Terug
Gepubliceerd op 02/08/2019

2019_RVBAGSO_00118 - Patrimonium Vastgoedprojecten - A6_24 - Stedelijke basisschool Omnimundo - Van Maerlantstraat 30, 2060 Antwerpen - Renovatie - SO/17/1694208 - Fase 1B, gelijkvloers en turnzaal - Budgetverhoging - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 21/06/2019 - 16:00 zaal Ijsbreker
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen DaniĆ«ls; Mie Branders; Peggy Pooters; Jinnih Beels, ; Bavo Smits; Marc Swyngedouw; Joost Germis; Paul Cordy; Elisabeth van Doesburg; Greet Valck, ; Carine Sneyers; Veronique  Van Langenhove, Kabinetchef schepen onderwijs; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Jeff  Van Poppel, Zakelijk directeur

Afwezig

Greet De Vrij

Verontschuldigd

Freya Piryns; Carine Leys

Secretaris

Carine Sneyers

Voorzitter

Jinnih Beels,
2019_RVBAGSO_00118 - Patrimonium Vastgoedprojecten - A6_24 - Stedelijke basisschool Omnimundo - Van Maerlantstraat 30, 2060 Antwerpen - Renovatie - SO/17/1694208 - Fase 1B, gelijkvloers en turnzaal - Budgetverhoging - Goedkeuring 2019_RVBAGSO_00118 - Patrimonium Vastgoedprojecten - A6_24 - Stedelijke basisschool Omnimundo - Van Maerlantstraat 30, 2060 Antwerpen - Renovatie - SO/17/1694208 - Fase 1B, gelijkvloers en turnzaal - Budgetverhoging - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Gezien de projectkost ≥ € 250 000 incl. btw heeft de raad van bestuur de beslissingsbevoegdheid.

Argumentatie

Volgende werken waren reeds voorzien in fase 1B (beslissingsdocument rvb dd. 24/11/2017):

  • Herorganisatie sanitair: 
    • Grenzend aan de kleuterklassen wordt telkens een sanitair gekoppeld;
    • Er wordt een mindervalidensanitair voorzien;
    • Het sanitair voor het personeel wordt vernieuwd.
  • Kleuterklassen:
    • Opfrissen van de bestaande klaslokalen;
    • Inrichten van een zone voor berging;
    • Voorzien van nieuwe kapstokhaken.
  • Directie, leraarskamer en secretariaat:
    • Inrichten van een EHBO-lokaal;
    • Voorzien van een bureau voor de directie en de vroegere conciërgewoning;
    • Vergroten van de leraarskamer;
    • Voorzien van een kopieerruimte.
  • Aanpassing inkomdeuren:
    • Creëren van een sas aan beide inkomdeuren;
    • Plaatsen van toegangscontrole ter hoogte van de hoofdingang.
  • Aanpassingen turnzaal in functie van breed gebruik:
    • Creëren van extra bergruimte voor de turnzaal;
    • Het vernieuwen van de belijning;
    • Opfrissen van de kleedkamers en het sanitair;
    • Brandtechnische compartimentering van de turnzaal.

Conform de werken van fase 1A, werd er voor fase 1B beslist deze in dezelfde lijn verder te zetten;

  • Wegens het plaatsgebrek in de klaslokalen van de kleuters, worden er bijkomende duplexen gecreëerd in de kleuterklassen;
  • Er is vooraan in het gebouw een lokaal voorzien dat dienst zal doen als fietsenstalling, deze ruimte is rechtstreeks gekoppeld aan de inkomzone;
  • Er is er een grondige herindeling uitgewerkt voor de administratieve zones in de voorbouw, met de nodige raamopeningen om meer daglicht toe te laten en doorzichten te creëren;
  • Achteraan in het gebouw wordt er een lokaal ingericht als polyvalente ruimte, dewelke gekoppeld is aan de speelplaats. Deze zal ook dienst doen als naschoolse opvang;
  • In de turnzaal wordt een volledige nieuwe sportvloer geplaatst.

De gevraagde budgetverhoging is hoofdzakelijk te wijten aan deze laatste punten.

Aangepaste planning:

  • Gunning architect: maart 2018 (fase 1A en fase 1B)
  • Opmaak ontwerp: oktober 2018 - februari 2019
  • Uitvoeringsdossier: maart 2019 - mei 2019
  • Indienen AGIOn: juni 2019

De werffase van fase 1A heeft aangetoond dat uitvoering van werken op deze locatie, terwijl de school in werking blijft, niet evident is. De werken van fase 1B hebben bovendien een nog grotere impact op de werking van de school, waardoor de veiligheid van de leerlingen niet gewaarborgd gaat kunnen worden. Daarom is het opportuun tijdelijke huisvesting te voorzien, momenteel worden de pistes daaromtrent verder onderzocht. Indien de ganse school opgevangen wordt in een andere locatie, kan best ook de volgende fase (fase 2, ingepland na 2022) meteen uitgevoerd worden. Zodoende dient de school slechts één maal verhuisd te worden. Momenteel is er echter niet genoeg budgettaire ruimte om fase 2 samen met fase 1B uit te voeren. Er zal dan ook gewacht worden met aanbesteden van fase 1B tot er in september – oktober duidelijkheid komt omtrent de budgetten voor het nieuwe masterplan. Indien er dan financiële marge is, zal bekeken worden of fase 2 effectief naar voor geschoven kan worden.

  • Aanbesteding: november 2019 -  december 2019
  • Gunning aannemer: januari 2020
  • Uitvoering werken: juli 2020 - februari 2021 (eventueel te verlengen indien de twee fases worden samengevoegd)

Fasering

n.v.t.

