Terug
Gepubliceerd op 18/03/2019

2019_CBS_02370 - Slim naar Antwerpen - Media. Vastlegging krediet - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_02370 - Slim naar Antwerpen - Media. Vastlegging krediet - Goedkeuring 2019_CBS_02370 - Slim naar Antwerpen - Media. Vastlegging krediet - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Het is de uitdrukkelijke wens van het college om een uitgebreide en langdurige communicatiecampagne te voeren zodat inwoners, bezoekers en bedrijven op de hoogte zijn van de impact van de infrastructuurwerken op het verkeer in en naar Antwerpen. Die communicatie wordt gevoerd onder de vlag 'Slim naar Antwerpen'.

Via de communicatiecampagne worden twee doelstellingen beoogd:

  • duidelijk en zakelijk informeren over de bereikbaarheid van de stad Antwerpen tijdens de vele werven;
  • de weggebruikers enthousiasmeren voor en verleiden tot de diverse bereikbaarheidsalternatieven.

Naast de eigen kanalen van de stad, koopt de stad ook mediaruimte aan via een raamcontract met Mediabrands Belgium NV (besteknummer GAC/2017/5021).

Er wordt voor de periode van maart tot december 2019 voorzien in permanente communicatie via print (3-wekelijkse paginagrote advertenties met informatieve inhoud of advertorials) en digitale kanalen (search engine advertising of SEA, social media en online artikels):

  • 3-wekelijkse advertorials in de gebieden die het meeste impact voelen van de werven: het Waasland (huis-aan-huis bladen Rondom Beveren, Rondom Sint-Niklaas, De Nieuwe Omroeper Temse) en Antwerpen centrum, districten en omliggende gemeenten (weekbladen De Zondag Antwerpen Centrum Zuid, De Zondag Antwerpen Noord). In deze advertorials wordt een thema uitgediept dat op dat ogenblik relevant is (meestal 1 thema per advertorial zoals overzicht opstartende werven, watermobiliteit, solden… en soms in een reeks, bijvoorbeeld deelmobiliteit) of wordt een campagnebeeld opgenomen;
  • SEA of search engine advertising op de zoekmachine Google gericht op Vlamingen die op zoek zijn naar informatie over onderwerpen die ze op SlimnaarAntwerpen.be kunnen vinden: mobiliteit Antwerpen, P+R’s Antwerpen, werken Antwerpen, enzovoort;
  • op sociale media (Facebook, Messenger, Instagram, Snapchat, Twitter, LinkedIn, Youtube) worden verschillende posts of video’s voorzien voor specifieke doelgroepen met als bedoeling belangrijke boodschappen vanuit Slim naar Antwerpen te versterken;
  • twee keer een online artikel op 3 Mediahuiswebsites inclusief digitale bannering.

Er wordt voor maart-april,  augustus-september en december voorzien in de aankoop van mediaruimte voor de overstapcampagne van Slim naar Antwerpen. Die campagne bouwt verder op de eerdere overstapcampagnes en wil mensen verleiden om onderweg naar Antwerpen verschillende vervoersmodi te combineren. Hiervoor worden de volgende media ingezet:

  • radio in Vlaanderen  (Studio Brussel, Radio 1, Qmusic, MNM, JoeFM), drie keer drie weken;
  • lokale radio (Radio 2 Antwerpen en Radio 2 Oost-Vlaanderen), drie keer twee weken;
  • online radio (Spotify), twee keer acht weken;
  • gerichte digitale bannering op Facebook, via nieuwswebsites en digitale advertentienetwerken (twee keer vier weken);
  • gerichte video via Youtube, Facebook, nieuwswebsites en digitale advertentienetwerken, twee keer vier weken;
  • truckvertising op de achterkant van trucks die voornamelijk rondrijden op de E17 en A12, twee keer vier weken;
  • bestickering op de achterkant van bussen in en rond Antwerpen, één keer vier weken.

In april en mei 2019 wordt voorzien in een videocampagne met als thema 'fietsen' via social media (Facebook, Messenger, Instagram, Snapchat), Youtube en een netwerk van websites met videocontent (bijvoorbeeld de Gazet van Antwerpen website). Met een reeks korte video’s over de voordelen van fietsen wil Slim naar Antwerpen erkenning geven aan iedereen die al fietst en verder inzetten op de modal shift naar fiets.

Juridische grond

Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als er een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.

Aanleiding en context

Op 23 oktober 2015 (jaarnummer 8845) keurde het college de communicatie-aanpak 'Slim naar Antwerpen' goed.

Op 4 maart 2016 (jaarnummer 1862) keurde het college het voorgestelde plan van aanpak met zachte maatregelen goed.

Op 26 januari 2018 (jaarnummer 696) keurde het college de gunning goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor de planning en aankoop van mediaruimte voor de groep Antwerpen in de periode 2018 - 2022, op basis van bestek GAC/2017/5021, aan Mediabrands Belgium NV, Ildefonse Vandammestraat 5-7D, 1560 Hoeilaart, met ondernemingsnummer 0430.415.229.

Algemene financiële opmerkingen

Binnen de vastlegging is inbegrepen:

  • digitale mediaruimte in België (Google, Facebook, Messenger, Instagram, Snapchat, LinkedIn, Twitter, Youtube, videosites, Mediahuis websites, adverentienetwerken);  
  • Vlaamse, lokale en online radio (Studio Brussel, Radio 1, Qmusic, MNM, JoeFM, Radio 2 Antwerpen, Radio 2 Oost-Vlaanderen, Spotify);
  • printmedia in België: weekbladen en huis-aan-huisbladen;
  • truckvertising en bestickering achterkant bussen.

 

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB04 - Het Masterplan 2020 verhoogt de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in en rondom Antwerpen
7 - Sterk bestuurde stad
1SSB05 - Bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten zijn goed geïnformeerd en voelen zich betrokken zodat zij naar eigen vermogen actief kunnen deelnemen aan de stadsgemeenschap
1SSB0501 - Alle communicatie is relevant, effectief, duidelijk en toegankelijk
1SSB050101 - Door een geïntegreerde inzet van communicatiekanalen worden alle doelgroepen bereikt
3 - Mobiele stad
1SMB05 - Bij grote werven op het publiek domein met invloed op de verkeersstromen, zorgt een doelgerichte aanpak van minder hinder voor een beperking van de economische en/of sociale schade
1SMB0504 - Een kwaliteitsvolle infrastructuurcommunicatie is intern ontwikkeld en deze is in samenspraak met externe partners uitgevoerd
1SMB050403 - Een set van communicatiemiddelen is ontwikkeld, afgestemd op de diverse informatie- en participatiebehoeften die infrastructuurprojecten met zich meebrengen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de vastlegging van 983.121,27 EUR goed voor de aankoop van mediaruimte in het kader van communicatiecampagne Slim naar Antwerpen. De vastlegging gebeurt voor Mediabrands Belgium NV, Ildefonse Vandammestraat 5-7D, 1560 Hoeilaart, met ondernemingsnummer 0430.415.229.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Aankoop mediaruimte (diverse bestekken)
M
ediabrands Belgium
Ildefonse Vandammestraat 5/7D
1560 Hoeilaart
Ondernemingsnummer: NBE0430415229
 

 983.121,27 EUR inclusief btw

 

 

budgetplaats: 5311500000
budgetpositie: 6141
functiegebied: 1SMB050403A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA030200
budgetperiode: 1900
4005326471