Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1791) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 10 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 147) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Balansstraat, Brusselstraat, De Braekeleerstraat zijn lokale straten.
Inleiding
Het project omvat het kruispunt van de Balansstraat met de De Braekeleerstraat en de Brusselstraat, en het deel van de Brusselstraat tussen de Balansstraat en de Brederodestraat.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Karakter en gebruik: De Brusselstraat is een brede woonstraat met een garage en een pizzeria op de hoek.
Groen: Er staan 11 bomen in de straat en op het kruispunt.
Mobiliteit: De Brusselstraat is een doodlopende straat. De voetganger heeft er veel ruimte door de brede voetpaden. Voor de fietser is er mogelijkheid tot verbetering door de overgang naar het fietspad in de Montignystraat gelijkgronds te maken. Aan de keerlus en de oversteekplaats wordt regelmatig fout geparkeerd. Er zijn een aantal garagetoegangen in de straat die toegankelijk moeten blijven. Op dit moment zijn er 13 parkeerplaatsen. Er is een dodelijk ongeval geweest op het kruispunt in juli 2017.
Techniek: De riolering en verlichting zijn verouderd. Bovendien ligt de Brusselstraat in een watergevoelig gebied.
Algemene randvoorwaarden
maatvoering gebeurt volgens het draaiboek.
brandweertoegankelijkheid moet gewaarborgd worden.
er wordt gebruik gemaakt van een standaard materialisatie.
Mobiliteitsvoorwaarden
woonerf
rijrichting: dubbelrichting
doodlopend
keerlus op het einde van de straat
Ambitie
Een kwalitatieve en veilige leefomgeving creëren door het aanleggen van een verhoogd kruispunt en een woonerf.
Concept
Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:
Het kruispunt van de Balansstraat met de De Braekeleerstraat en de Brusselstraat wordt verhoogd aangelegd. Er wordt rekening gehouden met een draaicirkel van 8m en er wordt een haakse aansluiting van de zijstraten op de Balansstraat gecreëerd.
Het deel van de Brusselstraat tussen de Balansstraat en de Brederodestraat wordt ingericht als woonerf. Voetpad en rijweg komen hier op gelijk niveau. De voetganger krijgt meer ruimte en de overgang naar het fietspad in de Montignystraat wordt vergemakkelijkt door de gelijkgrondse aanleg.
Door dwarsparkeren in te voeren en dit eerst aan de oneven en dan aan de even kant te organiseren, ontstaan er asverschuivingen. Hierdoor zal er vanzelf aan een gepaste snelheid gereden worden. Aan het einde van de straat is er ruimte om te keren. De straat is ook toegankelijk voor de brandweer.
De doorgang van de Brusselstraat naar de Brederodestraat moet belemmerd worden voor auto’s. Dit kan bijvoorbeeld door een fietsenstalling te voorzien op de kop van de straat. De tram- en bushaltes zijn ook in de buurt waardoor dit een logische plek is. Door het strategisch gebruik van groen en water kan de doorgang ook op een natuurlijke manier verhinderd worden.
De bomen in de straat worden behouden en er worden extra bomen en groene verblijfsruimtes met speelaanleidingen voorzien. Het groenconcept, dat in de volgende fase zal worden uitgewerkt, bestaat uit een aantal toekomstbomen en kleinere groenstructuren van inheemse boomsoort. De straat krijgt zo een groen karakter en er is ook ruimte voor het opvangen van de wateroverlast door waterbuffering en –infiltratie te creëren.
De riolering wordt vernieuwd en er komt een gescheiden stelsel dat afloopt richting de Balansstraat.
Het concept resulteert in een neutrale parkeerbalans van 13 plaatsen in de bestaande en nieuwe toestand.
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans van 11 bomen in de bestaande toestand naar 21 bomen in de nieuwe toestand. Dit aantal kan echter nog verminderen door, in de plaats van meerdere kleine bomen te plaatsen, een aantal grote toekomstbomen te voorzien.
Concept Riolering
Het hemelwaterplan van de stad Antwerpen en de Vlaamse wetgeving stellen dat altijd maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken. In het definitief ontwerp zullen de ontwerpmaatregelen die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen volgens de berekeningen en regels, zoals beschreven in het hemelwaterplan, opgenomen worden door Water-link.
fase | actie | datum | jaarnummer |
advies | coördinatieoverleg openbaar domein | 23 april 2017 | --- |
Het districtscollege van Antwerpen wenst te investeren in de Brusselstraat inclusief het kruispunt Balansstraat – De Braekeleerstraat omwille van de slechte staat van de straat en riolering en om de verkeersveiligheid te verhogen.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 1SAN020103A00000.
22 mei 2018
Advies: gunstig mits voorwaarden
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de voorgestelde projectdefinitie op voorwaarde dat:
- onderzocht wordt of bijkomende snelheidsremming halverwege het wegsegment voorzien kan worden;
- bij verdere uitwerking voldoende fietsbeugels geïntegreerd worden;
- een bomentoets wordt opgemaakt in functie van behoud van de bestaande bomen;
- onderzocht wordt of de toekomstbomen opgewaardeerd kunnen worden;
- voor het behoud van de bestaande bomen een standplaatsverbetering en uitbreiding van de wortelzone onderzocht worden.
Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (23 april 2018) voor de wegeniswerken in de Balansstraat, Brusselstraat, De Braekeleerstraat, district Antwerpen, goed.
Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst |
taak |
bestuurscoördinator district |
communicatie en participatietraject organiseren |
SW/O&U/ONT |
na de inspraakprocedure concept uitwerken tot een definitief ontwerp |
SW/O&U/ADM |
mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college |
SW/Mobiliteit |
draft signalisatieplan opmaken |
SW/O&U/ONT |
vragen aan Water-link om de nodige ontwerpmaatregelen voor infiltratie uit te werken en in het definitief ontwerp op te nemen |