Terug

2018_RVBAGSO_00176 - Onderwijsorganisatie - Programmatie Duaal Leren - zevende specialisatiejaar 'interieurbouwer' Stedelijk Lyceum Meir - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 30/11/2018 - 16:00 zaal Ijsbreker
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen DaniĆ«ls; Fauzaya Talhaoui; Mie Branders; Peggy Pooters; Carine Leys; Koen Laenens; Lisa Geets; Claude Marinower; Bavo Smits; Marc Swyngedouw; Johan Klaps; Carine Sneyers

Afwezig

Greet De Vrij

Verontschuldigd

Freya Piryns

Secretaris

Carine Sneyers

Voorzitter

Claude Marinower
2018_RVBAGSO_00176 - Onderwijsorganisatie - Programmatie Duaal Leren - zevende specialisatiejaar 'interieurbouwer' Stedelijk Lyceum Meir - Goedkeuring 2018_RVBAGSO_00176 - Onderwijsorganisatie - Programmatie Duaal Leren - zevende specialisatiejaar 'interieurbouwer' Stedelijk Lyceum Meir - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

De programmaties worden conform de inhoudelijke afbakening van de bevoegdheden binnen het AG Stedelijk Onderwijs - programmeren en rationaliseren - goedgekeurd door de raad van bestuur van het AG Stedelijk Onderwijs.

Aanleiding en context

Het Stedelijk Onderwijs evalueert jaarlijks zijn aanbod aan studierichtingen om zo een blijvende aansluiting te vinden met het bestuursakkoord en de maatschappelijke noden en verwachtingen ten aanzien van zijn  leerlingen.

Argumentatie

Zie dossier 71 in bijlage.

Het Stedelijk Onderwijs geeft zijn toestemming aan de programmaties van de studierichting 7de specialisatiejaar Interieurbouwer duaal met de focus op de aanvulling van het bestaande aanbod binnen het domein STEM. De leerlingen zijn vertrouwd aan de school (want zaten hier meestal al in de derde graad). Hier is (in eerste instantie) geen sprake van rekrutering.  De programmatie is eerder een waardig alternatief voor die leerlingen die op het einde van hun schooltraject eerder kiezen voor deeltijds onderwijs in plaats van voltijds onderwijs in ene specialisatiejaar. Op deze manier kunnen zij nog extra kwalificatie behalen (diploma secundair onderwijs).

Juridische grond

Codex Secundair Onderwijs, programmatie van structuuronderdelen.

Omzendbrief SO61 Programmatie in het voltijds gewoon secundair onderwijs, punt. 3.4.

Fasering

  1. De programmatie wordt besproken op het ABC van 20 november. Het proces verbaal wordt toegevoegd.
  2. De programmatie gebeurt conform de afspraken die zijn gemaakt binnen de scholengemeenschap, zoals blijkt uit het proces-verbaal van 28 november 2018

Verdere fasering :

Stedelijk Lyceum Meir:

1. Schooljaar 2018-2019

  • Programmatie aanvragen (AGODI) voor 31 december 2018:
    • 7de Specialisatiejaar Interieurbouwer duaal (nieuw)

 2. Schooljaar 2019-2020

  • 1 september 2019 : inrichting nieuwe duale opleiding 7de Specialisatiejaar Interieurbouwer duaal.

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW03 - Door het organiseren en aanbieden van kwalitatief onderwijs biedt het Stedelijk Onderwijs eerlijke ontplooiingskansen, die elke lerende grijpt om talenten en competenties te ontwikkelen en door te groeien tot een verantwoordelijke wereldburger

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de programmatie 7de Specialisatiejaar Interieurbouwer Duaal  in het Stedelijk Lyceum Meir goed vanaf schooljaar 2019-2020.
 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Uitvoering beslissing:

Taak Verantwoordelijke Timing
Inrichting 7de specialisatiejaar Interieurbouwer duaal Tijl Ooms vanaf schooljaar 2019-2020 

Bijlagen

  • dossier 71__programmaties duaal leren SL Meir RVB.pdf