Terug
Gepubliceerd op 18/03/2019

2019_CBS_02379 - District Borgerhout. Karel Geertsstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_02379 - District Borgerhout. Karel Geertsstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2019_CBS_02379 - District Borgerhout. Karel Geertsstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld.
  • In de Karel Geertsstraat wordt het gedeelte tussen de Statielei en de Rechtestraat ingericht als fietsstraat en vormt dit een onderdeel van een bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF).
    Fietsers mogen de ganse breedte van de rijbaan gebruiken. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur. Een gevolg hiervan is dat het gedeelte fietsstraat ook voorrangsweg wordt. 
De voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 34 werd verwijderd. De afdeling mobiliteit ontving geen vragen om deze voorbehouden parkeerplaats terug te plaatsen/te behouden.
 
Parkeerbalans: het omvormen van de straat tot fietsstraat heeft geen invloed op het aantal parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Aanleiding en context

De Karel Geertsstraat in het district Borgerhout: 

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 16 juni 2017 (jaarnummer 5588);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde, met het district Antwerpen overschrijdende zone 30, gekend als "Borgerhout Intra-muros Zuid";
  • maakt deel uit van de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd, met het oog op betalend- en bewonersparkeren.

In het bestuursakkoord 2013-2018, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 29 januari 2013 (jaarnummer 35), wordt bepaald dat het fietspadennet fijnmaziger gemaakt moet worden door prioriteit te geven aan verbindingen tussen alle wijken en hun districtscentra. Het beleid zet onder meer in op aan drukke wegen parallel gelegen fietsstraten.

Het huidige aanvullend verkeersreglement stemt ook niet overeenstemt met de reële toestand. De voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 34  werd verwijderd.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

lokale verkeerspolitie, advies van 5 maart 2019 Gunstig advies
districtsraad Borgerhout, advies van 25 februari 2019, jaarnummer 28 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0202 - De principes van mobiliteitsmanagement op het niveau van districten, wijken en buurten zijn gehanteerd
1SMB020202 - Ruimtelijke plannen en projecten zijn begeleid en geadviseerd inzake bereikbaarheid, (verkeers)leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Karel Geertsstraat in het district Borgerhout goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 16 juni 2017 (jaarnummer 5588). 

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen