Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018157355 |
Gegevens van de aanvrager: |
mevrouw Greet Schildermans met als adres Turnhoutsebaan_DE 351 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Turnhoutsebaan 345 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 30sectie A nr. 445W |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 03/05/1937: vergunning (329#14536) voor bouwen huis met zuiveringsstelsel;
- 01/01/1938: vergunning (329#16052) voor bouwen koepel en terras.
Laatst vergunde toestand
- bel-etage woning in gesloten bebouwing van twee bouwlagen onder plat dak;
- de bouwdiepte bedraagt 16,67 m;
- achteraan is een verhoogd overdekt terras.
Bestaande toestand
- conform de laatst vergunde toestand, alleen werd het afdak van het terras perceelbreed uitgevoerd;
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen van een eengezinswoning;
- slopen van de achterbouw met veranda op de bel-etage en de terrasoverkapping;
- bouwen van een nieuwe uitbreiding met behoud van de bouwdiepte, onder plat dak met een lichtkoepel;
- openwerken van de keuken naar de eetkamer in de uitbreiding;
- het aanleggen van een tweede verhoogd terras op niveau van de bel-etage tot tegen de bestaande rechter scheidingsmuur;
- het nieuwe terras wordt voorzien van een pergola-structuur tot een hoogte van 5,26 m ten opzichte van het tuinniveau;
- op de linker scheidingsmuur wordt vanaf de nieuwe achtergevel een semi transparant zichtscherm geplaatst van 2,48 m diep en 2,60 m hoog (even hoog als het nieuwe schuifraam);
- de indeling van de eerste verdieping wordt licht gewijzigd;
- het wit geschilderd houten buitenschrijnwerk in de voorgevel wordt gerestaureerd, het glas is lood wordt hersteld en ondergebracht in dubbele beglazing;
- in de achtergevel wordt op de verdiepingen nieuw buitenschrijnwerk in lichtgrijs aluminium voorzien;
- in de voortuin wordt een septische put met een inhoud van 2.000 l geïnstalleerd.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer |
22 januari 2019 |
7 februari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
21 januari 2019 |
20 februari 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Het nieuwe platte dak heeft, inclusief de lichtkoepel, een oppervlakte van 21,50 m², waardoor het nieuwe platte dak dient te voldoen aan artikel 38 van de bouwcode. De vermelding dat het platte dak 13,70 m² groot zou zijn is niet correct, aangezien de oppervlakte exclusief de lichtkoepel berekend werd. Toch vervalt de verplichting voor een groendak aangezien de voorliggende aanvraag een eengezinswoning betreft waar de dakwaterafvoer naar een hemelwaterput is voorzien. De bouwcode voorziet een afwijking op de verplichting van groendaken bij eengezinswoningen omdat de voordelen van hergebruik in deze gevallen meestal niet opwegen tegen de voordelen van groendaken. Een afwijking kan worden toegestaan door toepassing van artikel 3.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het verbouwen van een eengezinswoning waarbij de veranda en de luifel achteraan gesloopt wordt en een nieuwe uitbouw met terras, inclusief pergola, gebouwd wordt. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Turnhoutsebaan.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De verbouwing omvat het slopen van de luifel en veranda achteraan. De nieuwe bouwdiepte stemt overeen met de bestaande bouwdiepte. Achteraan wordt aan de rechterzijde, tegen de rechtse scheidingsmuur, een verhoogd terras voorzien. Dit terras wordt voorzien van een pergola. De inplanting van dit terras is aanvaardbaar en veroorzaakt geen storende effecten. Op de eerste verdieping wordt het bouwvolume niet aangepast. Het voorgestelde bouwvolume is in het algemeen stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel van het pand wijzigt enkel door het schrijnwerk te renoveren. De achtergevel wordt op het gelijkvloers voorzien van een groot schuifraam uitgevoerd in aluminium schrijnwerk in een grijze kleur. De eerste verdieping in bruine gevelsteen blijft achteraan behouden. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan worden ingestemd met de materialen zoals voorgesteld.
Cultuurhistorische aspecten
De aanvraag heeft betrekking op een pand dat is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed. Advies werd gevraagd aan de dienst stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg. Het advies luidt als volgt: “Het betreft een modernistisch burgerhuis, in 1937 ontworpen door de Mortselse bouwmeester J. Ottelohé voor Ferdinand Joseph Grevisse uit de Plankenbergstraat 49 in Deurne. De Mortselse architect J. Ottelohé kennen we van twee modernistische burgerwoningen in Mechelen en Heist-op-den-Berg, maar we vinden zijn naam ook terug in de historische bouwdossiers in het Antwerpse stadsarchief vanaf de jaren 1920, vooral voor verbouwingen. De woning die hij hier in Deurne ontwierp, sluit helemaal aan bij de verzorgde, bij de art deco aansluitende, decoratieve modernistische bouwstijl van de woningen in Mechelen en in Heist-op-den-Berg. De ruime rijwoning telt twee traveeën en twee bouwlagen onder platte bedaking; in het souterrain is een garage ondergebracht, te bereiken via een afhellende oprit in de lange voortuin. De voortuin werd heraangelegd als oprit met parkeerplaats; de mee ontworpen afsluiting van de voortuin is verwijderd. In de gele bakstenen lijstgevel domineert de horizontale belijning door de ver overkragende kroonlijst, de gevelbrede erker op de verdieping met typisch afgerond vensterregister, de brede vensteropeningen op de bel etage, en door de luifel boven het portaal en de betonnen latei boven de garagepoort.
Op de begane grond een overluifeld, gedetailleerd uitgewerkt portaal, toegankelijk via vijf treden naar de rechthoekige voordeur met nieuw schrijnwerk. De afgeronde vormen van het portaal trekken de aandacht naar zich toe via de zwart betegelde zuil rechts en het drieledige zijlicht met veelkleurig, floraal gesneden glas in lood links. Eenvoudige rechthoekige poort met nieuw schrijnwerk in het souterrain. Breed rechthoekig venster op de verhoogde begane grond met glas in lood. De brede erker op de verdieping valt op: gevat in een afgeronde natuurstenen lijst, opgedeeld met zwarte betegeling met gouden accenten, hier eveneens glas in lood in het originele schrijnwerk. De plattegrond ingesloten in het bouwdossier wijst op een eigenaar met een eigen zaak: zitplaats en bureel krijgen een duidelijk afgebakende plaats. De indeling is een variant op het enkelhuissysteem, waar een smalle gang in de deurtravee toegang biedt tot de in elkaar doorlopende woonruimtes in de brede venstertravee. Ottolohé zorgt voor een eigentijdse aanpassing van dit model in functie van de noden van de eigenaar: via het portaal kom je in een ruime inkomhal, die niet doorloopt in de lange gang met trappenhuis, maar met brede deuren verbonden is met de enfilade van eetkamer en veranda. De gang bevindt zich in deze woning in de venstertravee, en situeert zich achter een vierkante zitplaats aan straatzijde, wellicht te gebruiken als ontvangstruimte voor bezoekers, en op deze manier duidelijk gescheiden van de private woonruimtes. Met enkele treden kom je vanuit de inkomhal in de gang. De keuken heeft de traditionele plek achter de gang. Op de verdieping toont de plattegrond twee grote kamers links, van elkaar gescheiden door een badkamer met zenitale verlichting. In de rechtertravee, voor de trap, een kleine slaapkamer en achter de trap (boven de keuken) een bureel.
Het pand is beeldbepalend omwille van de architecturale waarde. Men wenst de eengezinswoning te renoveren met respect voor de waardevolle architectuur, interieurelementen en indeling. Het project werd voorbesproken met de stedelijke dienst monumentenzorg. De voorgestelde ingrepen respecteren de erfgoedwaarde van het pand en zijn bijgevolg aanvaardbaar.” Er wordt vanuit de dienst een voorwaardelijk gunstig advies verleend.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In de aanvraag wordt de overloop van de regenwaterput achteraan in de kelder aangesloten op de DWA, terwijl de hemelwaterafvoer gescheiden dient te worden aangeboden aan de straat. Dit kan niet aanvaard worden. In voorwaarden wordt opgelegd om het watersysteem gescheiden aan te bieden aan de straat, conform artikel 40.
Inzake privacy wordt er hinder verwacht ter hoogte van het schuifraam achteraan. Het schuifraam wordt tot tegen de linkerbuur (nr.343) geplaatst wat zijdelingse zichten op het nabijgelegen perceel mogelijk maakt. Volgens het burgerlijk wetboek; lichten en zichten dient, om zijdelingse zichten te vermijden, een afstand van minstens 0,60 meter gegarandeerd te worden tussen de raamopening en de perceelsgrens. Het plaatsen van een ‘semi transparant scherm op de gemene muur’ maakt zijdelingse zichten nog steeds in een beperkte mate mogelijk, waardoor nog steeds hinder kan ontstaan. Het is bovendien niet duidelijk hoe transparant dit scherm juist is. Om privacy hinder zo veel mogelijk te beperken wordt in voorwaarden opgelegd om aan het burgerlijk wetboek te voldoen en een minimale afstand van 0,60 meter te voorzien tussen het schuifraam en de linkerperceelsgrens.
Het grote schuifraam zorgt voor het binnendringen van voldoende natuurlijk daglicht in zowel de keuken als de eetkamer. Een lichtkoepel versterkt dit effect. Voldoende natuurlijk daglicht verhoogt de woonkwaliteit en de leefbaarheid van de woning. Het samenbrengen van de keuken en de eetkamer kan ruimtelijk gunstig geadviseerd worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de regenwaterafvoer dient gescheiden te worden aangeboden aan de straat, conform artikel 40;
2. een afstand van minimaal 0,60 meter voorzien tussen de raamopening en de linkse perceelsgrens, conform het burgerlijk wetboek; lichten en zichten;
3. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
22 december 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
21 januari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
21 maart 2019 |
Verslag GOA |
4 maart 2019 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de regenwaterafvoer dient gescheiden te worden aangeboden aan de straat, conform artikel 40;
2. een afstand van minimaal 0,60 meter voorzien tussen de raamopening en de linkse perceelsgrens, conform het burgerlijk wetboek; lichten en zichten;
3. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.