Terug
Gepubliceerd op 20/03/2019

2019_CBS_01990 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2017005991. Kauwenstein zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_01990 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2017005991. Kauwenstein zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_01990 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2017005991. Kauwenstein zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

1 februari 2019

2 maart 2019

0

0

0

0

 

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij: 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 8858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

 

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen;

- het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen voor beslissing over de zaak van de wegen.

 

Projectnummer:

OMV_2017005991

Gegevens van de aanvrager:

Departement Mobiliteit en Openbare Werken met als contactadres Thonetlaan 102 bus 2 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Kauwenstein zonder nummer, Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 16 sectie D nrs. 108R3, 108F3 en 108B3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

slopen sluiswachtersgebouw, verwijderen toegangen en aanleggen nieuwe toegang

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-         Op 30 juni 2010 verleende de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar stedenbouwkundige vergunning (8.00/11002/444402.4) voor wegeniswerken en rioleringswerken en afbraakwerken rond de Van Cauwelaertsluis en Boudewijnsluis;

-         Op 10 augustus 2017 verleende de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar stedenbouwkundige vergunning (8.00/11002/444402.6) voor het bouwen van een nieuwe Boudewijnbrug in de haven van Antwerpen.


Inhoud van de aanvraag

-          Slopen van een sluiswachtersgebouw;

-          Verwijderen van twee toegangen en aanleggen van een nieuwe toegang;

-          Heraanleggen van een verkeerseiland.

 

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

31 januari 2019

12 februari 2019

Gunstig

Waterlink

31 januari 2019

1 maart 2019

Voorwaardelijk gunstig.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

31 januari 2019

21 februari 2019

 

Toetsing voorschriften

 

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd,

blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en

inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan is het goed bestemd als Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven. Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Grotendeels geldt hier het bestemmingsvoorschrift Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven en - voor de omliggende wegenis – Gebied voor Verkeers- en vervoersinfrastructuur. Parallel aan deze wegenis loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat. De Boudewijnsluis en Van Cauwelaertsluis, alsook het Hansadok, zijn aangeduid als Gebied voor Waterweginfrastructuur.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Net ten zuiden van de Boudewijnsluis worden verschillende werken uitgevoerd aan bestaande wegenis. Twee toegangen die een verbinding maken tussen Kauwenstein en het kaaiplateau worden verwijderd. De bestaande asfaltverharding zal opgebroken worden en de vrijgekomen zone wordt opnieuw ingezaaid met gras. Tussen de twee te verwijderen toegangen, wordt een nieuwe toegang aangelegd in een asfaltverharding, welke zal worden afgesloten met een beweegbaar hek.

Aan de zuidkant van de Boudewijnbrug wordt het verkeerseiland heraangelegd om een meer verkeersveilige situatie te creëren. Hiervoor wordt van de bestaande “Y”-aansluiting een stuk weg weggenomen en het tracé van het bestaande fietspad heraangelegd, tevens in asfalt, in een rode kleur. De vrijgekomen zone zal worden ingezaaid met gras.

Ten oosten hiervan wordt een buiten dienst gesteld sluiswachtersgebouw gesloopt. Het gebouw heeft een oppervlakte van circa 12 m². Na afbraak wordt de vrijgekomen zone verhard met grijze betonstraatstenen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte.

 

Cultuurhistorische aspecten

Het complex van de Boudewijnsluis en Van Cauwelaertsluis is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld door de administrateur-generaal op 14 september 2009. De Van Cauwelaertsluis dateert van 1928 (Kruisschanssluis genoemd tot 10 augustus 1962), en de Boudewijnsluis van 1955. Beide sluizen hebben twee paar sluisdeuren in de vorm van berijdbare stalen kisten dwars op de aslijn van de sluis, vanuit een uitsparing in de kaaimuur, met bij laatstgenoemde drie verbeteringen ten opzichte van de deuren van de Royerssluis: kruiwagentype, waarvan één met vier wielen over sporen op de sluisbodem rijdt maar de achterste, wegens onderhoudsfaciliteiten, boven het water. De verplaatsing gebeurt door middel van kabels, bewogen door elektrische lieren. Om defecten aan de wielen door schokbelasting te vermijden gebeurt het weg- en spoorverkeer normaal over de parallel geplaatste bruggen: Kruisschansbrug (1928) en Boudewijnbrug (1955) over het bovenhoofd en Van Cauwelaertbrug (1981) en Meestoofbrug (1984) over het benedenhoofd. Aan de Boudewijnbrug bevindt zich ook het sluiswachtersgebouw dat mee onderdeel uitmaakt van de voorliggende bouwaanvraag.


Dit gebouw verloor zijn nut en belemmert het zicht op binnen- en buitenvarende schepen vanuit de controletoren. Bovendien is er geen herbestemming mogelijk wat verwaarlozing in de hand zou werken.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Gezien de aanvraag een aanpassing van bestaande wegenis bevat, werd advies gevraagd aan de verkeerspolitie en de dienst mobiliteit van de stad Antwerpen. Zij brachten beide een gunstig advies uit.

 

Advies van het college

 

Het college beslist een om een gunstig advies te verlenen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

28 januari 2019

Start openbaar onderzoek

1 februari 2019

Einde openbaar onderzoek

2 maart 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

25 maart 2019

Uiterste adviesdatum

19 maart 2019

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om een gunstig advies te verlenen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/V Het advies, na beslissing van de gemeenteraad over de 'zaak van de wegen', te bezorgen aan de instantie die het advies heeft gevraagd.