Terug
Gepubliceerd op 18/03/2019

2019_CBS_02185 - Omgevingsvergunning - OMV_2018155125. Burgemeester Woutersstraat 28. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_02185 - Omgevingsvergunning - OMV_2018155125. Burgemeester Woutersstraat 28. District Berchem - Goedkeuring 2019_CBS_02185 - Omgevingsvergunning - OMV_2018155125. Burgemeester Woutersstraat 28. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018155125

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Ann Bonnaerens , mevrouw Benedicte  Loix , mevrouw Katleen Aerts en mevrouw Nathalie Jordens met als contactadres Elsdonklaan 15 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Burgemeester Woutersstraat 28 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 21sectie A nr. 211M

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie van openbare nutsvoorzieningen naar vrije beroepen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          28/9/1972: vergunning (961#3404) voor het oprichten van een villa;

-          4/9/1973: vergunning (961#3538) voor het wijzigen aan bouwtoelating 17762.

Bestaande en vergund geachte toestand

-          de gelijkvloerse verdieping is omgevormd naar een dialysecentrum met een ruimte voor waterbehandeling (voormalige garage), een keuken op dezelfde plaats en een wachtruimte (voormalige bureau);

-          in de voormalige bureauruimte is de trap verdwenen en is er een lift in de plaats gekomen;

-          de toegang naar de woongelegenheid op de eerste verdieping verloopt via de tweede toegangsdeur aan de rechterzijde van het gebouw;

-          de trap naar de woongelegenheid is gewijzigd;

-          deze toegang is ook een personeelsingang;

-          de voormalige werk- en woonfunctie zijn met elkaar verbonden door een nieuwe doorgang achter de lift;

-          intern werden dragende muren weggebroken om een doorgang tussen het gedeelte voor- en achteraan te creëren en een grotere ruimte voor de dialysezaal;

-          de showroom van vroeger is eveneens een dialysezaal geworden die bereikbaar is met de nieuw geïnstalleerde lift;

-          achteraan op de eerste verdieping ligt een woongelegenheid met 2 slaapkamers;

-          in de linkergevel zijn vooraan tegen de straat op de gelijkvloerse verdieping 2 van de 4 raamopeningen dichtgemaakt;

-          op de verdieping erboven zijn 2 van de 3 raamopeningen dichtgemaakt, de resterende raamopening is verkleind.

Inhoud van de aanvraag

-          het betreft de functiewijziging van openbare nutsvoorzieningen naar vrije beroepen;

-          de gelijkvloerse verdieping en de eerste verdieping vooraan worden ingericht als praktijkruimte voor gynaecologen;

-          het appartement boven aan de tuinzijde blijft ongewijzigd ten opzichte van de bestaande toestand. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

23 januari 2019

14 februari 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

23 januari 2019

28 januari 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

23 januari 2019

30 januari 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • Artikel 18:  (Niveauverschillen) Algemene bepalingen: tussen de vloerpas binnen en buiten is er een verschil van 20 centimeter. Het is onduidelijk of er naast een trede ook een helling is om dit verschil te overbruggen;
  • Artikel 21: Verticale plateauliften: de doorgang tot de lift beschikt niet over een vrije en vlakke doorgangsbreedte van 90 cm;
  • Artikel 22: Toegangen en deuropeningen: er is op de begane grond geen toegankelijk toilet omdat de deuropening niet voldoende breed is.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 29 fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    Er worden geen fietsstalplaatsen voorzien op plan, terwijl er een nood is van 3 fietsstalplaatsen.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Toegankelijkheid:

-          artikel 18: (niveauverschillen) algemene bepaling:
Er dient een toegankelijke helling voorzien te worden om het hoogteverschil tussen de vloerpas binnen en buiten te overbruggen. Dit wordt in voorwaarden opgelegd;

-          artikel 21: verticale plateauliften:
De lifttoegang dient over een vrije en vlakke doorgangsbreedte van 90 cm te beschikken;

-          artikel 22: toegangen en deuropeningen:
De voordeur van het kantoor en de deuropening tot het toegankelijke toilet dient minstens 105 cm breed te zijn, zodat na afwerking een vrije en vlakke doorgangsbreedte van minstens 90 cm gegarandeerd wordt;

 

Functionele inpasbaarheid en Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot

De functiewijziging van dialyse centrum naar een kleine groepspraktijk voor artsen is beter inpasbaar in voorliggende woonbuurt met vrijstaande woningen. Dit weliswaar op voorwaarde dat het noodzakelijke parkeren voor de functie niet in de tuinzone van deze vrijstaande woningen plaatsvindt.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen. 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging.

243m² kantoren met parkeernorm 1.1/100m² ? XXm² x 1.1/100m² = 2,67 => 3

De werkelijke parkeerbehoefte is 3. 

De plannen voorzien in 5 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3. 

Dit aantal is toereikend. 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. 

 

Fietsvoorzieningen:

Er dienen voor dit project 3 comfortabele, afgesloten fietsenstallingen voorzien te worden. Deze werden niet voorzien op de plannen. Dit wordt in voorwaarden opgelegd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      er dient een toegankelijke helling voorzien te worden om het hoogteverschil tussen de vloerpas binnen en buiten te overbruggen;

3.      de lifttoegang, voordeur van het kantoor en de deuropening tot het toegankelijk toilet dienen na afwerking over een vrije en vlakke doorgangsbreedte van minimaal 90cm te beschikken;

4.      er moeten 3 comfortabele, afgesloten fietsenstallingen gerealiseerd worden;

5.      er moet een sas voorzien worden tussen het toegankelijke toilet en de aanpalende leefruimte;

6.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;


Uitsluitingen

7.      de parkeerplaatsen met nummers 4 en 5 in de tuin. 


Standpunt college


Het college sluit zich grotendeels aan bij het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar. Echter, het college is van oordeel dat de twee uitgesloten parkeerplaatsen gezien de functie van de woning en de bestaande parkeerdruk in de omgeving van het perceel wel toe te staan zijn. De bestaande parkeerdruk is van die aard dat oplossingen voor parkeren zoveel mogelijk op eigen terrein dienen plaats te vinden. De twee bijkomende parkeerplaatsen in de tuinzone zijn aanvaardbaar gezien de woning de functie van een groepspraktijk van artsen krijgt. Indien het pand in de toekomst opnieuw een woonfunctie krijgt, dienen de twee parkeerplaatsen uit de tuinzone verwijderd te worden.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 december 2018

Volledig- en ontvankelijk

23 januari 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

24 maart 2019

Verslag GOA

4 maart 2019

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.


Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      er dient een toegankelijke helling voorzien te worden om het hoogteverschil tussen de vloerpas binnen en buiten te overbruggen;

3.      de lifttoegang, voordeur van het kantoor en de deuropening tot het toegankelijk toilet dienen na afwerking over een vrije en vlakke doorgangsbreedte van minimaal 90cm te beschikken;

4.      er moeten 3 comfortabele, afgesloten fietsenstallingen gerealiseerd worden;

5.      er moet een sas voorzien worden tussen het toegankelijke toilet en de aanpalende leefruimte;

6.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

7.  Indien het pand in de toekomst opnieuw een woonfunctie krijgt, dienen de twee parkeerplaatsen uit de tuinzone verwijderd te worden.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.


Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.