Terug
Gepubliceerd op 19/03/2019

2019_CBS_02364 - Duurzame stad. Lage-emissiezone - Toegangsnormen tractoren. Collegiale brief aan Vlaams minister Koen Van den Heuvel. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_02364 - Duurzame stad. Lage-emissiezone - Toegangsnormen tractoren. Collegiale brief aan Vlaams minister Koen Van den Heuvel. Ondertekening - Goedkeuring 2019_CBS_02364 - Duurzame stad. Lage-emissiezone - Toegangsnormen tractoren. Collegiale brief aan Vlaams minister Koen Van den Heuvel. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het Vlaamse LEZ-besluit is opgenomen welke voertuigen al dan niet toegelaten zijn binnen een lage-emissiezone (LEZ). In artikel 2, §1, 3° zijn de toegangsvoorwaarden voor tractoren (voertuigen van categorie T of land- en bosbouwtrekkers op wielen) opgenomen als volgt:

  • periode 1 januari 2016 – 31 december 2019: minimale emissienorm van Fase IIIa;
  • periode 1 januari 2020 – 31 december 2024: minimale emissienorm van Fase IIIb;
  • vanaf 1 januari 2025: minimale emissienorm van Fase IV.

De Europese regelgeving, in het bijzonder de Europese Verordening 2016/1628, heeft echter een situatie gecreëerd waardoor de marktintroductie van Fasen gewijzigd is. Ook worden, al naargelang de vermogensklasse van de tractoren, sommige Fasen overgeslagen waardoor ze niet op de markt komen.

Zo is onder meer bepaald dat voor lichtere tractoren (vermogen kleiner dan 37 kW) Fase IIIa van kracht blijft tot de invoering van de Fase V motor. Er is voor deze vermogensband dus geen Fase IIIb of Fase IV op de markt gebracht. Dit heeft als gevolg dat vanaf 1/1/2020 tractoren van Fase IIIa met een vermogen kleiner dan 37 kW de LEZ niet zouden mogen betreden, terwijl het alternatief van Fase V pas tegen 2021 beschikbaar is.

Voor zwaardere tractoren (vermogens vanaf 37 kW) is er wel een Fase IIIb op de markt, maar is er geen Fase IV en zal Fase V pas tegen 2021 beschikbaar zijn. De tractoren met Fase IIIa moeten tegen 1/1/2020 dus vervangen worden door Fase IIIb-tractoren, maar deze voertuigen kunnen vanaf 2025 de LEZ niet meer in.

De gewijzigde regelgeving en marktsituatie leiden met andere woorden voor voertuigen van categorie T tot het niet-beschikbaar zijn van de alternatieven die nodig zijn om de LEZ-voorwaarden die in het LEZ-besluit zijn opgenomen op een logische en economisch verantwoorde manier na te komen.

Met deze collegiale brief wil de stad dit probleem aan de Vlaamse minister voor Leefmilieu kenbaar maken en twee oplossingsrichtingen voorstellen. 

Voor de korte termijn is het voorstel om artikel 2, § 1, 3°, b) van het LEZ-besluit zo te interpreteren dat voor toegang tot de LEZ in de periode 1/1/2020 – 31/12/2024 de motor ten minste moet voldoen aan de emissienorm van Fase IIIb voor zover deze volgens de geldende Europese regelgeving op de markt moest gebracht worden. In de praktijk zullen met deze interpretatie de vermogens met een vermogen kleiner dan 37 kW dan moeten beschikken over de emissienorm van Fase IIIa en alle andere vermogens aan de emissienorm van Fase IIIb.

Voor de middellange termijn is het voorstel om het LEZ-besluit te herzien om op die manier een werkbaar verstrengingspad voor de voertuigen van categorie T uit te werken.

Aanleiding en context

Op 27 november 2015 werd het decreet betreffende de lage-emissiezone (LEZ-decreet) definitief goedgekeurd. Dit decreet bepaalt dat de Vlaamse regering de toegangsvoorwaarden tot een LEZ vaststelt.

Op 26 februari 2016 keurde de Vlaamse regering definitief het besluit betreffende lage-emissiezones (LEZ-besluit) goed. Dit besluit werd door de Vlaamse regering gewijzigd op 31 maart 2017. Deze besluiten bevatten onder meer de toegangsvoorwaarden voor land- en bosbouwtrekkers op wielen (voeruigen van categorie T).

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1HWN01 - Antwerpen is een duurzame stad
1HWN0101 - De ecologische duurzaamheidsambities zijn maximaal gerealiseerd met het oog op een hoge levenskwaliteit voor iedereen en economische waardecreatie
1HWN010103 - Hinderlijke lucht- en geluidsemissies zijn beperkt en de blootstelling van bewoners wordt maximaal voorkomen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de collegiale brief aan Vlaams minister Van den Heuvel over de LEZ-toegangsnormen voor tractoren goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen