Terug
Gepubliceerd op 18/03/2019

2019_CBS_02380 - District Merksem. Moeshofstraat - Bijsturing proefopstelling. Maatregelen aan garages. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_02380 - District Merksem. Moeshofstraat - Bijsturing proefopstelling. Maatregelen aan garages. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2019_CBS_02380 - District Merksem. Moeshofstraat - Bijsturing proefopstelling. Maatregelen aan garages. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen stelt volgende bijsturing van de proefopstelling voor:

  • er wordt een extra parkeervak gecreëerd tussen het kruispunt met de Maantjessteenweg en de inrit van huisnummer 159. Het parkeervak begint op 6m vanaf het zebrapad en wordt voorafgegaan door een verdrijvingsvlak;
  • de huidige stopstreep wordt verkort tot 2,75 m, de huidige middenbelijning en de huidige sticker van de zone 30 worden weggestraald;
  • er wordt een nieuwe zone 30 sticker geplaatst naast het nieuwe parkeervak (direct naast de huidige sticker).

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Moeshofstraat in het district Merksem

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 21 november 2014 (jaarnummer 11777);
  • heeft een proefopstelling voor maatregelen aan garages dat werd goedgekeurd door het college op 17 november 2017 (jaarnummer 9987). Het college besliste om parkeervakken aan te brengen aan de oneven zijde van het straatsegment in de Moeshofstraat tussen het kruispunt met de Maantjessteenweg en het kruispunt met de Kwadeveldenstraat/ Laaglandlaan.
De markeringen werden op 27 september 2018 aangebracht.
 
In september 2018 werden aanvragen ingediend door twee bewoners van de Moeshofstraat om een extra parkeervak te creëren.
 
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen stelt voor om de proefopstelling bij te sturen.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 17 maart 2016 Gunstig onder voorwaarden

De politie adviseert gunstig om verdrijvingsvlakken aan te brengen als proefopstelling, indien deze worden aangebracht conform het Verkeersreglement (KB 01.12.1975) en zoals goedgekeurd in het collegebesluit van 9 oktober 2015, jaarnummer 8410, rond hinderlijk parkeren aan inritten.

De inritten dienen zo aangebracht dat wagens vlot in- en uit kunnen rijden rekening houdende met de context van de straat. 

De politie adviseert om in de straten die niet voldoen aan het draaiboek openbaar domein en de wettelijke afmetingen, het district of de stad te vragen een aanpassing in de toekomst te onderzoeken.

Praktisch betekent dit dat bij straten met conforme breedte volgens draaiboek er klassieke parkeervaklijnen aangebracht worden. Daar waar de bestaande straat smaller is dan de richtlijnen uit het draaiboek voor straten die heraangelegd worden, worden verdrijvingsvlakken aangeduid + een aanbeveling gegeven aan het district om te bekijken of de straat conform de draaiboeken aangepakt kan worden in de toekomst.

Districtscollege Merksem, advies van 21 februari 2019 (jaarnummer 36) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de bijsturing van de proefopstelling in de Moeshofstraat goed. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/Communicatie en Participatie alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit
SW/Mobiliteit en LP/VK in samenspraak de proefopstelling evalueren
SW/Mobiliteit bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]
SW/B&O aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Bijlagen

  • Bijkomende RoMa voor de Moeshofstraat (1).pdf