Terug
Gepubliceerd op 18/03/2019

2019_CBS_02189 - Omgevingsvergunning - OMV_2018158924. Hooftvunderlei 8. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_02189 - Omgevingsvergunning - OMV_2018158924. Hooftvunderlei 8. District Deurne - Goedkeuring 2019_CBS_02189 - Omgevingsvergunning - OMV_2018158924. Hooftvunderlei 8. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018158924

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Jessy van der Werff met als adres Hooftvunderlei 8 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Hooftvunderlei 8 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 31sectie B nr. 36M17

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van aanpassingen aan een nieuwbouw eengezinswoning (vergunning 20134201)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          04/10/2013: vergunning (20134201) voor het bouwen van een eengezinswoning en afbraak van een magazijn;

-          28/05/2015: proces verbaal (11002_2015_31) voor het anders uitvoeren van de eengezinswoning dan opgetekend in de stedenbouwkundige vergunning 20134201.

Laatst vergunde toestand

-          het pand bestaat uit drie bouwlagen en een extra dakverdieping;

-          het gebouw is ingericht als eengezinswoning;

-          het magazijn is gesloopt en ingericht als tuin;

-          de inkom bevindt zich in het midden van de voorgevel met aan de linkerzijde een garage/fietsenberging, aan de rechterzijde een bureau;

-          achteraan grenst de zitkamer aan het terras;

-          centraal is een gesloten traphal die de verschillende verdiepingen verbindt voorzien;

-          de gebruikte gevelmaterialen zijn rode gevelsteen en zwart-grijs aluminium buitenschrijnwerk.

Bestaande toestand

-          raamopeningen en bouwdiepte werden anders uitgevoerd;

-          de vrije hoogte in de ruimtes zijn anders voorzien.

Inhoud van de aanvraag

-          de bestaande toestand komt niet overeen met de laatst vergunde toestand waardoor een aantal zaken geregulariseerd dienen te worden;

-          in de voorgevel werden de in totaal 6 kleine raamopeningen op de 1ste en 2de verdiepingen gewijzigd en samengevoegd tot 3 grotere raamopeningen;

-          de 2 kleine raamopeningen van het dakterras werden samengevoegd tot één opening;

-          de kelder is groter uitgevoerd en ingericht als berging;

-          de vrije hoogte in een aantal ruimtes is aangepast;

-          de achtergevelbouwlijn van de 1ste en 2de verdieping werd ter hoogte van de linkerbuur 30 cm naar achter gebracht (van 11,52 naar 11,82 meter);

-          de kroonlijsthoogte van de achtergevel gelijkvloers werd verlaagd tot 3,85 meter;

-          de tuinmuur met de rechterbuur werd gesloopt en vervangen door een tuinmuur in rode baksteen, de hoogte is ongewijzigd.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Deurne Dorp, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 26 juni 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor aaneengesloten bebouwing type d lage steenwegwoningen-art. 5.4 en zone voor private tuinen-art. 12.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraagwijkt af op de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 21: het gelijkvloers bureau is slechts 2m23 hoog.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Als gevolg van een slecht of beperkt draagvermogen van de geroerde grond (volgens het grondsonderingsverslag van 25/11/2013) werd het gebouw volledig onderkelderd. Daardoor kon de verlaagde vloer van de bureauruimte op het gelijkvloers, zoals voorzien in de vergunde toestand, niet worden uitgevoerd. De vrije hoogte van de bureau bedraagt daardoor slechts 2,23 meter tegenover de minimale vrije hoogte van 2,60 meter, zoals vermeld in artikel 21. Omdat een diepere kelder of andere funderingswijze volgens de indiener niet mogelijk was wegens de noodzakelijk ondershoeiingen, het grondwaterpeil en het hieruit voortvloeiende risico voor schade aan de aangrenzende buren, kan afgeweken worden van de strijdigheid. Bovendien is de algemene woonkwaliteit van het pand voldoende en hebben andere ruimten vaak een hogere vrije hoogte dan 2,60 meter, waardoor de strijdigheid gecompenseerd kan worden en de woonkwaliteit niet in het gedrang komt.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft een regularisatie met wijzigingen aan de voorgevel, achtergevel, kelder, vrije hoogtes en kroonlijsthoogtes. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Hooftvunderlei.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het bouwvolume van de aanvraag wijzigt niet tegenover de vergunde toestand. Een beoordeling inzake schaal en ruimtegebruik is bijgevolg niet van toepassing.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel werd gewijzigd door 6 kleinere raamopeningen om te vormen naar drie grotere raamopeningen die op een speelse manier in de voorgevel werden geplaatst. De twee kleinere raamopeningen op de bovenste verdieping werden gewijzigd naar één grote lange opening. De kroonlijst van de aanvraag werd uitgevoerd in een ritmerende en getande gevelsteen. De aanpassingen aan de voor- en achtergevel zijn vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar en regulariseerbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Een verplaatsbare scheiding werd geplaatst tussen de bureauruimte en de garage/ fietsenberging vooraan op het gelijkvloers. Omwille van de nood aan een verblijfsruimte met raamopening aan de straatzijde, zodat regelmatig contact tussen de gebruiker(s) van het gebouw en de straat mogelijk is en om zo een levendige straat te behouden, mag de bureauruimte niet mee opgenomen worden als garage of fietsenberging. De functie van bureauruimte dient behouden te blijven. Ook andersom is het belangrijk de garage en fietsenberging te behouden. Om beide functies optimaal te kunnen blijven gebruiken zonder enig mogelijke hinder zal worden opgelegd de scheiding te behouden.

De inhoud van de septische put bedraagt slechts 1.500 liter. De aanvraag is daardoor strijdig met artikel 43. Het artikel stelt dat gebouwen met enkel een woonfunctie en tot en met 5 gebruikersequivalenten een septische put dienen te hebben met een inhoud van minimaal 2.000 liter. Dit wordt opgelegd in voorwaarden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de septische put voorzien van een inhoud van minimaal 2.000 liter, conform artikel 43 van de bouwcode;

2.      de scheiding tussen de garage/fietsenberging en het bureau zoals voorzien op de plannen van 2013 te behouden;

3.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.


Standpunt college


Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. Het vervangen van een vaste wand door een flexibele wand kan aanvaard worden. Het foutief (niet levendig) gebruik van deze ruimte staat los van de aard van de wand. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 december 2018

Volledig- en ontvankelijk

24 januari 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

25 maart 2019

Verslag GOA

7 maart 2019

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de septische put voorzien van een inhoud van minimaal 2.000 liter, conform artikel 43 van de bouwcode;

 

2.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.