Terug2019_RVBAGSO_00106 - AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen – Financiën - Financiële bevoegdheidsmatrix - Goedkeuring

Gepubliceerd op 02/08/2019
Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 21/06/2019 - 16:00 zaal Ijsbreker
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Daniëls; Mie Branders; Peggy Pooters; Jinnih Beels, ; Bavo Smits; Marc Swyngedouw; Joost Germis; Paul Cordy; Elisabeth van Doesburg; Greet Valck, ; Carine Sneyers; Veronique  Van Langenhove, Kabinetchef schepen onderwijs; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Jeff  Van Poppel, Zakelijk directeur

Afwezig

Greet De Vrij

Verontschuldigd

Freya Piryns; Carine Leys

Secretaris

Carine Sneyers

Voorzitter

Jinnih Beels,
2019_RVBAGSO_00106 - AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen – Financiën - Financiële bevoegdheidsmatrix - Goedkeuring 2019_RVBAGSO_00106 - AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen – Financiën - Financiële bevoegdheidsmatrix - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Volgens Artikel 237 van het Gemeentedecreet kunnen de statuten van een autonoom gemeentebedrijf de raad van bestuur toelaten om het dagelijkse bestuur, de vertegenwoordiging met betrekking tot dat bestuur en de voorbereiding en uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur toe te vertrouwen aan een directiecomité of aan een gedelegeerd bestuurder al dan niet met de mogelijkheid van subdelegatie aan personeelsleden van het autonoom gemeentebedrijf.

Artikel 15, §5 van de statuten voorziet de delegatie naar het directiecomité.

Artikel 23 van de statuten voorziet de subdelegatie naar personeelsleden. Indien subdelegatie gebeurt, moet de raad van bestuur hiervan op de hoogte worden gesteld.

Aanleiding en context

Op 29 augustus 2014 keurde de raad van bestuur van het AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen (AG SO) de financiële bevoegdheidsmatrix en de aankoopprocedures goed. De drempelbedragen zijn opgebouwd vanuit de bedragen in lijn met de wet op de overheidsopdrachten, exclusief btw. Op 29 januari 2016 keurde de raad van bestuur van het AG SO de aangepaste goedkeuringsmatrix goed. Deze aanpassing werd uitgevoerd omdat de achterliggende sturing in GFP gebeurt op nominatieve bedragen, inclusief btw.

Op 17 juni 2016 is een aangepaste wet op de overheidsopdrachten goedgekeurd. In april 2017 zijn in het KB Plaatsing nieuwe drempelbedragen opgenomen naar aanleiding van de nieuwe wet.

Op 29 januari 2016 keurde de raad van bestuur van het AG SO de speerpuntennota en opdrachtennota 2016 goed. De bedrijfsdirecteur kreeg de opdracht om de organisatiestructuur te optimaliseren. In november 2016 werd de startnota van deze optimalisatie op de raad van bestuur gepresenteerd onder de titel “Het AG SO op weg naar een waardengedreven netwerkorganisatie - de school centraal versterkt door netwerken”. Op 19 mei 2017 besliste de raad van bestuur om de mandaten van de leden van het directiecomité, met uitzondering van de bedrijfsdirecteur, te beëindigen op 31 augustus 2017, inclusief een aantal overgangsmaatregelen tot en met 31 augustus 2019. Op 24 november 2017 besliste de raad van bestuur van het AG SO de huidige mandaten van coördinerend directeur en directeur coördinatie te beëindigen op 31 augustus 2018. Als gevolg van deze beslissingen en door de toepassing van de drempelbedragen voorzien in het KB Plaatsing van 18 april 2017 werd de financiële bevoegdheidsmatrix aangepast. De aangepaste matrix werd op 22 juni 2018 door de raad van bestuur van het AG SO goedgekeurd.

In het voorjaar van 2019 werden drie nieuwe functies geïmplementeerd in de werking van de afdeling Patrimonium:

  1. Facility Manager voor de afdelingen Technisch Onderhoud en Propere Scholen
  2. Coördinator Propere Scholen
  3. Coördinator Technisch Onderhoud

Argumentatie

Naar aanleiding van de transitie naar een waardengedreven netwerkorganisatie wordt de organisatiestructuur – inclusief de daaraan verbonden bevoegdheden – aangepast. De invoering van drie nieuwe functies bij de afdeling Patrimonium gaat gepaard met de toewijzing van financiële bevoegdheden. De Facility Manager is als budgethouder bevoegd tot 30.000 euro (inclusief btw), zoals de directeur van een school/academie/centrum en de andere managers van de ondersteunende diensten. Om de praktische werking binnen Patrimonium vlotter te laten verlopen, krijgen de coördinatoren patrimonium (propere school en technisch onderhoud) de financiële bevoegdheid tot 10.000 euro (inclusief btw). Hierdoor is het noodzakelijk de financiële bevoegdheidsmatrix aan te passen. 

Het AG SO zal nog steeds periodiek bekijken of het zinvol is om de bevoegdheidsmatrix aan te passen aan aanpassingen in de drempelbedragen van de wet inzake overheidsopdrachten.

Juridische grond

Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, hierna genoemd ‘de wet overheidsopdrachten’.

Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, hierna genoemd ‘KB Plaatsing’.

Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen, hierna genoemd ‘KB Uitvoering’.

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW03 - Door het organiseren en aanbieden van kwalitatief onderwijs biedt het Stedelijk Onderwijs eerlijke ontplooiingskansen, die elke lerende grijpt om talenten en competenties te ontwikkelen en door te groeien tot een verantwoordelijke wereldburger
1SLW0309 - Een klantgericht financieel beleid verhoogt de transparantie en kosten-efficiëntie

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de financiële bevoegdheidsmatrix goed en beslist deze toe te passen vanaf 01/09/2019.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Uitvoering beslissing:

Taak Verantwoordelijke Timing
Achterliggende sturing GFP, Belfius ... aanpassen  Financiën  Tegen 01/09/2019 


Communicatiemiddel:

Beleidsbuzz NEE
Ander communicatiemiddel Aangepaste financiële bevoegdheidsmatrix communiceren, o.a. via medewerkersportaal 

Bijlagen

  • Financiële_bevoegdheidsmatrix_2019.pdf