdelen van de projectkost (alle bedragen incl. btw). De bouwkost is gebaseerd op een raming van PAT/VP.
Raming bouwkost incl. btw | € 2.665.757,22 | ||
bouwkost aan 6% btw | |||
Raming erelonen | € 167.199,91 | ||
ereloon algemeen | 12% BK | ||
Werkingsmarge | 15% BK | € 399.985,95 | |
PH | € 120.152,34 | ||
Projectkost | € 3.353.911,17 |
Het budget, opgenomen in de meerjarenplanning 2020-2025, categorie DB is niet toereikend.
Het dossier heeft geleid tot budgetverhoging.
Ten gevolge van de noodzakelijke besparingsoefening was dit project naar achter geschoven (uitvoering na 2022). Gezien echter de huidige opportuniteit van de tijdelijke huisvesting, wordt dit project terug naar voor geschoven.
Bedrag voorzien | € 2.189.556,55 |
Bedrag extra te voorzien |
€ 1.164.354,62 |
Agion
Het dossier betreft een Agion dossier en werd ingediend op de reguliere pot 2017.
Er is reeds een principeakkoord en er werd een bedrag goedgekeurd van € 1.314.356,16.
We gaan momenteel uit van volgende verdeling:
- Aandeel Agion: € 1.314.356,16
- Aandeel AGSO: € 2.039.555,01
Gezien de scope-uitbreiding wordt het dossier opnieuw ingediend en zal getracht worden bijhorende subsidies aan te vragen.
Project gerelateerde kosten (niet opgenomen in deze projectkost):
1. Verhuiskosten (boekhoudkundige code 6169)
Deze kosten zijn van toepassing op dit project.
De geraamde kost is nog niet berkend en is te voorzien in 2020 en 2021.
2. Los meubilair (masterplan 2020-2025)
Deze kosten zijn van toepassing op dit project.
De geraamde kost is nog niet berkend en is te voorzien in 2021.
3. Huurgelden (boekhoudkundige code 6100)
Deze kosten zijn niet van toepassing op dit project.
Gezien de projectkost ≥ € 250 000 excl. btw heeft de raad van bestuur de beslissingsbevoegdheid.
Bij de opmaak van dit projectvoorstel werden zowel de directie als IDPB betrokken.
Onderwijsniveau: BAO
aantal stromen: 1-stroom
Op 20/10/2017 heeft de raad van bestuur de scope-wijziging en budgetverhoging van bovenvermeld project goedgekeurd voor een totale projectkost van € 2.189.556,55.
Deze beslissing betreft een budgetverhoging van het projectvoorstel voor de werken in functie van doorlichting, renovatie- en uitbreidingswerken.
Bij de opmaak en het nazicht van het aanbestedingsdossier blijken er een aantal ontbrekende en noodzakelijke werken nodig ten opzichte van het oorspronkelijke dossier.
Het betreft volgende gebreken:
- Langdurige uitstel van de werken doordat er werd gezocht naar een tijdelijke huisvesting voor de school tijdens de werken.
- Eenheidsprijzen van de raming van de architect zijn ondertussen gedateerd en niet meer realistisch.
- In de nieuwe voorgevelrenovatie ontbrak het voorzien van isolatie.
- Verouderde elektriciteit in de gebouwen aan de straatzijde was niet voorzien te vernieuwen.
- Enkele klaslokalen hebben een verouderde vloerbekleding die niet voorzien was te vernieuwen.
- Videofonie, inbraakbeveiliging en toegangscontrole zijn ondertussen bij gevraagd in het uitvoeringsdossier.
- Bij de verdere uitwerking bleek dat er nog enkele gebreken zaten in het technisch dossier betreft technieken.
- Geplande gelijklopende dakwerken zijn reeds eerder uitgevoerd waardoor enkele aanpassingswerken genoodzaakt zijn om te kunnen aansluiten met de nog uit te voeren verbouwingswerken.
Budgetverhoging
De eenheidsprijzen van de raming van de architect dateren van 2016. Er wordt een prijsstijging verwacht waardoor de raming geïndexeerd is ten opzichte van de laatst daterende raming.
De gevels van de 2 bestaande gebouwen A en B aan de straatzijde waren enkel voorzien esthetisch te vernieuwen. Om de gebouwen op een duurzame en bijgevolg met een lange termijnvisie te renoveren is isolatie in de gevels van essentieel belang.
De elektriciteit in de bestaande gebouwen aan de straatzijde bleek verouderd te zijn en niet meer te voldoen. Er is geopteerd om gebouw B en alle noodverlichting te vernieuwen.
Toegangscontrole, videofonie, inbraakbeveiliging en totale bewaking zijn voor de veiligheid in de scholen bijgevraagd en waren in het oorspronkelijke uitvoeringsdossier niet voorzien.
Enkele klaslokalen worden bijkomstig vernieuwd met nieuwe soepele vloerbekleding.
Bij de verdere uitwerking en nazicht van de technieken van de warmteverliesberekening, bleek een voorverwarming op de ventilatieroosters noodzakelijk.
Geplande gelijklopende dakwerken zijn reeds eerder uitgevoerd waardoor enkele aanpassingswerken genoodzaakt zijn om te kunnen aansluiten met de nog uit te voeren verbouwingswerken.
Planning
De vooropgestelde timing van de werken was slechts een inschatting en afhankelijk van de tijdelijke huisvesting voor de school. Er is een site gevonden waarop er de mogelijkheid is tot het voorzien van mobiele units. Naar inschatting zullen de werken van de tijdelijke huisvesting klaar zijn in juni 2020.
Agion-dossier indienen: aug-sep2019
Publicatie openbare procedure: sep 2019
Gunning aannemer: jan-feb 2019
Start werken: 1/7/2020
Voorlopige oplevering: 30/6/2021
Andere projecten op dezelfde locatie binnen masterplan 2014-2019 (vanaf status beslist projectidee)
Wat |
Wanneer |
Projectkost |
REG: schrijnwerkrenovatie-studie |
afgerond 30/10/2017 |
€ 10.780 |
REG: dakrenovatie en -isolatie |
voorlopig opgeleverd 20/09/2018 |
€ 185.727 |
HVAC |
afgerond 16/12/2016 |
€ 160.349 |
Volgende gunningswijzen zullen gehanteerd worden:
Architect: kleine pool
Veiligheidscoördinatie ontwerp: raamcontract
Veiligheidscoördinatie verwezenlijking: raamcontract.
EPB-verslaggever: raamcontract
Aannemer: openbare procedure
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen neemt kennis van de nieuwe projectkost met een bedrag van € 3.353.911,17 incl. btw.
Uitvoering beslissing: Patrimonium vastgoedprojecten
De raad van bestuur beslist dat dit project in het masterplan onder projectnr.685 wordt opgenomen en dat de boekhoudkundige referentie onderstaande code betreft:
PV SCC 00 DB 685
OD_0801