Terug
Gepubliceerd op 18/03/2019

2019_CBS_02201 - Omgevingsvergunning - OMV_2018158837.Langveldstraat 9. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_02201 - Omgevingsvergunning - OMV_2018158837.Langveldstraat 9. District Deurne - Goedkeuring 2019_CBS_02201 - Omgevingsvergunning - OMV_2018158837.Langveldstraat 9. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018158837

Gegevens van de aanvrager:

de heer Yassine El Hassani met als adres Bloemstraat 17 bus 1 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Ligging van het project:

Langveldstraat 9 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 31sectie B nr. 231T4

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en utbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          niet van toepassing.

Laatst vergunde toestand

-          niet van toepassing.

Bestaande toestand

-          eengezinswoning van 1 bouwlaag plus een bovenverdieping onder zadeldak in halfopen bebouwing.

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning na afbraak van de veranda;

-          het gelijkvloers en de 1ste verdieping worden achteraan in de diepte uitgebreid tot een bouwdiepte van 13m67 (ietsje dieper dan de linkerbuur) met een volume onder een plat dak;

-          rechts achteraan wordt het gelijkvloers dichtgebouwd tot tegen de rechter perceelsgrens, eveneens onder plat dak;

-          in dit volume tegen de zijkant wordt een nieuwe inkomdeur voorzien;

-          het verhard pad naar de originele voordeur in de voortuin verdwijnt en er wordt een haag en bodembedekkers aangeplant;

-          de voorgevel in roodbruine gevelsteen blijft ongewijzigd maar wordt voorzien van een nieuwe voordeur in donkergrijs pvc. 

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 38 Groendaken: de nieuwe platte daken worden niet als groendak aangelegd;
  •  Artikel 43 Septische putten: er wordt geen septische put voorzien.
     

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat het verbouwen van een eengezinswoning met een uitbreiding achteraan en rechts van de woning. De voordeur wordt verplaatst naar de zijgevel van de aanvraag. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Langveldstraat.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De zogenaamde tuinwijk is opgebouwd uit een aantal reeksen, clusters van woningen. Kenmerkend hierbij is dat een cluster steeds uit een 4-tal woningen bestaat, waarvan de twee uitersten als een halfopen bebouwing gerealiseerd zijn. De woning van de aanvraag maakt deel uit van een van de uitersten van een cluster, en is in de bestaande toestand een halfopen bebouwing.

 

De voorliggende aanvraag voorziet een uitbreiding aan de rechterzijde, met een hoogte van 1 bouwlaag, tot tegen de perceelsgrens.

Door een uitbreiding aan de rechterzijde toe te laten wordt het beeld van de wooncluster doorbroken en verstoort en kan de woning niet meer als halfopen beschouwd worden.

Dit kenmerk is reeds op verscheidene plekken niet meer behouden.

 

Verder is de tuinwijk gekenmerkt door woningen met een zadeldak. De aanvraag voorziet een uitbreiding met plat dak over twee bouwlagen achteraan de woning. Dit is niet kenmerkend in de tuinwijk. Echter zijn al enkele woningen met zulke uitbreiding met een plat dak achteraan. De uitbreiding is bijgevolg aanvaardbaar op voorwaarde dat deze aansluit bij de diepte van de linkerbuur.

Door de voorzien uitwerking blijft de schuine dakvorm van de woning afleesbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevels van de tuinwijk zijn gekenmerkt door een toegangsdeur (voordeur) aan de voorzijde van het gebouw, aan de linker- of rechterzijde van de voorgevel. De voordeur van de voorliggende aanvraag wordt aan de zijkant van het gebouw geplaatst op een afstand van 11,60 meter van de voorste perceelsgrens. De voordeur op een dergelijk afstand en aan de zijkant van het gebouw plaatsen is niet in harmonie met het referentiebeeld en niet kenmerkend in de tuinwijk. Om het beeld van de tuinwijk te behouden is het van belang om in harmonie te treden met het referentiebeeld. Het behouden van de opening van de voordeur in de voorgevel wordt als positief ervaren.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het platte dak achteraan is niet voorzien van een groendak waardoor de aanvraag strijdig is met artikel 38. Zowel vanuit duurzaamheid als vanuit beeldkwaliteit heeft een groendak een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een gewoon dak. Ze zorgen voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en beperken gelijktijdig het piekdebiet bij stortbuien. Ook verminderen ze het “urban heat island” effect en werken ze als (extra) dakisolatie. Door hun groene karakter zijn ze aangenamer om op te kijken en verhogen ze de biodiversiteit. Omwille van deze positieve effecten is het verplicht om alle platte daken ten minste als extensief groendak aan te leggen. Er wordt in de aanvraag nergens melding gemaakt van een hemelwaterput die op de dakwaterafvoer aangesloten is, waardoor niet afgeweken kan worden van deze strijdigheid. In een voorwaardelijk gunstige vergunning wordt opgelegd in voorwaarden om platte daken van een groendak te voorzien.

Het afvoerstelsel van afval- en hemelwater wordt aangepast in het voorliggende project. Er wordt echter geen septische put geplaatst, waardoor de aanvraag strijdig is met artikel 43. Voor de voorliggende aanvraag is volgens artikel 43 een septische put met een inhoud van minimaal 2.000 liter (5GE) verplicht. Dit wordt in voorwaarde opgenomen in een voorwaardelijk gunstige vergunning. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      een groendak te voorzien conform artikel 38 van de bouwcode;

2.      een septische put te voorzien conform artikel 43 van de bouwcode;

3.      de bouwdiepte op het gelijkvloers en de verdieping te beperken tot de diepte van de linkerbuur op het gelijkvloers;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 december 2018

Volledig- en ontvankelijk

24 januari 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

25 maart 2019

Verslag GOA

7 maart 2019

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      een groendak te voorzien conform artikel 38 van de bouwcode;

2.      een septische put te voorzien conform artikel 43 van de bouwcode;

3.      de bouwdiepte op het gelijkvloers en de verdieping te beperken tot de diepte van de linkerbuur op het gelijkvloers;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.