Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018149764 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA ESTATEGROUP met als contactadres Huidevettersstraat 6 bus 8 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Vleminckveld 35 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 4sectie D nr. 1667B |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
wijzigen van een winkel met woonruimte tot een appartement met een slaapkamer |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 27/12/1940: vergunning (18#13737) voor het afbreken van een huis en herbouwen.
Laatst vergunde toestand
- het pand bestaat uit vier bouwlagen onder een plat dak;
- het gebouw is laatst vergund als meergezinswoning met een handelsgelijkvloers;
- op de bovenliggende verdiepingen bevinden zich 3 éénslaapkamer-appartementen.
Geacht vergunde toestand
- het gelijkvloers werd ingericht als een zelfstandige woonentiteit;
- het pand is geacht vergund als meergezinswoning met 4 woonentiteiten.
Bestaande toestand
- conform laatst vergunde / geacht vergunde toestand
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen van een gelijkvloers appartement;
- de inkom tot de woning wordt verplaatst, hierdoor wordt een deel van de gemeenschappelijk trapzaal gebruikt voor de woning;
- de overdekte koer wordt terug opengemaakt en de gelijkvloerse aanbouw wordt gesloopt;
- het raam en deur in de achtergevel wordt vervangen door een schuifraam;
- het bestaande etalageraam in de voorgevel wordt vervangen door een nieuw raamgeheel waarbij de borstwering wordt opgetrokken;
- het buitenschrijnwerk wordt uitgevoerd in wit PVC.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
22 januari 2019 |
26 februari 2019 |
Ongunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
22 januari 2019 |
5 februari 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
22 januari 2019 |
25 januari 2019 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie |
22 januari 2019 |
23 januari 2019 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
22 januari 2019 |
19 februari 2019 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund |
22 januari 2019 |
22 januari 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, zone voor overdruk - detailhandel - dh en artikel 2: zone voor wonen - (wo2).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in strijd met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
- 2.1.1 Culturele, historische en/of esthetische waarde:
De bestaande winkelpui en de typische pui-configuratie worden gewijzigd, waar de wenselijkheid van behoud van elementen met een CHE- wordt vooropgesteld.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
De bestaande winkelpui en de typische pui-configuratie worden gewijzigd, waar de wenselijkheid van behoud van elementen met een CHE- wordt vooropgesteld.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat de herinrichting van een gelijkvloerse studio in een voormalig handelspand. Op een niet-strategische locatie buiten de afgebakende kernwinkelgebieden en horecagebieden, zoals dit pand, is het behoud van een commerciële functie niet op te leggen. Omvorming naar woonruimte wordt op deze locaties ook door de stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing gunstig beoordeeld.
Het pand werd voor 1979 opgedeeld in 4 woonentiteiten. Het aantal woningen in het pand is dus geacht vergund.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergund geachte situatie inhoudt.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De gelijkvloerse aanbouw wordt gesloopt, waardoor de oppervlakte van de buitenruimte vergroot. De oppervlakte van de woning wordt hierbij verkleind tot het absolute minimum van 35 m2.
Visueel-vormelijke elementen - Cultuurhistorische aspecten
Het winkelwoonhuis in sobere interbellumstijl werd gebouwd door Dupont B.J. voor weduwe Gevers in 1940. Het pand heeft ondanks een eerder neutrale erfgoedwaarde, een ondersteunende stadslandschappelijke waarde in het Vleminckveld. Het is geen architecturale parel maar past zich door de sobere gevelopbouw, ritmiek en volume/schaal onopvallend in het straatbeeld in. Bovendien is het pand op het schrijnwerk in de bovengevel na, gaaf bewaard. Zo bleef ook de pui met marmeren pui-omlijsting, inkomdeur en granitovloer bewaard. Of er nog andere (winkel)interieurelementen bewaard bleven, kan niet opgemaakt worden uit de bijgevoegde informatie.
Gezien de ligging van de aanvraag in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde, moet de impact van de aanvraag op de erfgoedwaarde van de in de aanvraag betrokken constructies en de omgeving beoordeeld worden en staat de wenselijkheid van behoud voorop. Dit geldt zowel voor het exterieur als het interieur.
Het advies van de stedelijke dienst monumentenzorg vermeldt:
In het beoogde ontwerp verdwijnen de pui en de puiconfiguratie, en wordt de nieuwe pui ingevuld met een a-typisch schrijnwerkgeheel in wit PVC. Deze ingreep betekent een verarming voor de bovengevel en het straatbeeld.
Het pand werd initieel opgericht als handelshuis en na functiewijziging van het gelijkvloers, bleef de originele winkelpui bewaard. Om de slaapkamer te kunnen verluchten, opteert de aanvrager om de vitrine te wijzigen. Een beperkte aanpassing van het bestaande uitstalraam is absoluut aanvaardbaar en ook noodzakelijk om het achterliggend slaapvertrek van lucht te voorzien. Het advies van monumentenzorg wordt wel bijgetreden: de vooropgestelde configuratie en raamverdeling zijn inderdaad a-typisch en vinden geen aansluiting bij de bestaande vormentaal en gevelarchitectuur. Bovendien is er geen duidelijkheid over de afwerking en detaillering van de ‘zijgevel’ ter hoogte van de insprong.
Rekening houdende met het bovenstaande en in navolging van het advies van de stedelijke dienst monumentenzorg wordt voorgesteld om, in aanloop naar een volgende aanvraag, een aangepast gevelvoorstel op te maken. Daarbij wordt een logische raamverdeling met 3 gelijke vleugels vooropgesteld. Graag ook voldoende gegevens over de nieuwe afwerking van de ‘zijgevel’ ter hoogte van de insprong.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Uit het ongunstige advies van de brandweer blijkt dat de brandveiligheid van het gebouw niet gegarandeerd is. De aanpassingen die nodig zijn om tegemoet te komen aan het advies van de brandweer wijzigen de bouwplannen op essentiële punten, waardoor een nieuwe aanvraag noodzakelijk is.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van een ongunstig brandweeradvies.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
23 december 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
22 januari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
22 maart 2019 |
Verslag GOA |
4 maart 2019 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.