Terug
Gepubliceerd op 18/03/2019

2019_CBS_02363 - Duurzame stad. Lage-emissiezone - Haalbaarheidsstudie uitbreiding lage-emissiezone Antwerpen (LEZ) - Kennisneming

college van burgemeester en schepenen
vr 15/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_02363 - Duurzame stad. Lage-emissiezone - Haalbaarheidsstudie uitbreiding lage-emissiezone Antwerpen (LEZ) - Kennisneming 2019_CBS_02363 - Duurzame stad. Lage-emissiezone - Haalbaarheidsstudie uitbreiding lage-emissiezone Antwerpen (LEZ) - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Met de opdracht tot uitvoering van een haalbaarheidsstudie werd beoogd om de meest geschikte mogelijkheden tot uitbreiding van de huidige lage-emissiezone (LEZ) van Antwerpen naar een groter gebied, eventueel met inbegrip van randgemeenten, te onderzoeken. 

De studie analyseerde verschillende mogelijke scenario's voor gebiedsafbakening:

  • Basisscenario: uitbreiding van de LEZ op Antwerps grondgebied, zonder LEZ in havengebied en/of randgemeenten;
  • Scenario Noord: bijkomende noordelijke uitbreiding van het Basisscenario om volledig aan te sluiten bij een eventuele LEZ in het havengebied;
  • Scenario Oost: bijkomende oostelijke uitbreiding van het Basisscenario tot aan de grens met de aan Antwerpen grenzende gemeenten van de politiezone MINOS (Mortsel, Borsbeek, Wommelgem en Wijnegem) en met uitbreiding op het grondgebied van die gemeenten tot aan de R11;
  • Scenario West: bijkomende westelijke uitbreiding van het Basisscenario tot aan de grens met Zwijndrecht en met uitbreiding op grondgebied Zwijndrecht;
  • Groot scenario: bijkomende uitbreiding in de verstedelijkte rand rondom Antwerpen bovenop de combinatie van het Basisscenario met de bijkomende scenario’s Oost en West. Het gebied van dit scenario komt grotendeels overeen met de luchtkwaliteitszone BEF02A, ‘Agglomeratie Antwerpen’.

De studie analyseerde verder de effecten van een eventuele uitbreiding van de LEZ op de samenstelling van het voertuigenpark, het rondrijdend verkeerd, de verminderde emissies, de verbetering van de luchtkwaliteit, blootstelling van de bevolking aan te hoge concentraties van verontreiniging en de maatschappelijke kosten en baten.

Tot slot geeft de studie aanbevelingen voor handhaving van een uitgebreide LEZ en bevat het stappenplannen ter voorbereiding van een eventuele uitbreiding.

Aanleiding en context

Op 1 februari 2017 voerde de stad Antwerpen een lage-emissiezone (LEZ) in in het gebied tussen Ring en Schelde en op Linkeroever. Oudere, meer vervuilende, voertuigen kunnen de LEZ niet inrijden, tenzij onder bepaalde voorwaarden. Op die manier verbetert de lokale luchtkwaliteit met een positieve impact op de gezondheid van de bewoners en bezoekers. De LEZ omvat een gebied van ongeveer 20 km² met 200.000 inwoners.

Het college besliste op 23 juni 2017 (jaarnummer 5761) om de gunning goed te keuren voor het afsluiten van een overeenkomst met betrekking tot de haalbaarheidsstudie uitbreiding lage-emissiezone (LEZ) Antwerpen, op basis van bestek GAC/2016/4178, aan Transport & Mobility Leuven nv. Het college keurde op 8 september 2017 (jaarnummer 7882) de wijziging van opdracht van bestek GAC/2016/4178 goed.

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1HWN01 - Antwerpen is een duurzame stad
1HWN0101 - De ecologische duurzaamheidsambities zijn maximaal gerealiseerd met het oog op een hoge levenskwaliteit voor iedereen en economische waardecreatie
1HWN010103 - Hinderlijke lucht- en geluidsemissies zijn beperkt en de blootstelling van bewoners wordt maximaal voorkomen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de resultaten van de haalbaarheidsstudie naar een eventuele uitbreiding van de lage-emissiezone Antwerpen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20181121_Uitbreiding_LEZ_Antwerpen_eindrapport_Management samenvatting.pdf