Inspraak

n.v.t.

Juridische grond

n.v.t.

Aanleiding en context

De stedelijke basisschool Omnimundo heeft te kampen met een inefficiënte ruimtelijke organisatie, dewelke resulteert in een groot plaatsgebrek binnen het gebouw. Voor een aantal functies zijn momenteel geen lokalen beschikbaar; de school heeft algemeen nood aan meer ademruimte. Door een aantal gerichte ingrepen en herverdeling van de lokalen zal gezorgd worden voor een efficiënter ruimtegebruik. 

Op 24/11/2017 heeft de raad van bestuur het projectvoorstel van bovenvermeld project goedgekeurd voor een totale projectkost van € 743.858,60.

Omwille van de aard van de werken en de verschillende perioden van uitvoering, werden de werken opgesplitst in twee fasen en twee projectfiches:

  • Fase 1A werd uitgevoerd in de zomervakantie van 2018 en omvatte de renovatie en reorganisatie van het sanitair en de herinrichting van de instapklas. De geraamde bouwkost ter waarde van € 204.920,58 werd opgenomen in projectfiche 755 in de masterplantool.
  • Fase 1B omvat de reorganisatie van de overige klaslokalen op het gelijkvloers, de administratieve ruimtes en het opfrissen van de turnzaal. Het saldo tussen het goedgekeurde budget (rvb dd. 24/11/2017) en de bouwkost van fase 1A was € 495.315,75, dewelke werd opgenomen in projectfiche 944 in de masterplantool. De budgetverhoging zal worden aangevraagd op deze projectfiche.

Op 27/03/2018 heeft de zakelijk directeur de aanstelling van STAUT architecten bvba, Guido Gezellestraat 20 te 2530 Boechout voor fase 1A en 1B van de renovatiewerken goedgekeurd.

Bij de verdere uitwerking van het project en bij opmaak van het aanbestedingsdossier hebben zich een aantal wijzigingen ten opzichte van de initiële raming opgedrongen. Dit beslissingsdocument betreft de budgetverhoging voor fase 1B op projectfiche 944.

In onderstaande tabel (alle bedragen incl. BTW) een overzicht van de reeds genomen financiële beslissingen.

Onderwerp Beslissingsorgaan/ datum Bedrag
Gunning landmeter   Manager Vastgoedprojecten dd.12/11/2018   € 8.575,88  
Gunning destructief onderzoek  Manager Vastgoedprojecten dd.27/03/2019 € 983,74

Gunning VCO-EPB

Manager Vastgoedprojecten dd.09/04/2019 € 1.302,94

Gunning sloopinventaris

Manager Vastgoedprojecten dd.19/04/2019 € 2.891,90
  Totaal € 13.754,46 

Algemene financiƫle opmerkingen

In onderstaande tabel staat een oplijsting van de verschillende onderdelen van de projectkost (alle bedragen incl. btw):

 

 

Voorzien in MP '14-'19

 Te voorzien volgens

aangepaste raming architect

Bouwkost  € 381.871,52  € 743.002,09
Erelonen (11%)  € 45 032,88  € 108 906,31
      (VC ontwerp, VC verwezenlijking     
architect, IRS, EPB)     
Werkingsmarge (15%)  € 68 411,35  € 111 450,31
Prijsherziening  € -  € 23 668,18
Totale projectkost  € 495 315,75  € 987 026,90


Budget:

Het budget, opgenomen in de meerjarenplanning 2014-2019, categorie DB is ontoereikend. Er dient € 491.711,15 bijkomend voorzien te worden. 

Gunningswijze:

Architect: kleine pool
Veiligheidscoördinatie en EPB: raamcontract
Aannemer: openbare procedure

Agion:

Het dossier betreft een AGIOn dossier. De subsidies hiervoor zullen worden aangevraagd op de reguliere pot 2019. De raming van het subsidiebedrag bedraagt € 517.345,72. Om het risico tot creëren van restmiddelen te vermijden, zal hiervan slechts 80% van worden vastgelegd, namelijk € 413.876,58. Bij gunning wordt het subsidiebedrag herberekend en voor de volledige 100% vastgelegd.

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW03 - Door het organiseren en aanbieden van kwalitatief onderwijs biedt het Stedelijk Onderwijs eerlijke ontplooiingskansen, die elke lerende grijpt om talenten en competenties te ontwikkelen en door te groeien tot een verantwoordelijke wereldburger
1SLW0308 - Een innovatieve, duurzame, goed onderhouden infrastructuur in een warme, nette en toegankelijke omgeving biedt plaats aan alle huidige en toekomstige leerlingen, cursisten, personeel, ouders, partners, externe gebruikers en bezoekers
1SLW030801 - De realisatie van vastgoedprojecten leidt tot de verdere uitbouw van de infrastructuur

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de budgetverhoging van € 491.711,15 goed voor het doorlichtingsproject van de stedelijke basisschool Omnimundo gelegen te Van Maerlantstraat 30, 2060 Antwerpen. De nieuwe totale projectkost bedraagt € 987.026,90.

Artikel 2

Uitvoering beslissing: Patrimonium - Vastgoedprojecten

Communicatiemiddel: Medewerkersportaal

Artikel 3

De raad van bestuur beslist dat dit project in het masterplan onder projectnummer 944 wordt opgenomen en dat de boekhoudkundige referentie onderstaande code betreft:

PV SCC OO DB 944

OD_0801


Bijlagen

  • Tabblad financiering
  • Aangepaste raming architect