Terug

2018_DCAN_00650 - Balansstraat, Brusselstraat, De Braekeleerstraat. Wegeniswerken SWOU11906 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 20/08/2018 - 13:00 Aula Barcelona
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Lieve Stallaert, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Tom Van den Borne, districtsschepen; Julie De Vos

Verontschuldigd

Cordula Van Winkel, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Julie De Vos

Voorzitter

Lieve Stallaert, districtsschepen
2018_DCAN_00650 - Balansstraat, Brusselstraat, De Braekeleerstraat. Wegeniswerken SWOU11906 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring 2018_DCAN_00650 - Balansstraat, Brusselstraat, De Braekeleerstraat. Wegeniswerken SWOU11906 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1791) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 10 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 147) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Balansstraat, Brusselstraat, De Braekeleerstraat zijn lokale straten.

Argumentatie

Inleiding

Het project omvat het kruispunt van de Balansstraat met de De Braekeleerstraat en de Brusselstraat, en het deel van de Brusselstraat tussen de Balansstraat en de Brederodestraat.

Analyse

Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

  • Karakter en gebruik: De Brusselstraat is een brede woonstraat met een garage en een pizzeria op de hoek.

  • Groen: Er staan 11 bomen in de straat en op het kruispunt.

  • Mobiliteit: De Brusselstraat is een doodlopende straat. De voetganger heeft er veel ruimte door de brede voetpaden. Voor de fietser is er mogelijkheid tot verbetering door de overgang naar het fietspad in de Montignystraat gelijkgronds te maken. Aan de keerlus en de oversteekplaats wordt regelmatig fout geparkeerd. Er zijn een aantal garagetoegangen in de straat die toegankelijk moeten blijven. Op dit moment zijn er 13 parkeerplaatsen. Er is een dodelijk ongeval geweest op het kruispunt in juli 2017.

  • Techniek: De riolering en verlichting zijn verouderd. Bovendien ligt de Brusselstraat in een watergevoelig gebied.

Algemene randvoorwaarden

  • maatvoering gebeurt volgens het draaiboek.

  • brandweertoegankelijkheid moet gewaarborgd worden.

  • er wordt gebruik gemaakt van een standaard materialisatie.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • woonerf

  • rijrichting: dubbelrichting

  • doodlopend

  • keerlus op het einde van de straat

Ambitie
Een kwalitatieve en veilige leefomgeving creëren door het aanleggen van een verhoogd kruispunt en een woonerf.

Concept
Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:

Het kruispunt van de Balansstraat met de De Braekeleerstraat en de Brusselstraat wordt verhoogd aangelegd. Er wordt rekening gehouden met een draaicirkel van 8m en er wordt een haakse aansluiting van de zijstraten op de Balansstraat gecreëerd.

Het deel van de Brusselstraat tussen de Balansstraat en de Brederodestraat wordt ingericht als woonerf. Voetpad en rijweg komen hier op gelijk niveau. De voetganger krijgt meer ruimte en de overgang naar het fietspad in de Montignystraat wordt vergemakkelijkt door de gelijkgrondse aanleg.

Door dwarsparkeren in te voeren en dit eerst aan de oneven en dan aan de even kant te organiseren, ontstaan er asverschuivingen. Hierdoor zal er vanzelf aan een gepaste snelheid gereden worden. Aan het einde van de straat is er ruimte om te keren. De straat is ook toegankelijk voor de brandweer.

De doorgang van de Brusselstraat naar de Brederodestraat moet belemmerd worden voor auto’s. Dit kan bijvoorbeeld door een fietsenstalling te voorzien op de kop van de straat. De tram- en bushaltes zijn ook in de buurt waardoor dit een logische plek is. Door het strategisch gebruik van groen en water kan de doorgang ook op een natuurlijke manier verhinderd worden.

De bomen in de straat worden behouden en er worden extra bomen en groene verblijfsruimtes met speelaanleidingen voorzien. Het groenconcept, dat in de volgende fase zal worden uitgewerkt, bestaat uit een aantal toekomstbomen en kleinere groenstructuren van inheemse boomsoort. De straat krijgt zo een groen karakter en er is ook ruimte voor het opvangen van de wateroverlast door waterbuffering en –infiltratie te creëren.

De riolering wordt vernieuwd en er komt een gescheiden stelsel dat afloopt richting de Balansstraat.

Het concept resulteert in een neutrale parkeerbalans van 13 plaatsen in de bestaande en nieuwe toestand.

Het concept resulteert in een positieve bomenbalans van 11 bomen in de bestaande toestand naar 21 bomen in de nieuwe toestand. Dit aantal kan echter nog verminderen door, in de plaats van meerdere kleine bomen te plaatsen, een aantal grote toekomstbomen te voorzien. 

Concept Riolering

Het hemelwaterplan van de stad Antwerpen en de Vlaamse wetgeving stellen dat altijd maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken. In het definitief ontwerp zullen de ontwerpmaatregelen die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen volgens de berekeningen en regels, zoals beschreven in het hemelwaterplan, opgenomen worden door Water-link.

Aanleiding en context

fase actie datum jaarnummer
 advies coördinatieoverleg openbaar domein 23 april 2017 ---

Het districtscollege van Antwerpen wenst te investeren in de Brusselstraat inclusief het kruispunt Balansstraat – De Braekeleerstraat omwille van de slechte staat van de straat en riolering en om de verkeersveiligheid te verhogen.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 1SAN020103A00000.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

22 mei 2018

Advies: gunstig mits voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de voorgestelde projectdefinitie op voorwaarde dat:

-        onderzocht wordt of bijkomende snelheidsremming halverwege het wegsegment voorzien kan worden;

  • de extra snelheidsremmer is reeds opgenomen in de projectdefinitie

-        bij verdere uitwerking voldoende fietsbeugels geïntegreerd worden;

  • dit wordt opgenomen in het voorontwerp

-        een bomentoets wordt opgemaakt in functie van behoud van de bestaande bomen;

  • de groendienst maakt een bomentoets

-        onderzocht wordt of de toekomstbomen opgewaardeerd kunnen worden;

  • dit wordt onderzocht door de groendienst

-        voor het behoud van de bestaande bomen een standplaatsverbetering en uitbreiding van de wortelzone onderzocht worden.

  • dit wordt onderzocht door de groendienst

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0201 - Het publiek domein is kwaliteitsvol, duurzaam en veilig ingericht
1SAN020103 - Een goed onderhouds- en herstelbeleid garandeert een leefbaar en aangenaam publiek domein

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (23 april 2018) voor de wegeniswerken in de Balansstraat, Brusselstraat, De Braekeleerstraat, district Antwerpen, goed.

Artikel 2

Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

taak

bestuurscoördinator district

communicatie en participatietraject organiseren

SW/O&U/ONT

na de inspraakprocedure concept uitwerken tot een definitief ontwerp
en indien verreist archeologienota laten opmaken

SW/O&U/ADM

mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college

SW/Mobiliteit

draft signalisatieplan opmaken

SW/O&U/ONT

vragen aan Water-link om de nodige ontwerpmaatregelen voor infiltratie uit te werken en in het definitief ontwerp op te nemen

 

 


Bijlagen

  • 20180412_11906_Brusselstraat_PD_COD_parkeerbalans.pdf
  • 20180423_COD_verslag_11906.pdf