Terug
Gepubliceerd op 18/03/2019

2019_CBS_01955 - Omgevingsvergunning - OMV_2018154667. Insteekdok Galgenweel ZN . District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_01955 - Omgevingsvergunning - OMV_2018154667. Insteekdok Galgenweel ZN . District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_01955 - Omgevingsvergunning - OMV_2018154667. Insteekdok Galgenweel ZN . District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018154667

Gegevens van de aanvrager:

BVBA CAPZAND met als adres Dorpsstraat 42 te 2590 Berlaar

Ligging van het project:

Insteekdok Galgenweel ZN te 2050 Linkeroever (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 13sectie N nrs. 0 en 204H2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van een open glazen terrasoverkapping en een uitbreiding van de opslagcapaciteit

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          18/10/2018: gedeeltelijke voorwaardelijke vergunning (20181782) voor het bouwen van een horecagebouw en beachclub met tijdelijk karakter;

-          12/10/2018: aktename melding (20182629) voor de exploitatie van Beachclub Galgenweel;

-          01/06/2018 tot en met 31/08/2018: evenementenvergunning (verlopen);

-          31/03/2017: vergunning (20162992) voor het oprichten van een wakeboardkabel en bijhorende onthaal accommodatie;

-          07/03/2013: vergunning (20127826) voor het aanleggen van wegen- en rioleringswerken.

Laatst vergunde toestand

-          horecagebouw met beachclub ter hoogte van het Insteekdok Galgenweel;

-          bestaande uit modulaire scheepscontainers met een maximale hoogte van 5 meter;

-          zwart geschilderd en deels bekleed met houten latwerk;

-          de witte tentstructuren zorgen voor de overdekking en beschutting van delen van het terras;

-          een fietsenparking voor 200 fietsen ten noorden van het gebouw;

-          er zijn 70 en 50 extra parkeerplaatsen in de zone tussen de Regetta-wijk en de wakeboard-kabel.

Bestaande toestand

-          er werd reeds een glazen terrasoverkapping voorzien en de opslagcapaciteit werd uitgebreid.

Inhoud van de aanvraag

-          het regulariseren van een open glazen terrasoverkapping en een uitbreiding van de opslagcapaciteit;

-          het overdekte terras met een tentenstructuur werd vervangen door een glazen serre systeem;

-          naast de keuken werd een stockcontainer geplaatst en ten noorden van het terras/bar werd de afvalberging vergroot;

-          het volledige terras werd aan de zuidzijde verbreed  met  2.24m en gebruikt als koelelement en stock.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

22 januari 2019

22 februari 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ visit Antwerpen

21 januari 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

21 januari 2019

25 januari 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

21 januari 2019

29 januari 2019

stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen)

21 januari 2019

4 februari 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een bufferzone. De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden. (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor stedelijke ontwikkeling. Dit gebied is bestemd voor industriële, ambachtelijke en agrarische activiteiten, kantoren, kleinhandel, dienstverlening, recreatie, wonen, verkeer en vervoer, openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen, en dit voor zover deze functies verenigbaar zijn met hun onmiddellijke multifunctionele stedelijke omgeving. De stedenbouwkundige aanleg van het gebied, de bijhorende voorschriften betreffende terreinbezetting, vloeroppervlakte, hoogte, aard en inplanting van de gebouwen met bijhorende voorzieningen, en de verkeersorganisatie in relatie met de omringende gebieden, worden vastgesteld in een bijzonder plan van aanleg vooraleer het gebied kan ontwikkeld worden. Ook het wijzigen van de functie van bestaande gebouwen kan pas na goedkeuring van een bijzonder plan van aanleg.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Galgenweel-Borgerweert, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 2 mei 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor gemengde bestemming gc (bestemmingszone rand insteekdok), zone voor park pb (bestemmingszone park insteekdok), zone voor openbare wegenis ow en zone voor gemengde bestemming gc (bestemmingszone rand insteekdok).

