In het Vlaamse LEZ-besluit is opgenomen welke voertuigen al dan niet toegelaten zijn binnen een lage-emissiezone (LEZ). In artikel 2, §1, 3° zijn de toegangsvoorwaarden voor tractoren (voertuigen van categorie T of land- en bosbouwtrekkers op wielen) opgenomen als volgt:
De Europese regelgeving, in het bijzonder de Europese Verordening 2016/1628, heeft echter een situatie gecreëerd waardoor de marktintroductie van Fasen gewijzigd is. Ook worden, al naargelang de vermogensklasse van de tractoren, sommige Fasen overgeslagen waardoor ze niet op de markt komen.
Zo is onder meer bepaald dat voor lichtere tractoren (vermogen kleiner dan 37 kW) Fase IIIa van kracht blijft tot de invoering van de Fase V motor. Er is voor deze vermogensband dus geen Fase IIIb of Fase IV op de markt gebracht. Dit heeft als gevolg dat vanaf 1/1/2020 tractoren van Fase IIIa met een vermogen kleiner dan 37 kW de LEZ niet zouden mogen betreden, terwijl het alternatief van Fase V pas tegen 2021 beschikbaar is.
Voor zwaardere tractoren (vermogens vanaf 37 kW) is er wel een Fase IIIb op de markt, maar is er geen Fase IV en zal Fase V pas tegen 2021 beschikbaar zijn. De tractoren met Fase IIIa moeten tegen 1/1/2020 dus vervangen worden door Fase IIIb-tractoren, maar deze voertuigen kunnen vanaf 2025 de LEZ niet meer in.
De gewijzigde regelgeving en marktsituatie leiden met andere woorden voor voertuigen van categorie T tot het niet-beschikbaar zijn van de alternatieven die nodig zijn om de LEZ-voorwaarden die in het LEZ-besluit zijn opgenomen op een logische en economisch verantwoorde manier na te komen.
Met deze collegiale brief wil de stad dit probleem aan de Vlaamse minister voor Leefmilieu kenbaar maken en twee oplossingsrichtingen voorstellen.
Voor de korte termijn is het voorstel om artikel 2, § 1, 3°, b) van het LEZ-besluit zo te interpreteren dat voor toegang tot de LEZ in de periode 1/1/2020 – 31/12/2024 de motor ten minste moet voldoen aan de emissienorm van Fase IIIb voor zover deze volgens de geldende Europese regelgeving op de markt moest gebracht worden. In de praktijk zullen met deze interpretatie de vermogens met een vermogen kleiner dan 37 kW dan moeten beschikken over de emissienorm van Fase IIIa en alle andere vermogens aan de emissienorm van Fase IIIb.
Voor de middellange termijn is het voorstel om het LEZ-besluit te herzien om op die manier een werkbaar verstrengingspad voor de voertuigen van categorie T uit te werken.
Op 27 november 2015 werd het decreet betreffende de lage-emissiezone (LEZ-decreet) definitief goedgekeurd. Dit decreet bepaalt dat de Vlaamse regering de toegangsvoorwaarden tot een LEZ vaststelt.
Op 26 februari 2016 keurde de Vlaamse regering definitief het besluit betreffende lage-emissiezones (LEZ-besluit) goed. Dit besluit werd door de Vlaamse regering gewijzigd op 31 maart 2017. Deze besluiten bevatten onder meer de toegangsvoorwaarden voor land- en bosbouwtrekkers op wielen (voeruigen van categorie T).
Het college keurt de collegiale brief aan Vlaams minister Van den Heuvel over de LEZ-toegangsnormen voor tractoren goed.