Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018134149 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV Cagima met als adres Frankrijklei 107 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Sint-Katelijnevest 30 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 3sectie C nr. 2293C |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
omvormen van een handelsruimte op de benedenverdieping en tussenverdieping tot horecaruimte en de wooneenheid op de verdiepingen tot vier appartementen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 27/02/1861: toelating (1861#61) voor het verbouwen van het gebouw;
- beschermd als monument bij koninklijk besluit van 170/7/1981 (beschermingsbesluit) omschrijving: het hoekhuis Sint-Katelijnevest- Korte Nieuwstraat.
Laatst vergunde toestand
- een handelspand met drie bouwlagen onder een zadeldak met een totale vloeroppervlakte van ongeveer 562m²;
- gelijkvloers ingericht als winkelruimte en op de bovenliggende verdiepingen een eengezinswoning;
- ter hoogte van de beeldengroep een grote opening in een gesloten straatwand.
Bestaande toestand
- zie laatst vergunde toestand.
Inhoud van de aanvraag
- de handelsruimte op het gelijkvloers en de tussenverdieping wordt omgevormd tot café-restaurant en de eengezinswoning op de verdiepingen naar vier appartementen;
- het aluminium buitenschrijnwerk op de eerste en tweede verdieping wordt vervangen door houten T-ramen;
- de witte PVC inkomdeur van de winkelruimte ter hoogte van de hoek van het perceel wordt vervangen door een houten exemplaar zodat de gevel op het gelijkvloers één geheel vormt;
- de gesloten straatwand ter hoogte van de beeldengroep wordt opgevuld met terrassen, gekoppeld aan het hoofdgebouw;
- in de kelder is een gemeenschappelijke afvalberging voorzien voor de appartementen, met brandveilige sas;
- in de kelder wordt eveneens een fietsenberging voorzien;
- het appartement op de eerste verdieping beslaat de volledige verdieping en heeft een oppervlakte van 134 vierkante meter;
- op de tweede verdieping worden een duplex-appartement van 73 vierkante meter en een appartement van 80 vierkante meter voorzien;
- op de derde verdieping wordt een appartement van 67 vierkante meter voorzien;
- het originele bovenste deel van de trap (dd. 1861) naar niveau +03 met trappaal wordt bewaard;
- het onderste deel van de trap is niet origineel, dit deel zal vervangen worden en aansluiten bij het originele deel van de trap.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
27 november 2018 |
18 december 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed |
27 november 2018 |
21 december 2018 |
Ongunstig |
Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn |
27 november 2018 |
20 december 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/dienst Strategische Coördinatie/Loketwerking/Stadsloketten/Huisnummeringsteam |
27 november 2018 |
28 november 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
27 november 2018 |
7 december 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
27 november 2018 |
10 december 2018 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
27 november 2018 |
9 januari 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk - detailhandel (dh) en artikel 2: zone voor wonen - (wo2).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag voldoet aan de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het wijzigen van een handelsruimte op het gelijkvloers en een eengezinswoning op de bovenliggende verdiepingen naar een café/ restaurant op het gelijkvloers en vier appartementen op de verdiepingen. Gunstig advies voor de omvorming van een (voormalig ingevulde) commerciële ruimte naar een horecabestemming. Het pand is gelegen in afgebakend kernwinkelgebied Centrum Antwerpen (Sint-Katelijnevest). Het is gunstig te beoordelen dat de gelijkvloerse ruimte hier ingevuld wordt. De mix van functies handel-horeca-diensten in kernwinkelgebieden versterkt de handelskern. De draagkracht van het perceel wordt niet overschreden door het voorzien van vier appartementen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. het bestaande handelspand met bovenliggende eengezinswoning wordt verbouwd tot reca op het gelijkvloers met 4 bovenliggende appartementen. De functiewijziging van het gelijkvloers van handel naar reca is gelijkaardig. Hiervoor moeten geen bijkomende parkeerplaatsen voorzien worden. De bovenliggend eengezinswoning wordt verbouwd naar 4 appartementen. Dit is een uitbreiding met 3 wooneenheden. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. De werkelijke parkeerbehoefte is 3 (3 x 1 = 3).
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
‘Dit perceel betreft een hoekgebouw op de hoek van de Korte Nieuwstraat en de Sint-Katelijnevest. De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.’
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 3 plaatsen.
|
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Tegenover de vergunde toestand werd de verdieping 1,5 verwijderd om zo te voldoen aan de vrije hoogte, wat aanvaardbaar is. In de Korte Nieuwstraat werd een nieuwe gevel geplaatst om zo terrassen te kunnen voorzien op de 1ste, 2de en 3de verdieping. Een scheidingsmuur op +3 in de vergunde toestand wordt verwijderd om zo een horizontaal rooster te plaatsen voor het terras van het appartement. De beperkte wijzigingen in het bouwvolume zijn toelaatbaar en niet storend voor de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen
Zie ‘Cultuurhistorische aspecten’ voor wijzigingen in de voorgevels van het hoekgebouw.
Cultuurhistorische aspecten
Het pand (hoekhuis in second-empirestijl en calaverieberg) is beschermd als monument. Advies werd gevraagd aan het agentschap Onroerend Erfgoed. Het agentschap adviseert de aangevraagde handelingen ongunstig wegens strijdigheid met de direct werkende normen (actief behoudsbeginsel (art. 6.4.1), passief behoudsbeginsel (art. 6.4.3 en bepalingen uit het Onroerenderfgoedbesluit en het beschermingsbesluit). Het advies luidt als volgt: “De roosterafsluiting aan de Korte Nieuwstraat is geen gepaste achtergrond voor de calvarie. Deze doet afbreuk aan de artistieke waarde van deze in oorsprong 18de-eeuwse sculptuur. Hiervoor dient het ontwerp herdacht. De bouwaanvraag voor de muurverhoging van 1922 kan inspirerend zijn. Een gesloten afsluiting die het kruisbeeld omschrijft en de beeldengroep vanop de straat meer als een geheel doet ervaren is aangewezen.
De aanvraag is tegenstrijdig inzake het materiaal van de dakgoot. Een dakgoot in pvc (volgens het plan nieuwe toestand) is geen gepaste uitvoering met het oog op de valorisatie van het beschermd monument. Gezien de dakopbouw wordt gewijzigd, bestaat er mogelijkheid om de goot volgens historisch model te herstellen. Het plan geeft aan al het schrijnwerk van de bovenverdiepingen te vervangen. Dit wordt niet gemotiveerd. De conditie en de erfgoedwaarde van het buitenschrijnwerk zijn niet duidelijk. De aanvraag bevat ook geen uitvoeringsdetails. Om tot een oordeelkundige ontwerpoptie te komen voor dit beeldbepalend gevelonderdeel wordt aangeraden het afwegingskader rond historisch schrijnwerk toe te passen (https://www.onroerenderfgoed.be/publicaties/afwegingskader-historisch-schrijnwerk) .
Wat de aanpak en de impact is van de voorgestelde verbouwing op het vlak van het interieur is niet duidelijk. Een heldere omschrijving van de gewenste ingrepen en de afweging hiervan ten aanzien van het bouwkundig erfgoed dient nog aangereikt.”
Het ongunstig advies van het agentschap Onroerend Erfgoed wordt gevolgd. Monumentenzorg heeft geen advies gegeven maar volgt het advies van agentschap Onroerend Erfgoed. Bovenstaande strijdigheden en opmerkingen kunnen niet in voorwaarden worden vervat. Bijgevolg vormt het ongunstig advies grond voor een ongunstig stedenbouwkundig advies (geen machtiging voor uit te voeren werken).
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits voldaan aan de gestelde voorwaarden, voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake veiligheid en woonkwaliteit.De functiewijziging en de opdeling van het pand, alsook de toevoeging van terrasconstructies zijn principieel aanvaardbaar vanuit stedenbouwkundig standpunt. De aanpassingen die echter nodig zijn om tegemoet te komen aan het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed (interieur en exterieur) wijzigen de bouwplannen op essentiële punten, waardoor deze niet in voorwaarde kunnen worden opgelegd en een nieuwe aanvraag noodzakelijk is.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van een ongunstig advies van Onroerend Erfgoed waardoor geen machtiging kan verleend worden voor de geplande werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
6 november 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
27 november 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
26 januari 2019 |
Verslag GOA |
9 januari 2019 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.