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is niet in overeenstemming met de verordening hemelwater. Er wordt geen regenwaterput en geen infiltratievoorziening voorzien, bovendien wordt er niet aangetoond waarom er een afwijking moet worden toegestaan.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming aan de bepalingen van de verordening toegankelijkheid

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel: de riolering is niet aangesloten op een openbare riolering, maar op een infiltratieput.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er is geen aanleiding om het college te adviseren (beargumenteerd) af te wijken van de geldende voorschriften.             

 

Functionele inpasbaarheid

Het dossier werd aangevraagd als een regularisatie van de glazen terrasoverkapping en van de uitbreiding van de opslagcapaciteit van de Beachclub met horecagebouw aan het insteekdok Galgenweel op Linkeroever. De oorspronkelijke tijdelijke omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen (OMV_2018076477) werd verkregen op 18/10/2018 en was eveneens ingediend als regularisatie. De exploitant wordt erop gewezen dat vergunningen eerst aangevraagd en verleend dienen te worden alvorens de bouwtechnische activiteiten aangevat mogen worden. Een regularisatie kan niet als standaard aanvraagprocedure gebruikt worden.

Hierbij dient opgemerkt dat de term regularisatie verkeerd gebruikt werd aangezien de werken waarvoor vergunning wordt aangevraagd, anders dan bij een regularisatie, nog niet werden uitgevoerd.

De aanvraag blijft in overeenstemming met de geldende bestemmingsvoorschriften. De functionele inpasbaarheid blijft ongewijzigd

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. Het overdekte terras met een tentenstructuur werd vervangen door een glazen serre systeem. Het aantal bezoekers blijft hetzelfde.

De bestaande vergunde parking (20181782) wordt via de aanvraag 20183837 – OMV_2018155668 heringericht. Alle beschikbare parkeerplaatsen worden centraal gebundeld. Het inplantingsplan van aanvraag 20183837 dient als de definitieve inrichting van de parkeerplaatsen te worden beschouwd. Dit heeft als gevolg dat de eerder vergunde inrichting van de parkeerterreinen komt te vervallen.

De bestaande fietsenstallingen blijven behouden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het paviljoen, onderwerp van de aanvraag werd opgebouwd uit modulaire scheepscontainers rondom een centraal terras. Dit terras werd, onderwerp van de vorige aanvraag, deels overdekt met witte tentzeilen. In deze aanvraag, wordt voorgesteld de witte tentzeilen te vervangen door een serrestructuur waardoor deze ruimte een heel jaar door gebruikt zal kunnen worden.

Tegenstrijdig in de beschrijvende nota wordt er enerzijds gesproken van een open glazen terrasoverkapping, anderzijds vermeldt dezelfde nota dat de ramen en deuren in de zomer kunnen worden opengezet, wat aangeeft dat het een gesloten serreconstructie betreft. Ook de plannen en gevelaanzichten geven aan dat er wanden met opengaande delen voorzien zullen worden.

Verder worden er enkel containers achter de reeds bestaande containers geplaatst, deze zullen dienst doen als opslagruimte.

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. De geplande werken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen

De wanden van de containers die in het zicht blijven zullen zwart worden geschilderd of worden afgewerkt met houten latwerk. Op deze manier zullen de bijkomende containers hetzelfde uitzicht hebben als de reeds bestaande containers, waardoor ruimtelijk één geheel wordt gecreëerd.

De voorgestelde uitbreiding en gevelwijzigingen worden niet als storend ervaren in de omgeving en kunnen gunstig beoordeeld worden.

 

Aspecten m.b.t. milieu

De glazen terrasoverkapping en de uitbreiding van de opslagcapaciteit wijzigen niets aan de – eerder gemelde – vlarem rubrieken van de inrichting. In die zin is de milieutechnisch impact van deze aanvraag neutraal. De glazen terrasoverkapping zorgt ervoor dat het terras beter benut kan worden gedurende het hele jaar. De constructie beschermt de terraszone tegen wind, regen en koude. De bijkomende containers worden gebruikt om meer stockruimte en afvalberging te voorzien. Uit het dossier valt niet op te maken over hoeveel containers en welke oppervlakte het precies gaat.

Op het aanpalende perceel bevindt zich de wakeboardkabel met onthaalaccommodatie. Beide inrichtingen hebben een aantal milieutechnische rubrieken gemeen zoals generatoren voor stroomvoorziening en er kan verondersteld worden dat hier hetzelfde doelpubliek aangetrokken wordt. Bovendien zijn de behoeften gelijkaardig, zoals bijvoorbeeld parkeergelegenheid. De vraag kan gesteld worden of beide inrichtingen niet beter zouden behandeld worden als één omgevingsproject. Hierdoor zou de milieutechnische impact accurater kunnen ingeschat worden.

De activiteiten van beide inrichtingen (beachclub met horecagebouw en wakeboardkabel met onthaalaccommodatie) zijn noodgedwongen opgedeeld in meerdere meldingen en vergunningen zodat het overzicht zeer onduidelijk wordt, zeker wat betreft uitbreidingen en regularisaties. Het is echter belangrijk een duidelijk overzicht te behouden aangezien het hier gaat over een waardevol groen recreatiegebied.

Opgemerkt wordt dat er in deze aanvraag, hoewel deze in de vorige aanvraag reeds werd uitgesloten, opnieuw een generator en brandstofopslag zal worden voorzien achter de nieuw te plaatsen containers.

Het gebruik van een generator is ruimtelijk niet aanvaardbaar in dit gebied, er zal moeten

gezocht worden naar een aansluiting met stroomkabel op het bestaande net.

 

Verder dient opgemerkt dat de lozing van huishoudelijk afvalwater, hoewel in de vorige aanvraag in voorwaarde opgelegd aan te sluiten op de openbare riolering, in deze aanvraag nog steeds verloopt via een bezinkput. Dit is strijdig met de bouwcode. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan. De voorwaarde blijft van toepassing.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De voorwaarden en opmerkingen gemaakt in de vorige aanvraag blijven onverminderd van toepassing. Het organiseren van nachtelijke activiteiten werd uitgesloten gelet op de locatie aan het water en mag het geluidsniveau van eventueel elektronisch versterkte muziek hierbij  niet luider mag zijn dan 85 dB (gemeten als LAeq,15min). De potentiële overlast zou vrij ver kunnen reiken. Duidelijke communicatie met de omgeving wordt geadviseerd.

 In de hemelwaterverordening wordt onder punt 3. aangegeven dat het hemelwater op natuurlijke wijze naast de overdekte constructie op natuurlijke wijze zal infiltreren.  Dit artikel is enkel van toepassing indien de constructie een beperkte oppervlakte heeft, wat hier niet het geval is.

De serreconstructie heeft een oppervlakte van 352,2 m2. Bijgevolg dient, conform de verordening, een hemelwaterput van 10.000 liter voorzien te worden. Dit zal als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld. Het opgevangen regenwater dient gebruikt worden voor de spoeling van de toiletten.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. een hemelwaterput van 10.000 liter te voorzien op het moment van 1eingebruikname;
  3. het opgevangen regenwater dient gebruikt te worden voor de spoeling van de toiletten;
  4. voor de lozing van huishoudelijk afvalwater een aansluiting te voorzien op de openbare riolering op moment van 1 e ingebruikname ;
  5. een aansluiting met stroomkabel op het bestaande elektriciteitsnet te voorzien.

Geldigheidsduur

De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer in stand blijven dan de vergunde stedenbouwkundige handelingen door het college via de vorige aanvraag (20181782_OMV_2018076477). Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 december 2018

Volledig- en ontvankelijk

18 januari 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

19 maart 2019

Verslag GOA

1 maart 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

 Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden


  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. een hemelwaterput van 10.000 liter te voorzien op het moment van 1eingebruikname;
  3. het opgevangen regenwater dient gebruikt te worden voor de spoeling van de toiletten;
  4. voor de lozing van huishoudelijk afvalwater een aansluiting te voorzien op de openbare riolering op moment van 1 e ingebruikname;
  5. een aansluiting met stroomkabel op het bestaande elektriciteitsnet te voorzien.

Geldigheidsduur

De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer in stand blijven dan de vergunde stedenbouwkundige handelingen door het college via de vorige aanvraag (20181782_OMV_2018076477). Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.